12 september Naar Friedrichstadt

12 september 2015 - Friedrichstadt, Duitsland

Zaterdag 12 september 2015

Friedrichstadt en Bakken en braden

Fred heeft een route uitgedacht naar Friedrichstadt. We vertrekken om half 11 na koffie met 'schweinsohren'. Ja, die smaken goed bij de koffie. Vanwege de grootte besluiten we ieder maar een halve te nemen.

Schweinsohr

Het is nog koud. Ik heb dus mijn handschoenen uit de kast gepakt en heb er veel plezier van. Ik kan ze goed gebruiken tot het wat warmer wordt. De zon komt tevoorschijn. Dan wordt het lekker.

Friedrichstadt wordt Klein Amsterdam des Nordens genoemd. Die Holländerstadt.

Bijna 400 jaar geleden stichtten religieuze vluchtelingen uit Nederland Friedrichstadt met het beroemde Amsterdam als inspiratiebron. Doordat vele religies zich hier settelden vond er een interessante geloofs- en cultuurontwikkeling plaats. De Godshuizen van de Lutheranen, Katholieken, Mennonieten, Joden en Remonstranten zijn ook tegenwoordig nog het symbool voor 'Die Stadt der Toleranz'.

Veel mooie gevels DSC08214  Herein! DSC08215  DSC08216  Bijzondere deur in bijzonder pand DSC08217  DSC08218

Alle soorten gevels zijn vertegenwoordigd, de tuinen achter de huizen liggen aan de gracht en in het wapen van het stadsmuseum zie ik de andreaskruizen uit het wapen van Amsterdam.

Mooie gevels rond het plein DSC08223  DSC08228  DSC08229  Grachtjes achter de huizen DSC08231  Fraai uitzicht DSC08232  In Amsterdam? Nee, Friedrichstadt DSC08234  DSC08235  Klassieke kleuren in deze kerk DSC08240  In de kerk van St. Christophorus DSC08247  No comment DSC08249  DSC08251  DSC08255  DSC08254

Op het Marktplein zitten we heerlijk in de zon voor een kopje koffie. En het gebak is zó verleidelijk dat we het niet kunnen weerstaan. De wespen trouwens ook niet.

Smakelijk stilleven DSC08220  Kaffee mit Kuchen DSC03486

Dan beginnen we terug te rijden, want om vier uur is het 'bak en braad'. Wel nog even binnen bij de Lidl. Daar komen we toch langs.

Het loopt gesmeerd. Bijna alles voor de wind. Dan schiet je lekker op.

Ergens gaat er toch iets mis. We belanden via een klein weggetje op het grasveld bij de laatste windmolen. Hier kun je alleen zwemmend verder. Geen goed idee. Als we tijd hadden gehad, was het een leuke plek geweest om te picknicken.

Zo nietig onder de windmolen DSC08258  De wieken pasten er niet meer op DSC08260

Terug dus maar. En mooi op tijd om onze pannenkoekenmix klaar te maken en de tafels, stoelen en kooktoestel in de kring te zetten.

Jan, Bert en Dora hebben voor gebak gezorgd en daar beginnen we de 'bak en braad' mee.

Mmm, weer gebak DSC08264  Altijd goed om de lijn op peil te houden DSC08265  Ook deze DSC08266  Uitdelen DSC08267

Ik bak de pannenkoeken met gerookte ham en pannenkoeken naturel. Naturel is lekker met suiker of honing. Anderen braden een worstje of een hamburger. Elk wat wils. Ondertussen zijn er mensen die een verhaal of gedicht te berde brengen. We eindigen met een lekker toetje, weer verzorgd door Jan, Bert en Dora.

Bakken.....DSC08271  en.....DSC08272  braden DSC08273  Een gedichtje door Janny DSC08274  Lippie vertelt een verhaal DSC08276  Pannenkoeken bakken DSC08275

Mijn beslag is daarna op. Dat is niet bij iedereen het geval. Coen is in ieder geval nog een tijdje bezig en Coen en Bep hebben morgen nog genoeg te eten.

1. Ria:
    8 oktober 2015
    Friedrichstadt klinkt interessant, je hebt het mooi verteld, ik wordt nieuwsgierig. Deze dag was erg slecht voor de lijn, dat beetje fietsen was daar niet genoeg voor vrees ik.
  2. Ina:
    8 oktober 2015
    Peter en Ria hebben gelijk. Eerst "Schweinsohren" bij de koffie bij Fred, dan gebak op het terras in Friedrichstadt. Dan weer gebak op de camping, en aansluitend pannenkoeken met gerookte ham, en worstjes van Jan, en nog een toetje met slagroom toe.
    Nee, daar kun je inderdaad niet tegen fietsen