26 augustus Een bezoek aan Flensburg

26 augustus 2015 - Flensburg, Duitsland

Woensdag 26 augustus 2015

Een bezoek aan Flensburg

Na de koffie rijd ik met Ina en Fred richting winkelcentrum Förde Park om te tanken. Morgen gaat de groep door naar Denemarken. En een volle tank is prettig om de rit mee te beginnen. Na het tanken parkeren we twee auto's op het parkeerterrein van het winkelcentrum en rijden we in Freds auto door naar die Altstadt van Flensburg. Jarplund ligt maar een paar kilometer van Flensburg af. Het lijkt meer een voorstadje. Fred parkeert zijn auto in parkeergarage Flensburg Galerie. We gaan naar boven en komen in een mooi winkelcentrum uit.

We hebben een plattegrond van de oude binnenstad en gaan op zoek naar die Rote Strasse. Een prachtig straatje met oude gevels waar leuke winkeltjes zijn gevestigd. Tussen de oude pandjes zijn weer kleine steegjes waar zich ook allerlei kleine winkeltjes en eettentjes bevinden. Het is gezellig druk.

Die rote Strasse DSC07649 Ina zoekt wat? DSC07652 Zo'n fiets wil ik ook in mijn tuin DSC07653

Was het vanmorgen nog fris, inmiddels komt de zon door en wordt het best wel warm.

Op het terras van 'In Das Kleine Restaurant' kunnen we lekker eten. Een warme lunch, zodat we alle drie vanavond niet meer hoeven te koken.

Buiten de Ev.-luth. Kirchengemeinde -Engelsby- is het een gezellige drukte. Voor de kinderen is er van alles te doen. Op ingenieuze wijze kunnen ze, met zelf gemaakte trapstellen, hout bewerken. Knap, hoor. Ze zijn allemaal geconcentreerd bezig. Kijk maar eens bij de video's.

Houtbewerkersclub DSC07675 Knutselen DSC07678

Na de winkelstraten lopen we naar de haven. Aan de mooie panden is te zien dat Flensburg een belangrijke havenstad is geweest. Nu is het nog van belang als jachthaven, met een open verbinding met de Oostzee. Er ligt, behalve mooie zeilschepen, ook een verzameling verschillende jollen. Leuk om langs te lopen. Verder is het op dit moment rustig op het water. Er is ook een maritiem museum.

Aan de haven IMG_0459 In de haven DSC07658 Panorama DSC07660 Flensburghus DSC07662 Hoogwater DSC07664 Hoogwater door de eeuwen heen DSC07665 Zijn het wel jollen? DSC07668 Schoenen als versiering? DSC07672 Ook die man gezien? DSC07673 Een leuk gesprek over de man aan de gevel IMG_0464 Beeldig, die drie DSC07657

Terug bij Förde Park doen we boodschappen. We zijn gewaarschuwd het een en ander in te slaan omdat alles in Denemarken duur is. Maar alleen heb je niet zoveel nodig. Zeker als er weinig gekookt wordt.

Terug op de camping eet ik een klein hapje en dan is het om 19.00 uur tijd bij elkaar te gaan zitten om afspraken te maken voor morgen, voor onze rit naar Bryrup op het Deense Jutland.

Voor de groepsvorming heeft Bert wat voor ons in petto. Een 'testje' of je Denemarken wel in mag. Dat is afhankelijk van wat je mee neemt over de grens. Ja, ja... Voor sommigen toch wel lastig om er achter te komen wat je nou wel of niet mee mag nemen op reis, om Denemarken in te mogen. Ik laat de clue maar even in het midden.

1. Lucie Hubers:
    27 september 2015
    Hallo Leny, Dat is toevallig zeg! In de herfstvakantie is er hier, in ons kleine dorpje, weer het jaarlijkse 'houtdorp'. Er komen dan, gratis afgestane, pallets hout aan en alle kinderen mogen daarmee een week lang timmeren, schroeven indraaien, hutten bouwen etc. Er is altijd één ouder die het toezicht heeft en het zaagwerk voor zijn rekening neemt. Dat is namelijk te gevaarlijk voor kinderen.
  2. Trees Kerkenaar:
    27 september 2015
    Hoi Leny, heel erg leuk om je verhalen te lezen, zo kan ik achteraf ook mee reizen en er van genieten. Mooie foto's en een goede indruk van de omgeving.
  3. Ina:
    Hoi Leny

Er wordt hard gewerkt in Lelystad, om het verhaal klaar te krijgen zie ik.
    Leuk geschreven, en wij beleven alles zo nog een keer.
  4. Ria:
    27 september 2015
    Normaal rijd je Flensburg zomaar voorbij, (het schiet al zo lekker op, we zijn er bijna), maar nu lees ik dat we toch een keer een dagje moeten besteden aan dit dorpje.
  5. Leo Erné:
    28 september 2015
    Zo weer helemaal bij gelezen :0)
  6. De kassier:
    28 september 2015
    Leuk gebracht, de stad hebben wij ook doorlopen en veel hofjes bezocht en mooie beelden gemaakt.Ook een terrasje bezocht waar nog meer SKCers aan klampten. Daarna de haven bezocht die kon mij niet bekoren die vond ik oudbollig en er liepen vreemde figuren!
  7. Mieke Bours:
    1 oktober 2015
    Dit zijn leuke plaatsjes, heeft toch veel van Nrd Duitsland.