Langs Memory Lane

16 oktober 2012 - Durban, Zuid-Afrika

Dinsdag 16 oktober

We vertrekken op tijd, want vandaag gaan we op zoek naar de adressen, waar we ooit woonden. Zowel voor Mieke en mij een tocht langs 'Memory lane'.

De hoofdstraat in FelixtonEerst is Felixton aan de beurt. Een piepklein dorpje niet ver van hier, aan de oude weg naar Durban. Frans en ik woonden hier enkele maanden in 1966 toen we nog maar kort in Zuid-Afrika waren. Van een oude foto van ons huis heb ik een kopie bij me. Vijf jaar geleden konden Kees en ik het huis niet vinden. Zou het nu lukken? Ook nu hebben we geen geluk. Wel is er een andere, leuke ontmoeting.

Het kerkje wordt gerenoveerdBij het kerkje, waar eens in de twee weken een Italiaanse priester de mis kwam lezen (voor de meestal Italiaanse inwoners van Felixton) wordt gewerkt. Ik ga een praatje maken met de meneer die bij de kerk staat. Hij is de aannemer die de renovatie uitvoert. En ja, hij wil de kerk voor ons openen. Binnen is het helemaal leeg. Nog een maand en de kerk zal officieel weer in gebruik worden genomen. Ter gelegenheid daarvan is men op zoek naar de geschiedenis en hij vraagt of hij een foto van mij mag maken voor de kerk om te plaatsen in de lokale krant 'The Observer'. Al met al een leuk bezoek. Felixton is toch groter geworden. Het ziet er leuk uit.

We rijden naar Durban. Zo'n twee uur rijden. Lida verbaast zich over de grote afstanden, die we deze vakantie afleggen. Ja, in Nederland zou je al bijna het land uit zijn. Op de kaart is Felixton-Durban maar een klein stukje.

We gaan op zoek naar het huis dat Frans en ik in 1969 lieten bouwen in (de wijk) Woodlands. Heerlijk dat we navigatie aan boord hebben. Het is allemaal toch wel zoeken. Er is veel veranderd in de wegen er naar toe. Even ben ik in de war? Heb ik het goede huis? De trap naar boven is verdwenen en daarvoor in de plaats is er een oprit naar een garage, naast het huis. Heel mooi. Het huis wordt geschilderd. Er wordt dus goed voor gezorgd. Dat doet een mens toch goed.

6 Maclean RoadEr is nu een garage met oprit

We gaan nu op zoek naar Miekes huis in Yellowwood Park en na wat zoeken vinden we dat ook. Ook hun andere huis in Montclair. Allemaal dichtbij elkaar. We hebben eigenlijk altijd vrij dicht bij elkaar gewoond. Tot Frans en ik naar Nederland terug gingen.

EvelisDe flat Evelis, waar we van 1967 tot 1969 woonden, is dan aan de beurt. En zo ook Miekes flat.

We rijden daarna door het centrum van Durban om de flats te zoeken waar we in het begin van ons verblijf in Durban hebben gewoond.

Een lekkere lunch bij de Durban Yacht Club en het is de hoogste tijd om terug te rijden.

Er kwamen heel wat herinneringen boven deze dag.

1. Thea en andre hofstra:
    17 oktober 2012
    Nou dat zijn opeens een hoop verhalen achter elkaar. leuk hoor. Jullie genieten er met volle teugen van en ja Lida daar is ons kikkerlandje maar klein bij hoor. Leny je zal wel heel veel herinneringen aan je voorbij zien trekken maar leuk dat we op deze manier ook even kunnen zien hoe je daar gewoond hebt. Het ziet er niet slecht uit hoor. Nou meiden geniet er maar van en we horen jullie weer. Groetjes Thea en André
  2. Louise en Jan:
    17 oktober 2012
    Natuurlijk moeten er oude en dierbare herinneringen worden opgehaald.
    En ja, na al die jaren is er het een en ander veranderd.
    Veel plezier op jullie verdere ontdekkingsreis.
  3. Tini deschan:
    Hoi Lida en Leny

Nig even snel zien of er nog verhalen binnenkomen. En ja hoor.
    Leny er zullen voor jou toch wel veel emotionele momenten zijn. Maar wel leuk dat je de plekjes kunt terug vinden. Mooi huis had je daar in Afrika.
    Ja Lida, wat een afstanden daar. Maar geniet er maar goed van samen met Leny.

Liefs
  4. Christa Koopman:
    Hallo Leny en Lida,
    We zijn weer een beetje bij! De laptop was gecrasht maar hij doet het weer. Ik heb vandaag weer alles bij gelezen. Wat een mooie verhalen en foto's! Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie genieten en dat er voor Leny veel O JA ..... momenten zijn. (van herinneringen) Geniet lekker en Lida we hebben nu al zin in dat wijntje met de foto's!!!!!
  5. Mirjam:
    18 oktober 2012
    Fijn dat wij dan zo dicht bij wonen, mam!
    IK stuur een mailtje, Kus veel liefs uit Rutten
  6. Kees en Ada:
    18 oktober 2012
    Dag Leny, wat zal dat veel herinneringen op roepen van voorbije tijden,fijn dat jullie het zo prachtig hebben,wat is het toch een mooi land en wat is het jammer dat de meeste mensen het niet zo goed hebben zoals wij zouden willen.Genieten jullie lekker verder en wij genieten mee met de verhalen. Liefs Ada
  7. Elsdeschan:
    18 oktober 2012
    Wat leuk voor lenie om dit te kunnen bezoeken.
    Groetjes Leen en Els.
  8. Mieke Bours:
    18 oktober 2012
    Wat geweldig zal het voor je geweest zijn om je mooie huis weer eens terug te zien. Endan dat schattige kerkje. Een echte memory tour.
  9. Lucie Hubers:
    18 oktober 2012
    Ik hou me aan de tekst van Mrjam: "Fijn dat we hier zo dicht bij elkaar wonen". Het is prachtig daar, dat kan ik op de foto's zien. Maar je moet er uren en uren voor rijden. En dat je jullie huizen hebben terug gevonden, dat is helemaal geweldig. Geniet er van. Ik wens jullie een fijn vervolg van de reis toe. Groetjes. Lucie
  10. Fred:
    19 oktober 2012
    zal best heftig geweest zijn voor jou Leny,
    groetjes Fred
  11. Peter en Ria:
    20 oktober 2012
    Een reis door het verleden. Wat fijn Leny, dat je iemand bij je hebt om deze herinneringen aan te kunnen laten zien. Het maakt de herinneringen wat tastbaarder, ook voor straks als jullie weer terug zijn. Waarschijnlijk was dit een dag met gemengde gevoelens.
  12. Joke kooijmans:
    20 oktober 2012