17 mei St. Lucia

17 mei 2017 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

17 mei

Vandaag is het een schitterende dag om naar St. Lucia te gaan. Verleden week was het echt noodweer. In dit deel van Zuid-Afrika is gigantisch veel regen gevallen en dat heeft tot noodtoestanden geleid. Geen weer om naar St. Lucia te rijden. Het is ruim een uur rijden en ligt ten noorden van Richards Bay aan de Indische Oceaan..

Mieke en Eric gaan op weg om kaartjes te halen voor de boottocht over Lake St. Lucia, bekend om de nijlpaarden, krokodillen, mangrovebossen en veel watervogels. Ondertussen bekijken Walter en ik het handwerk, gemaakt door mensen uit de omgeving. We kopen wat souvenirtjes . In de hal van het informatiecentrum staan grote ijzeren kunstwerken.

Kunstwerk in het informatiecentrum DSC00104 DSC00105

We worden begeleid naar de provisorische aanlegsteiger. Vanwege de hoge waterstand moeten we hier aan boord gaan. Onze gids wacht hier op ons. We treffen het. Stephany weet heel veel te vertellen, ze praat heel duidelijk en de groep is niet groot.

Onze gids DSC00107 Een prachtig dagje op de boot DSC00110

Door de regen van de afgelopen dagen is het water 1 meter gestegen. En het water is bruin van al het slik wat mee gekomen is. Eigenlijk zou dit het normale waterniveau moeten zijn. Maar door de invloed van klimaatfactoren is het 'normale' waterpeil in de afgelopen jaren veel lager geworden.

In het diepe water moeten de hippo's zwemmen DSC00112Lastig te fotograferen DSC00121

Er zijn verschillende families nijlpaarden. In het diepe water kunnen zij zich maar moeilijk staande houden. Echte goede zwemmers zijn het niet. De oever is nu ook veel verder dan ze gewend zijn. Ze liggen daar heerlijk te zonnen.

De hippo's genieten van een zonnebad DSC00130 Zie je de oogjes? DSC00133 Het zijn soms net grote keien, maar het is echt nijlpaardenvlees DSC00134 Deze maakt aanstalten het water in te gaan DSC00140 Een hele kudde DSC00143

Met de platbodem kan de gids ons dichtbij de oever brengen. Ik heb al verschillende keren de nijlpaarden bekeken, maar vooral in het water, in grote groepen samen. Dat doen ze graag. Nu liggen ze op het gras van de oever. Dan zie je pas goed hoe indrukwekkend groot ze zijn. Ze kunnen een uur of 3 liggen zonnen en verdwijnen dan weer in het water om af te koelen. Ze zien er prachtig roze uit. Niet van het verbranden, maar door een beschermend laagje.

St. Lucia is internationaal bekend als Greater St. Lucia Wetlands en hoort tot UNESCO World Heritage area. Een beschermd gebied, zoals onze Oostvaarders Plassen. Het ligt aan de kust van de Indische Oceaan. Het water van Lake St. Lucia is gemengd zoet/zout water. Brak dus.

De mangrove bossen zijn ook heel bekend. De bomen gedijen in dit brakke water.

Mangrovebossen DSC00123 Met de wortels in het brakke water DSC00125 Een kijkje door het mangrovebos DSC00158 Verboden in te varen DSC00126 Laveren tussen de boomstammen DSC00162

De krokodillen zijn ook zonaanbidders. Net als de nijlpaarden. Ik heb, net als de meesten van ons, altijd gedacht dat de krokodillen hun prooi met hun grote bek en scherpe tanden dood maken. Maar het gevaar schuilt in een andere jachttechniek. B.v. een ree, die zich aan de kant van het meer waagt om te drinken, wordt onder water gehouden, zodat hij verdrinkt. En dan wordt hij 'opgepeuzeld'.

Hij houdt zijn tanden verborgen DSC00138 Blijf maar lekker op de oever DSC00139

Op de weg terug naar de steiger zien we op de oever prachtige oranje vruchten in de wilde dadel palm.

Wilde dadelpalmen DSC00169 Terug na een interessante middag DSC00176

1. Stijn:
    9 juni 2017
    Wat een ervaring om al de enorme beesten van zo dichtbij te zien. Prachtige foto's.
  2. Peter en Ria:
    9 juni 2017
    Wow, toch wel iets anders dan de Oostvaardersplassen, al zijn die ook mooi.
  3. Bennie Hardeman:
    9 juni 2017
    Dank je wel voor al je prachtige reisverhalen. Heb het gevoel dat ik er ook een beetje bij was. Heel indrukwekkend.
  4. Jeichien:
    9 juni 2017
    Al weer een serie bijzondere foto's : heel dichtbij de dieren gefotografeerd! Moet een schitterende ervaring zijn
  5. Lucie Hubers:
    10 juni 2017
    wat een geweldige tocht met héél mooie foto's. Dank je wel.
  6. Mieke & Eric Bismeyer:
    10 juni 2017
    Als altijd een leuk verhaal dat je herinnering aan deze reis levend zal houden. Mooi gedaan Leny !
  7. Ingrid:
    12 juni 2017
    Oh wat een mooie toch weer.
    En wij mochten gelukkig weer meegenieten
  8. Dinie:
    12 juni 2017
    weer geweldige fotos.
    Wat een indrukwekkende reis.