3 mei, de laatste gamedrive

3 mei 2017 - Nelspruit, Zuid-Afrika

3 mei, de laatste gamedrive

Om half 6 worden we gewekt om voor de laatste keer te gaan zoeken naar wild. Wat zullen we vandaag weer zien?

Mieke en Eric slapen wat langer. Zij hebben vandaag een lange trip voor de boeg. We gaan richting Richards Bay, waar zij wonen. Onderweg zullen we in een B&B in Nelspruit overnachten.

De eerste verrassing is iets wat je alleen in het najaar kunt meemaken. In de bronsttijd. Er is strijd gaande tussen twee impalabokken (rooibokken) over wie het dominante mannetje wordt en dus mag paren met zijn harem. Tijdens de strijd worden ze gevolgd door andere bokken en de vrouwtjes. Bekijk de filmpjes maar.

Rond half 8-kwart voor 8 zien we een visarend op een elektriciteitsmast. Prachtig. Moeilijk te fotograferen. Ik stuur de foto's toch maar mee.

De visarend DSC09779 En weg is hij... DSC09780

Het is al na achten als de giraffen zich laten zien. Wat lopen die toch majestueus. En kijk eens hoe ze de blaadjes uit de bomen snoepen.

Elegante giraffen DSC09781 DSC09784 DSC09785 DSC09787

Er is natuurlijk ook weer tijd om wat te drinken en te eten.

Koffietijd DSC09791

De gidsen laten ons de sporen zien. Zonder hun aanwijzingen zouden wij veel gemist hebben.

Sporenonderzoek DSC09792 DSC09793 En het verhaal erbij...DSC09794

We komen bij de drinkplaats, waar de nijlpaarden zwemmen en de neushoorns komen drinken.

Bij de drinkplaats DSC09796 Vanuit de obersevatiehut hebben ze zicht op het vooraanzicht DSC09797 DSC09798 De nijlpaarden zwemmen graag met elkaar DSC09800  DSC09802 DSC09803 DSC09804 DSC09805 DSC09806

Van de impala's, giraffen, neushoorns en nijlpaarden heb ik er een paar video's bij gedaan.

Ook vandaag ontbreken de buffels niet.

DSC09807 De buffels zijn er weer DSC09808 DSC09810 DSC09811 DSC09812 DSC09813

Waarna we eindelijk de warthogs, de wrattenzwijnen, zien.

DSC09816 Dit is een warthog DSC09817

Mooie waarnemingen voor de laatste ochtend.

Na het ontbijt vertrekken we.

We gaan eerst even naar Kjell, in zijn eigen huis. Vlakbij Naledi. Hij heeft deze grond en huis, grenzend aan Naledi, een paar jaar geleden gekocht.

DSC09820  Nog een paar wrattenzwijnen DSC09821

Op weg naar de uitgang zien we weer een paar wrattenzwijnen.

De route naar Nelspruit voert ons door een mooi landschap.

DSC09828 DSC09830 DSC09831

Onderweg drinken we iets bij Potluck Boskombuis. Het is prachtig gelegen aan de rivier; wel wat primitief. Des te leuker.

Waarvoor die poppetjes op de stenen in de rivier staan? DSC09834 De Boskombuis DSC09835 DSC09836 DSC09837 DSC09838 DSC09839 Dit spreekt voor zich DSC09841 DSC09843 DSC09845

We nemen een kijkje bij God's window. Wie wel eens in Zuid-Afrika is geweest, kent het vast wel.

Bij God's Window DSC09847 DSC09849 DSC09851​3

Het is al donker als we bij B&B aankomen.

Nog even wat eten en dan naar bed.

1. Dinie Hoeve:
    Dag Leny,
    Leuk om op onze vakantie savonds even reisverhaal te lezen.
    En wat een prachtigebfotos.
    Groetjes Henk en Dinie
  2. Mieke & Eric Bismeyer:
    24 mei 2017
    Dank Leny voor je gezellige verhaal ! Heb je het ook aan Kjell gestuurd ?
    Voor ons was het heel belangrijk dat je volop kon genieten.
    Al met al hebben we gezamenlijk bijna 2500 KM gereden !! Voor Walter was het belangrijk dat hij zijn 'roots' heeft gezien
  3. Ria:
    24 mei 2017
    Wat een mooie foto's en films. Ben vandaag een beetje kort van stof omdat we morgenochtend vroeg ook op reis gaan. Lees het later nog een keer door hoor.
  4. Corrie Valkenburg:
    24 mei 2017
    Wat een belevenissen en indrukken die jullie te verwerken hebben.
    Dit maak je niet vaak mee zo'n reis.
    Geniet ervan!!!
  5. Lucie Hubers:
    25 mei 2017
    Fijn, dat je zoveel mooie foto's meestuurde. Ik heb genoten van je blog. Heel hartelijk dank daarvoor. Ben je al weer een beetje uitgerust? Heel veel liefs van mij.
  6. Louise en Jan:
    25 mei 2017
    Wat een schitterende foto's.
    Mooie herinneringen aan een prachtige vakantie.
  7. Ingrid:
    29 mei 2017
    Heerlijk weer zo mee te reizen met jullie.

@ Mieke en Eric,
    Hartelijk dank dat jullie er voor mijn lieve tante Leny waren zodat ze samen met Walter heeft kunnen genieten van deze reis.
    Knuffel van Ingrid