29 augustus Den Gamble By

29 augustus 2015 - Århus, Denemarken

Zaterdag 29 augustus 2015

Den Gamle By

Vandaag ben ik chauffeur voor een bezoek aan Århus en daarna zijn we van plan naar Horsens te gaan. In Horsens worden middeleeuwse spelen gehouden. Dat kan vanmiddag nog.

In Århus bevindt zich Den Gamle By, Viborgvej 2. Gamble By betekent 'de oude stad'. Daar gaan we eerst naar toe.

De sanering van het centrum van Århus leidde tot de afbraak van veel oude panden. Een van de mooiste, de omstreeks 1700 gebouwde burgemeesterswoning, werd naar de rand van de stad overgebracht om daar het aantrekkelijke middelpunt te vormen van een tentoonstelling. Dit was in 1909. Hiermee werd de basis gelegd voor een van de grootste openluchtmusea voor stadsarchitectuur in Europa. Uit verscheidene plaatsen in Jilland, op Fyn en op Sjælland werden weggesaneerde panden naar hier overgebracht en zo is een bijzonder aantrekkelijk museum ontstaan.

Kom binnen in Den Gamble By DSC07772 Een van de vele mooie straatjes DSC07712 Op een zonnige dag DSC07718

Het is bijzonder interessant en er is veel te zien. De foto's geven een (beperkt) beeld ervan. Niet alleen de gebouwen zijn interessant. Ook de uitbeelding over het leven en beroepen, die in beeld zijn gebracht.

Boerenknecht DSC07710 Zeep- en kaarsenmaker DSC07715 Huis/slaapkamer DSC07716 Schoenmaker DSC07720 En zijn hulpje DSC07721 DSC07722 Timmerlui DSC07723 De Kleermaker in kleermakerszit DSC07729Een Victoriaanse ontvangstkamer DSC07731 De muur is opgetrokken uit baksteen en hout, in mooi patroon DSC07732 Bij de apotheker DSC07733

Ook voor kinderen is er genoeg te doen. B.v. steltlopen door Ad En kijk maar naar de video van kindjes Fred en Ina in het 'schommelschuitje'.

Buiten spelenDSC07734 Ad in aktie DSC07735 Schommelen, heen en weer DSC07737

Omdat we zoveel te zien hebben is het gevolg dat we besluiten niet meer naar het middeleeuwse festival in Horsens te gaan. We willen ook op tijd terug zijn op de camping voor het Happy Hour, om 5 uur.

We lunchen, gezeten in het prieeltje van het restaurant op het museum terrein. Het traditionele smørrebrød smaakt me uitstekend. Ook Ina, Fred en Ad genieten van hun gerechten.

DSC07750

DSC07743 Links het burgermeestershuis, rechts het huis van de muntmeester DSC07751 Doorkijkje DSC07752 Bij de glazenier DSC07768 Zij bakte een heerlijke pannenkoek voor ons DSC07770

Het Happy Hour is een gezellige bijeenkomst. Opgeluisterd door Renze, die ons verrast met trekzak muziek. Gezellig! En we proberen mee te zingen. Jan heeft gezorgd voor een drankje.

Jan en ik hebben de kaartjes besteld voor het treinreisje morgen. Ik hoef alleen maar mee om, van het geld van de SKC, de tickets te betalen.

Lippie nodigt me uit met hen mee te eten. Ik kan voor het fruit in het toetje zorgen. Ik heb nog een heerlijk rijpe pawpaw, beter bekend als papaya. Lekker met vruchtenyoghurt. Nog een kopje koffie met een likeurtje toe.

En weer is een gezellige dag ten einde.

1. Ria:
    30 september 2015
    Wat een mooi en informatief verslag. Het was dan ook een gezellige dag. Veel gezien, veel geleerd en dat alles met een heel leuk einde. Zó hoort vakantie toch te zijn?
  2. Ria:
    30 september 2015
    Wat een leuk informatief verslag van deze dag. Het was dan ook een leuke dag, met een fijne afsluiter.
  3. De kassier:
    2 oktober 2015
    Wij Dora,Bert en Jan hebben de middeleeuwse spelen bezocht, het was een leuk geheel met veel bezoekers. Daar hebben we nog een paar foto's geschoten van wilde meiden uit vroeger tijden die mij met gegil angstig trachten te maken. Die arme Bert werd het slachtoffer maar genoot er wel van. Ja zo slenterden we over dit groots opgezette terrein van de ene naar de andere happening en werden zo in de middeleeuwen thuis gebracht.