6 september Ladby en Fyns Hoved

6 september 2015 - Kerteminde, Denemarken

Zondag 6 september 2015

Ladby en Fyns Hoved

Vannacht heeft het hard gewaaid, zeg maar gestormd. Na drieën heb ik maar weinig geslapen. Elke keer klapperde de luifel vervaarlijk en werd ik weer wakker. Net als ik in slaap dreigde te vallen.

's Morgens werd het niet beter en toen de haring, die het dichtst bij de rand van de vijver staat, steeds meer speling kreeg, heb ik geprobeerd met een ander soort haring de tentstok toch stabiel te krijgen. Maar zelfs de haring van de stormband hield geen stand. Dan de luifel eraf. Hij is nu droog en morgen moet hij toch opgeborgen worden. Dinsdag is weer een verkasdag. Zo'n dag wordt al 'luifeltjesdag' genoemd. Vind ik een passende titel voor de opruimdag.

Na de koffie vertrek ik met Fred en Ina richting Odense via de 106. Voorbij Birkende gaan we de margrieten volgen waarmee de Margueritruten wordt aangegeven. Dat zijn groene routes, langs mooie wegen en door pittoreske dorpjes.

Margueritruten DSC08035   Margrieten DSC08041

In Ladby brengen we een bezoek aan het Vikingemuseet. Hier is het enige Vikingschipgraf van een koning uit ongeveer 950. In 1934 werd het bij toeval ontdekt door een amateur archeoloog.

Een warm welkom DSC07983   De trap naar het graf DSC07984

Eerst lopen we een trap af naar een donkere ruimte, wat de grafkamer van de koning uitbeeldt. Hij ligt daar begraven, tezamen met bedienden en dieren.

De vikingkoning achteraan, op een bed DSC07987 Begeleid door dieren DSC07988 Opgebaard DSC07989 Uitgeleide DSC07990 DSC07993 DSC07997

Boven worden vondsten uit de grafheuvel tentoongesteld. En wordt getoond waar de vondst is gedaan en hoe men te werk is gegaan. Ook een stukje geschiedenis over deze streek.

Kunst in het museum DSC08004  DSC08005

Buiten maken we een korte wandeling en komen dan bij de heuvel waaronder het schip wordt bewaard.

Naar de grafheuvel DSC08008

Het is geconserveerd en wordt in een aangepaste omgeving bewaard. Vreemd om de heuvel in te lopen via een glazen schuifdeur, die automatisch open gaat.

Het originele grafschip DSC08018  Zou dit het originele anker zijn? DSC08011  Versiering DSC08016

Inmiddels is het lekker weer, tenminste uit de wind. De kracht wordt nog niet minder. We picknicken in het zonnetje aan de picknicktafel bij het museum.

Picknickplek DSC08033

Voor we verder rijden gaan we op de bouwplaats kijken. Hier wordt een zelfde soort schip nagebouwd in de open lucht. Gereedschap, hout, alles blijft open en bloot (op zijn plaats) liggen.

Op de bouwplaats DSC08021  Je kunt er omheen lopen DSC08023  Werkplaats DSC08024  Overzicht DSC08028

Daarna gaat de tocht verder naar Fyns Hoved. Hier kunnen we bijna tot het eind van Fyn rijden en dan verder een deel van de rondwandeling doen, die tot de punt kan gaan. We hebben prachtig uitzicht op de kliffen aan de overkant en een zeilschip, heel in de verte. Hierbij komt de verrekijker van pas. Dus niet voor niets mee genomen.

Fyns Hoved  Op weg naar Fyns Hoved DSC08044  Kliffen DSC08045  Een heerlijke wandeling DSC08053  Kaart DSC08056

Inmiddels is het tijd geworden om terug te gaan naar de camping. Op de terugweg stoppen we even om door Kerteminde te wandelen. Daarna strijken we neer op het terras van het hotel om iets te drinken.

In Kerteminde DSC08058  DSC08059  De boekhandel DSC08060

Terug op de camping hebben we ieder nog wel wat te eten en samen maken we er een gezellige en smakelijke maaltijd van.

1. Ria:
    4 oktober 2015
    Veel wind, daar hebben wij ook last van gehad. Het leek wel alsof we hem ook altijd tegen hadden. Leuk zo'n Vikingmuseum. Die vikingen zijn later ook in IJsland terechtgekomen, ik kwam dat afgelopen reis in IJsland tegen. Zo reizen we toch gezellig samen op. ;)