Hluhluwe en St. Lucia

28 oktober 2012 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

Zondag 28 oktober

Nadat we in onze mooie lodge midden in de natuur geslapen hebben, rijden we met de bus naar HLUHLUWE GAME RESERVE. Een heel ander landschap dan het Krugerpark. Hier is het bergachtig.

We worden verwelkomd door enkele wrattenzwijnen. De drie jeeps staan op ons te wachten. Er worden enkele foto's gemaakt en daarna gingen we gezellig op pad. Wat zullen we nu weer allemaal tegenkomen???

We zijn er klaar voor._We gaan weer op safari

Dus op weg met onze gids. Je moet altijd weer afwachten wat je tegenkomt. Dus Leny en ik hebben de fototoestellen weer vlak bij de hand en niet te vergeten mijn prachtige verrekijker, die ik nog van Jan heb gekregen. Wat komt die goed van pas en wat haal je de dieren scherp dichtbij.

Al gauw worden we beloond met een hele kudde buffels. Die laten zich vandaag regelmatig zien. Zelfs bij een waterpool. Daar laten ze ons zien hoe ze in bad gaan. Een vermakelijk gezicht.

De buffels nemen een bad._

Ook de neushoorns zijn van de partij. Wat een beesten. Ze wegen wel 300 kilo. Hoewel ze op hele korte poten staan, kunnen ze heel hard rennen.

Een nieuwe ontdekking zijn de nyala's. De mannetjes hebben hoorns. Ze hebben witte strepen en zijn prachtige beesten.

In de bomen zitten 4 gieren en verderop een jonge gier.

Vier gieren boven in de boom._

De visarend mogen we ook niet vergeten.

De schildpad kruipt in het gras._

Op de weg loopt gezellig een schildpad, die gauw het gras induikt.

Al met al een mooie game drive. Maar de big five is deze keer niet aan de orde. Je kan ook niet alles hebben.

Vervolgens stappen we weer in de bus en vertrekken we naar St. Lucia. Een toeristenplaatsje aan de oostkust. Het is een groot natuurreservaat. We maken een bootocht over Lake St. Lucia. Het is een lagune (binnenmeer). We gaan op zoek naar nijlpaarden en krokodillen.

Blijf maar lekker liggen, krokodil._

Ja, niet zulke vriendelijke dieren, maar zolang je in de boot blijft, is er niks aan de hand. Het is jammer dat het regent.

Het doet allemaal wat somberder aan. Toch worden we beloond. Twee krokodillen zitten lekker aan op de wal te slapen en we zien ook nog krokodillen zwemmen. Wat een bijzondere ervaring. De nijlpaarden laten zich regelmatig zien in pods (groepen), maar zwemmen ook wel alleen. Wat een bekken en tanden hebben ze. Er komt zelfs een nijlpaard van het land aflopen om zich in het water bij de groep te voegen. Ook zijn er jonge nijlpaarden. Het schijnt zelfs zo te zijn, dat ze soms in de straten van St. Lucia lopen. Je zal ze maar tegenkomen.

Ondanks het slechte weer zien we nog enkele prachtige vogels. De wevers maken hun nestje in het riet.

Er zijn ook wat gieren te zien en de visarend zit vaak hoog in de boom. De bonte visvanger is echt een prachtig vogeltje met zijn spitse snaveltje.

Ondanks de regen, zijn we erg tevreden met alles wat we gezien hebben.

We rijden terug naar onze lodges. Daar wacht ons een heerlijk diner.

Morgen vertrekken we naar Durban.

1. Mieke:
    29 oktober 2012
    Jullie zaten dus dicht bij ons. Jammer dat het weer slecht is. Op het ogenblik omweert het en het regent behoorlijk. Hopelijk hebben jullie beter weer in Durban en in de Drakensbergen.
    Heel wat beesten gezien en ook de Nyala's die zijn bij Kjell niet te zien daar zie je de Kudu. Ze lijken erg op elkaar en daardoor makkelijk door elkaar te halen.
    Geniet ervan!! Liefs Mieke& Eric
  2. Lucie Hubers:
    29 oktober 2012
    Nou, hier klettert de regen ook tegen de ruiten hoor! En daarbij is het ook nog koud en waait het. Heel ander weer dan een week geleden toen het 20 graden was. Dat meer zal wel heel mooi zijn omdat het naar mij vernoemd is.
    Geniet er maar van. Groeten. Lucie
  3. Greet le mair:
    Dag Lida en Leny,

We genieten van de zelfde nattigheid.
    Kom net uit hoorn rijden; is heel vervelend in het donker met een natte weg.
    Ik hoop dat voor jullie snel de zon haar warmte weer gaat geven.

gr.,
    Greet
  4. Thea en andre hofstra:
    29 oktober 2012
    ja wat een belevenis he al die dieren van heel dicht bij te zien.
    Fantastisch. Nou geniet er maar weer van en we horen jullie wel weer.
    Groetjes Thea en André
  5. Louise en Jan:
    30 oktober 2012
    Jullie reisverhaal leest als een spannend boek. Wat een belevenissen en wat een prachtige foto's.
    Jammer dat het af en toe regent, maar ja, dat hoort er ook bij.
    Groetjes van ons.
  6. Rien:
    30 oktober 2012
    Naar Durban gaan heeft voor Leny natuurlijk nog extra gevoelens! Het zal wel weer een heel andere dag worden dan deze. Veel verschillende dieren, ik had nog nooit van nyala's gehoord!
    Ik wens jullie weer veel plezier bij jullie bezoek aan Durban.
    Rien
  7. Peter en Ria:
    30 oktober 2012
    Wat een verscheidenheid aan dieren en jullie mogen ze allemaal zien. Prachtige reis en een prettig verslag zodat wij mee kunnen reizen.
  8. Sjoerdtje Bijkerk:
    30 oktober 2012
    Wat hebben jullie weer lekker van de natuur genoten. Een goede reis naar Durban toegewenst. Geniet ervan.
  9. Sietske:
    30 oktober 2012
    Wat een zalig leven hebben jullie! Ruilen?
  10. Joke kooijmans:
    Lida en Leny,

Wat een reis !! deze dieren zie je niet in de buurt hier...
    Prachtig , een belevenis.
    Genieten doen jullie vas en zeker!! groeten van Joke en Ad.