Durban

29 oktober 2012 - Durban, Zuid-Afrika

Maandag 29 oktober

We breken weer op om naar Durban te rijden. Bijna dezelfde weg als op 16 oktober met Mieke samen. Koffie bij dezelfde gelegenheid als toen. Ook nu is Belafonte onze ober die ons de lemon muffins aanraadt. Ze zijn inderdaad heerlijk.

Onderweg vertelt Tjokkie het nodige over de geschiedenis van Durban.

We passeren de afslag bij Compensation. Hier startte Edmond Moorewood de eerste suikerrietplantage. Hij kreeg dit stuk land van Durban als compensatie voor grond elders waar hij probeerde katoen te verbouwen. Vandaar de naam van de plaats: Compensation. Dit heeft geleid tot werkgelegenheid voor velen in die branche tot de dag van vandaag. Zululand is een grote leverancier van rietsuiker. Ook wordt er cane van gemaakt, ook wel de whisky van Natal genoemd.

We lunchen bij Gateway, het winkelcentrum van Umhlanga Rocks. Ik had er al veel over gehoord, maar nu zie ik het zelf. Erg mooi. Alle belangrijke winkels, die de binnenstad hebben verlaten, zijn hier nu gevestigd.

We rijden een stukje door het centrum van Durban. Wat is het veranderd. Jammer genoeg niet ten goede.

Smithstreet Durban 2012

Dan worden we afgezet bij hotel Tropicana bij Central Beach. Het is jammer dat het weer regenachtig is. En het waait stevig.

Kamer met uitzicht op de Indische OceaanUitzicht op de Indische Oceaan

Dat wordt lekker uitwaaien als we nog even over de boulevard lopen naar het strand toe. Niet bepaald strandweer dus. Dan kun je dus natte voeten halen als een golf je pakt. Dat ondervond een deel van het groepje waarmee we inderdaad die wandeling gingen maken.

Een reddingsboot zoekt beschuttingWind

We lopen even langs de kraampjes met souvernirs op de boulevard. Maar zien weinig wat de moeite waard is te kopen.

We eten bij het Beach Hotel waar de terrasverwarming het aangenaam maakt om 'buiten' te eten.

We blijven maar een nachtje in Durban, waar het zelfs begint te onweren.

Windkracht hoeveel, denk je

1. Peter en Ria:
    31 oktober 2012
    Ou en nieuw voor jou Leny. Lijkt me vreemd om terug te gaan naar eenplaats waar je een flinke tijd gewoond hebt en zien dat er veel veranderd is.
  2. Rien:
    1 november 2012
    Wat jammer dat het weer toch te wensen over laat. Ik dacht dat het nu zomer was in Afrika.
    Veel plezier bij jullie volgende stops.
    Rien
  3. Thea en andre hofstra:
    1 november 2012
    Ja het is allemaal indrukwekkend en jullie hebben ook een leuke groep zoals wij begrijpen. Jammer van het weer.
    Nu wij gaan zaterdag richting Cuba. Maar door de storm kunnen we niet naar Satniago de Cuba. Daar ligt het een en ander plat en is er geen elektriciteit. Dus ze gaan een alternatief zoeken.
    Nou nog veel plezier en ik weet niet of we nog een keertje reageren.
    Kontakt vanuit Cuba is niet zo best dus tot eind november.
    Geniet er nog voor de rest lekker van. Groetjes Thea en André
  4. Kees en Ada:
    1 november 2012
    Fijn dat jullie een goede groep hebben, vreemd is dat toch met het groepsgevoel,vreemden en het voelt al snel als een grote familie.
    Wat zal het vreemd voor je zijn geweest Lenie, een zo vertrouwde plek op nieuw te zien en dan zo veranderd.
    We hopen dat het zonnetje snel terug komt, regen is niet leuk.
    Genieten jullie nog lekker.liefs Ada
  5. Joke kooijmans:
    2 november 2012
    Het is hier ook winderig en regenachtig bij tijd en wijlen....
    En jullie hebben gelukkig een vakantie-gevoel mag ik hopen .
    Wat een reis!!!! Jullie genieten en zien van alles. Misschien kom je er nog wel eens terug....
    Groeten,Joke en Ad.