2 mei Wandeling met de game-ranger

2 mei 2017 - Naledi Game Lodge, Zuid-Afrika

Verslag van de boswandeling van Walter

Na de game-drive in de vroege morgen en het daarop volgende ontbijt werd ons gevraagd

hoe we de middag zouden willen doorbrengen. We kregen de keus tussen een middagdutje,

naar een hide-out (observatiepost) of een cross-country wandeling. Ik had al lang gezien dat er in de directe omgeving van het kamp een veelheid aan natuur te vinden is maar het was me sterk afgeraden (verboden) alleen op pad te gaan. Mijn keus was dus snel gemaakt: door de bush lopen met een ervaren tracker die alles van de plaatselijke flora en fauna weet! Na ons even opgefrist te hebben verzamelden we ons, een Amerikaans stelletje en ik, bij de gids. Ons schoeisel werd gecontroleerd op bestendigheid tegen het ruwe terrein en de doorns en toen gingen we op pad,

met shotgun om eventueel groot wild af te schrikken want gericht schieten was niet toegestaan volgens John. Er werd ons gevraagd achter elkaar te lopen zodat bij een ontmoeting hij de eerste zou zijn contact te maken. Na te zijn afgedaald in de rivierbedding, waar twee weken eerder nog een flash-flood doorheen was gekomen wegens hevige regenval tientallen kilometers verderop,

klommen we op de andere oever waar een kerkhof-like tafereel van ontschorste en omvergeduwde

bomen zich ontvouwde: het werk van olifanten. John, die ook onze chauffeur was tijdens de game-drives, ontpopte zich als wandelende encyclopedie die overal dingen wist te ontdekken om uitvoerig over te vertellen. Zoals over de elephant-dung die wordt gebruikt tegen diarhee door er thee van te zetten of tegen hoofdpijn wanneer je de rook ervan opsnuift na het te hebben verbrand.

Op de foto zie je de eetbare paddestoelen die erop groeien. De prachtige witte stervormige bloemetjes zijn van de star-plant en de gebogen sporen in het zand zijn van een olifant die met zijn slurf heen en weer zwaait. De kleine sporen zijn van wilde honden. Over het zwarte stuk hout vertelde John dat het zwaarder is dan water: leadwood. De fel gekleurde locust wordt door roofdieren niet gegeten want ze weten door zijn kleur dat hij giftig is. Na een intensieve wandeling van zo'n anderhalf uur klommen we een paar honderd meter verder weer de oever op, richting Naledi.

Het was een bijzondere en leerzame middag, gelukkig zonder de Big Five maar met heel wat leuke informatie over wat een tracker ziet aan sporen en de verborgen rijkdommen van de Afrikaanse bush.

1. Lucie Hubers:
    14 mei 2017
    Wat was ik blij weer wat van je te horen. Ik wens je alle goeds toe en een leuke voortzetting van je Afrika-avontuur.
  2. Susette:
    14 mei 2017
    Top zeg zo'n wandeling met een gids, en ook goed dat het allemaal lukt (al zal je hierna wel ff een middagdutje hebben gedaan), nog heel veel plezier,
    susette
  3. Ina Hölzel:
    14 mei 2017
    Interessante verhalen, die je alleen hoort van mensen die er midden inzitten en er veel mee te maken hebben, goede reis verder!
  4. Leo Erné:
    14 mei 2017
    Mooie verhalen zus, hoop dat je ook een hoop foto's gemaakt hebt. Geniet er maar lekker van, liefs uit Mokum xxx
  5. Lida Lissing:
    15 mei 2017
    Geweldig Leny en Walter!!! Wat een interssant verhaal? Fijn dat jullie zo genieten. Liefs Lida en Guus
  6. Ina de Ruiter:
    15 mei 2017
    Wat een interessante reis, ook deze keer. Leny!
  7. Ina:
    15 mei 2017
    Fijn weer wat van jullie te horen Leny en Walter, en wat kun je jullie belevenissen goed beschrijven
    Nog heel veel plezier deze week!,
    Ina W.
  8. R. Sinot:
    15 mei 2017
    Fijn te lezen dat je die wandeling hebt kunnen maken en dan ook nog zonder middagdutje! Ook voor de komende week nog heel veel plezier
  9. Jeichien:
    15 mei 2017
    Super Leny dat je zoveel energie hebt om deze speurtocht ook nog te gaan doen na zo'n ochtend programma! Fijn om te lezen over je bevindingen. Nog een kleine week... Geniet
  10. Marianne Erné:
    15 mei 2017
    Hoi zussie, hele mooie verhalen schrijf je. Ik kan mij er helemaal een voorstelling van geven. Geniet ervan en een dikke kus xxx. Groetjes van de kinderen.
  11. Monique:
    15 mei 2017
    Wat ontzettend leuk om jullie zo te volgen. Geniet nog lekker van al het mooi! Groetjes Monique
  12. Ria:
    15 mei 2017
    Ik las van de keus en dacht: nou, tijd voor een middagdutje. Nee hoor, ze gaat er weer op uit! Fijn zo'n gids die veel weet te vertellen.
  13. Jeroen:
    Hoi Leny,

Wat leuk om over jullie avonturen te lezen. Wil je Walter de groeten doen van iedereen bij de Diaconie?
  14. Fred:
    16 mei 2017
    Prachtig verhaal, hou je haaks
  15. Bea:
    Wow lijkt me prachtig.
  16. Stijn:
    18 mei 2017
    Mooi verhaal. Fijn dat je zo kunt genieten.