10 september Proberen de paarse route te volgen

10 september 2015 - Simonsberg, Duitsland

Donderdag 10 september 2015

Via Simonsberg naar de paarse route

Vanmorgen na het ontbijt, rond 8 uur, heb ik broodjes voor onderweg gehaald bij de receptie en daarna de dijk op om eens poolshoogte te nemen. Weinig verschil met gisteren. Inmiddels weet ik dat hoog water om half 1 's nachts is en rond de middag. Dus was ik er steeds op de verkeerde tijd. Ik weet nog niet hoeveel verval er is.

Iedereen heeft plannen: gaan fietsen, sommigen een boottochtje naar de zeehondjes. Maar het duurt nogal even voor iedereen uit gekwebbeld is en op pad.

Wij rijden om 11 uur richting de dijk. Eerst even op de dijk kijken. Er zijn andere fietsers en als ik aanbied hen samen op de foto te zetten, gaan ze daar graag op in. Mevrouw biedt aan ons op de foto te zetten. Goede samenwerking dus.

Drie kleine kleutertjes, die zaten...DSC08124

Dan slaan wij linksaf Simonsberg in. Een leuk plaatsje met mooie huizen. Sommige echt pittoresk. Finder loopt naast de fiets van Fred mee en bereikt een behoorlijke snelheid.

In Simonsberg DSC08128  DSC08129  DSC08130

Dan een mooie rit, onder aan de dijk, richting Husum. We volgen de fietsroute bordjes. Op de kaart kun je zien hoe de paarse route loopt, maar aan de bordjes is het niet te zien.

Paarse route

Voorbij Husum picknicken we met zicht op het wad en de sluis, die open staat. Een bootje kan ongehinderd doorvaren.

Ons uitzicht vanaf ons picknickbankje DSC08131  DSC08133  Wijds DSC08134

We vervolgen onze tocht over het pad beneden bij het wad tot de Badeplatz. Trapjes die de zee in gaan, w.c., eetgelegenheid en Strandkorben. Er zijn er aardig wat bezet. Er wordt ook gezwommen ondanks dat de wind behoorlijk fris is. Brr.. niet mijn hobby.

Bij de Badeplatz DSC08135  DSC08136  Strandkorben zijn geliefd aan de Duitse kust DSC08137

Verderop komen we een windkunstwerk tegen van de, uit Kiel afkomstige, Julia Bornefelds. Het bestaat uit 21 broeken aan palen als windwijzers. Meer daarover is te lezen op hun website.

Kunstwerk 'Windhosen' DSC08141  DSC08143

In Wobbenbül is het tijd voor een terrasje. Finder is blij weer uit de mand te mogen. Het is niet diervriendelijk om hem alleen maar te laten lopen. Maar eigenlijk zou hij dat veel liever doen. In de mand achter op de fiets zit hij steeds zielig en zachtjes te piepen. Om medelijden mee te krijgen...

Ach, kijk mij nou zielig zijn DSC08140

De route komt uit in Husum waar we nog even een paar winkeltjes bekijken en dan gaan eten bij de pizzeria aan de haven. Ina en ik lasagne en Fred een scholletje met salade en gebakken aardappeltjes. Kutterscholle blijkt gewoon een scholletje te zijn.

Terug bij de haven in Husum DSC08145  De boten liggen droog DSC08147

We gaan daarna even bij het station kijken waar we morgen met de fiets naar het perron kunnen. We gaan dan naar Sylt.

De zon schijnt op het wad als we terug rijden naar de camping.

Jan en Floris zijn druk geweest met mijn luifel, die eraf dreigde te waaien. We hebben gekeken welke haringen nou wel de beste zijn! Ja, ook Fred mengde zich in de discussie en de demonstratie. Fijn dat er goede buren/medereizigers zijn! Bedankt, mannen.

Wie van deze drie is de beste? DSC03471

1. Lippie Graafstra:
    6 oktober 2015
    hoi lenie
    we moesten vanavond bridge laat thuis maar ....1,00 uur wel twee verhaaltjes voor het slapen gaan.
    met wel een hele mooie zons ondergang. het was wel genieten daar op de dijk welterusten.
  2. Ina:
    6 oktober 2015
    Leuk, die "Windhosen"
    Je moet maar op zo'n idee komen.
  3. De kassier:
    7 oktober 2015
    Husum is echt een leuke stad met alllerlei winkels en grote supermarkt met overheerlijke vlaaien. We hebben gezocht naar een banketbakker en twee gevonden we besloten die te nemen waar we konden parkeren. Goed ideetje Coö want zoveel gebakjes halen kost tijd en geld. Toen we binnen kwamen was de vitrine leeg hoe kan je dan een keuze maken? We zijn afgegaan op de kaartjes en toen maar bepaalt hoeveel van ieder soort te nemen
    Nu maar afwachten wat onze deelnemers van de keus vonden. Ze glunderden allemaal en genoten van het gebak. Het bestellen en afhalen kost meer tijd dan het consumeren maar de tevredenheid was groot.
  4. De kassier:
    7 oktober 2015
    Na Husum verkend te hebben kwamen we een campingbord tegen en gingen op zoek. Goed idee van Jan, toog naar de campingbeheerder of we namens de SKC even alles mochten bekijken. "Kein problem antwoorde de baas." Unsere camping had ein abstand von 2km von die stad, unsere leute wohlen an abond gerne ein besuch bringen. Wir haben auch premium platze. Alles zag er goed uit en een platte grond als vervangende camping voor Nordseecamping gegeven.
  5. Ria:
    8 oktober 2015
    Wat een heerlijke tocht en dan dat mooie kunstwerk, dat zou ik ook wel even in het echt willen bekijken.