Panoramaroute

24 oktober 2012 - Graskop, Zuid-Afrika

Woensdag 24 oktober

We rijden vandaag de panoramaroute. Het weer is best spannend. Zal het droog blijven of gaat het regenen? We rijden langs kilometers bossen. De bossen zijn honderd jaar geleden aangeplant. Het zijn allemaal dennenbossen, die gebruikt worden in de papierfabriek. Het is geen natuurlijk gebied. Vroeger waren het grasvelden.

We rijden naar het punt van de Blyde River. Daar komen de Blyde River en de Treurrivier bij elkaar. Een prachtig gebied, waar de erosie aan de rotswanden goed te zien is. Deze worden Bourke's potholes genoemd. Wat een prachtige uitzichten heb je daar. Beslist de moeite waard om te bezichtigen.

het prachtige uizicht bij de Blyde River._

Vervolgens reizen we verder naar de drie rondawels, ook wel de drie zusters genoemd. Rondawels zijn ronde hutjes. De bergen hebben de vorm van 3 hutten, die lijken op rondawels. We lopen met onze reisgids Tsjokkie naar het uitzichtpunt. Een prachtig gezicht op de rondawels heb je daar.

De rondawels in de bergen._

Bij de panoramaroute hoort ook God's window. Deze is helaas gesloten vawege de mist.

We gaan in Graskop naar het zijdefabriekje. Leny en ik kijken onze ogen uit. De mensen die daar aan het weven zijn, werken hard. De vrouw die hele fijne knoopjes maakt, gaat een lied voor ons zingen. Ik koop er een zijden sjaal, die gemaakt is in de fabriek.

In de fabriek wordt hard gewerkt._

Vervolgens terug naar het hotel, waar een heerlijk diner op ons wacht.

Als we terugkomen maken we rondom het hotel nog mooie foto's van alle bloemen die daar groeien.

De bloemen in de mooie hoteltuin._Wat een plaatje._

1. Tini deschan:
    25 oktober 2012
    Hallo Leny en Lida

Jullie genieten er volop van als ik de verhalen iedere keer lees. Fijn voor jullie.
    Liefs
  2. Sietske:
    26 oktober 2012
    Prachtige foto's. Schitterende bloemen. Leuk om zo'n fabriek te zien.
  3. Susette:
    26 oktober 2012
    Zeer bekend hoor de panoramaroute, ook wij hadden bij god's window veel mist die een recordtempo op kwam zetten, evengoed prachtig, foto van de treur en blyde rivier bijna hetzelfde dan in ons boek, geniet ze nog verder van het land, de mensen en het weer (hier was het 5 graden vanmorgen), groetjes susette
  4. Joke kooijmans:
    27 oktober 2012
    Dag Lida en Leny,

Ongelooflijk wat jullie iedere keer te zien krijgen !
    Geniet maar . Omdat jullie een verslag schrijven ,daardoor vergeten jullie het ook niet meer.
    Groeten, Joke en AD
  5. Peter en Ria:
    27 oktober 2012
    Dit is een bekend stuk voor ons. God's Windows heeft vaak beslagen ramen...Wij hadden het geluk dat het héél even opentrok zodat we toch even van het uitzicht konden genieten. Die rivieren, de Blyde River en de Treurrivier, het zou zomaar de titel van een boek kunnen zijn. Ook de rondawels en de drie zusters (ook al een titel voor een boek). hebben we ook gezien. Leuk, we beleven het opnieuw met jullie mee.