1 september Horsens Kunstmuseum

1 september 2015 - Horsens, Denemarken

Dinsdag 1 september 2015

Kunstmuseum Horsens

Gisteravond en vannacht heeft het hard en veel geregend. Lastig om in slaap te komen. Meestal slaap ik er lekker op in. Maar dit keer niet. Maar vanmorgen viel de regen mee. Alles is wel behoorlijk nat natuurlijk.

Na de middag rijdt Ad ons naar Horsens. Horsens is de zevende stad van Denemarken. De stad is er trots op dat hier een belangrijke ontdekkingsreiziger werd geboren, met name Vitus Bering (1681-1741). Hij ontdekte de doorgang tussen Siberië en Alaska, die naar hem is genoemd: de Beringstraat.

We bezoeken hier het Kunstmuseum.

Horsens Kunstmuseum DSC07884 DSC07887

In het Kunstmuseum wordt voornamelijk werk van Deense kunstenaars tentoongesteld, zoals Mogens Zieler, Anders Kirkegaard en Michael Kvium. Het is een heel modern museum.

Volgens de reisgids mogen liefhebbers van moderne kunst deze tempel van kleuren en vormen niet links laten liggen. Dat doen we dan ook niet. Met ons is er een groep jonge studenten, die een rondleiding krijgen van een van de medewerkers van het museum. In het Deens. Jammer, ik had graag gehoord wat er over de kunstwerken en kunstenaars werd verteld. Nu doe ik het met de uitleg, als die erbij staat.

De jeugd luistert DSC07877 Verstild leven DSC07863 Kleurrijk automobiel DSC07869 Gemaakt van broekzakken DSC07871 Bloemstilleven DSC07872 Verfijnd stilleven DSC07873 Golf? DSC07874 Kleurrijke vergaderruimte DSC07876 Drieluik van Michael Kvium DSC07880 Werk van Michael Kvium DSC07881 DSC07882 Michael Kvium maakt heel aparte werken DSC07883

We lopen nog even door het centrum van Horsens, drinken wat en doen wat boodschappen.

Bijzondere fietsenstandaards in deze stad DSC07888 Bering Hus DSC07892

Terug op de camping zijn sommigen de voortent aan het opbergen. Vooral degenen die morgen voorrijders zijn.

Als Fred en ik mijn fiets op de caravan zetten begint het weer te regenen. Hopen dat het morgenochtend beter is. Maar wat ik zo om me heen hoor, is dat onwaarschijnlijk.

1. De kassier:
    1 oktober 2015
    Hallo Leny, leuk weer iets van je vernemen en je verhaal te lezen.
    De kunst boeit mij niet zo maar de sleutels als afscheiding van de weg vind ik geniaal. Ja daar zou ook mijn oog op vallen.
  2. Ria:
    1 oktober 2015
    Ik had graag een kijkje genomen in het museum. Ik kan me van Horsens niet veel meer herinneren en als ik mijn dagboek erop nasla, lees ik alleen van stevige wind die we tegen hebben op onze fietstocht. Fijn dat ik nu door jou toch even in het museum was.