31 augustus Ringkøbing Fjord

31 augustus 2015 - Ringkøbing, Denemarken

Maandag 31 augustus 2015

Ringkøbing Fjord

Na de koffie vertrek ik met Ina en Ad en Fred aan het stuur richting Ringkøbing Fjord. Ad heeft de taak van navigator op zich genomen. Ook Finder is van de partij op zijn eigen plekje in de auto. Achterin, in de bench.

Het is een wat grijze dag en een enkele keer spettert het wat. Maar verder treffen we het droog.

De heren hebben een route langs kleinere weggetjes uitgezocht. De snelwegen laten we liggen. Leuk.

De eerste stop is bij het kerkje in Velling. Een stijlvol kerkje met een rustgevende uitstraling. Er omheen ligt een mooi onderhouden kerkhof. Het kerkhof valt op doordat graven met mooi onderhouden hegjes van elkaar zijn gescheiden. Het loopt dan tegen twaalven.

Kerk met kerkhof DSC07835 Graven tussen hegjes DSC07837 Mooi verzorgde graven DSC07838 In de kerk DSC07839 Indrukwekkend altaarstuk DSC07844

Buiten het terrein van de kerk is een fijne picknickplek. We hebben deze dagen gezien dat in Denemarken iedereen picknickt. Overal komen we picknickplekken tegen. Zelfs in Den Gamle By in Århus bleek het terras voor picknickers te zijn. Wij hebben nu ook een picknick gepland. Iedereen heeft voor iets lekkers gezorgd. En Fred heeft zelfs een kleedje bij zich. Dat hoort zo.

Picknicktafel, gedekt met kleed DSC07847 Waar komt de wind vandaan? DSC07848 Ringkobing in de verte DSC07849 Eerst even Finder uitlaten DSC07834

We kijken in de verte al op het water van het Fjord en aan de overkant ligt de stad Ringkøbing. Finder mag ook mee picknicken, maar eerst even dollen als hij uit de bench mag. Zie de video.

Na een lekkere lunch gaan we weer verder rond het water van het fjord. Soms kiest Fred een zijweggetje, dat nergens naar toe blijkt te leiden. En dan keren we weer om. Hebben we wel die leuke huisjes hier in de duinenrij gezien.

Huis in de duinen DSC07851 Heerlijk verblijven hier DSC07853

Als we een leuk haventje zien, met huisjes erbij, kunnen we het niet laten even van de weg af te gaan. Een van de huisjes blijkt de w.c. en douchegelegenheid te zijn. De huisjes zijn alleen bedoeld voor dagrecreatie. Er liggen verschillende boten afgemeerd.

Recreatie aan de haven DSC07856 Voor de tipi eigen kleed meenemen DSC07861

Het fjord is in de loop van de tijd verzand en is alleen nog maar interessant en bevaarbaar voor zeilboten en surfers. Er zijn een aantal kitesurfers bezig vandaag. Er is nog één uitgang naar de Noordzee via een sluis bij Hvide Sande. Dit blijkt een echte strandplaats met veel winkeltjes te zijn en eetgelegenheden. We gaan een winkel binnen, waar mooie dingen worden verkocht. Ad vindt daar bekers voor in de caravan. Zijn kopjes hebben allemaal hun oortjes verloren. Kunnen we op de koffie komen. Fred heeft ons al eerder verteld over de houten aap, die hij en zijn vrouw jaren geleden hebben gekocht en nog bij hem thuis hangt. En ja, tot zijn genoegen worden ze in deze winkel nog steeds verkocht.

We rijden verder en gaan aan de zuidpunt van het fjord nog even kijken bij Borg Vikingehavn. Dat valt wat tegen en we rijden verder.

Er was ons verteld dat we bij de zuidelijke punt bij de kiosk een traditionele hotdog konden eten. Maar die hebben we niet gevonden. Wel kilometers verder in de cafetaria in Arnborg. Ja, die moeten we toch een keer proeven. En, eerlijk is eerlijk, het smaakt voortreffelijk. Ons doel van vandaag is bereikt!

Dan het laatste stukje en Fred heeft ons veilig terug gebracht naar de camping. Lof voor hem en Ad, die de weg zocht langs de leuke, kleinere wegen.

Terug op de camping begint het even te regenen. Eerst maar een beetje en dan lijkt het op te houden. Maar niet voor lang. De rest van de avond tot na een uur blijft het regenen, soms hard, soms zacht.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ingrid:
    30 september 2015
    Wat een leuke verhalen toch weer Leny.
    Bedankt we genieten weer met je mee!
  2. Mieke & Eric Bismeyer:
    1 oktober 2015
    De Deense worstjes (Po/lser) zijn voor ons een reden om elk jaar naar Denemarken te gaan ! We begrijpen dus wat je bedoelt
    Eric
  3. De kassier:
    1 oktober 2015
    Wat ben je toch een ontdekker Leny, ook wij hebben de fjorden bezocht maar niets gevonden. Wel een haven met wat trawlers. Ja da's ook toevallig we kwamen een supermarkt tegen met benzine tank. Wel even wat lekkers gekocht Dora weet precies waar het lekkers te vinden is. Wel hebben we veel huisjes zien staan, niet bezocht, we wilden de Zee zien deinen. Wij samen op een vlot zie je ons al gaan Leny! Heel veel km gedaan en weinig gezien.
  4. Mieke:
    1 oktober 2015
    Ok eet ok Ltijd even poelser in Denemarken met kleine be ate uitjes erbij heerlijk!
  5. Ria:
    1 oktober 2015
    Alweer zo'n mooi verslag van een geslaagde dag, ik krijg gelijk weer zin in Denemarken, ze hebben het daar veel te lang zonder mij moeten doen.
  6. Mieke Bours:
    1 oktober 2015
    Véél regen.... Trouwens bij een picknick hoort niet alleen een picknick-kleed, maar ook een echte picknickmand! Is dat een verjaardagscadeau voor het volgend jaar?