4 september Weer naar Odense

4 september 2015 - Odense, Denemarken

Vrijdag 4 september 2015

Odense

De artsen hebben gisteren geen oorzaak kunnen vinden voor het flauwvallen van Ina. Er werden verschillende mogelijkheden geopperd door verschillende medewerkers. Dat maakte het niet overzichtelijker voor haar.'Iedereen kan wel eens flauwvallen en eens moet de eerste keer zijn'. Ze mag alles weer doen.

Na een goede nachtrust voelt Ina zich opgeknapt en gaan we na de lunch weer richting Odense om de wandeling van gisteren te hervatten. Ina ziet het wel zitten. Ad gaat vandaag ook mee. Hij speelt voor chauffeur.

De wandeling heet 'In H.C. Andersen's footsteps'.

Andersen Plattegrond We volgen deze voetstappen DSC07976

We parkeren in de garage bij de Filosofengangen. Vandaar pikken we de voetstappen op bij nr. 6, 7 en 8. Op de plek is een plaquette in de grond aangebracht. We gaan van plaquette naar plaquette. We lezen de begeleidende tekst in de folder en bekijken alles goed. Het leidt ons langs plekken die belangrijk zijn geweest in het leven van Andersen.

Het ouderlijk huis van de jonge Hans Christian DSC07914 DSC07915         St Knud's kerk DSC07919 In de St Knuds Kirke IMG_0495 IMG_0497 Deze kerk heeft een bijzonder hoofdaltaar DSC07929 DSC07932                                              Het stadhuis DSC07934 DSC07935 Deze dame is Oceanië. DSC07937

De heren steunen op Oceanië op het plein voor het stadhuis. Het is een naakte vrouw half zittend, half liggend. In deze houding kan ze alle kinderen van de wereld omarmen. Ze staat voor schoonheid, liefde en vruchtbaarheid.

DSC07938  Vroeger was dit kerk, ziekenhuis en zwakzinnigen inrichting DSC07939  Grey friars abbey church   Nu kapel van Grey Friar Abbey church DSC07943 DSC07958    Dit trekt de aandacht in de tuin bij het H.C. Andersen museum DSC07959Entree DSC07960   DSC07961  In deze buurt bracht Andersen zijn jeugd door DSC07964   Nu prachtig, toen was het allemaal iets minder rooskleurig DSC07965  Let op het bijzondere glas in de ramen DSC07966    DSC07969     DSC07971   Bij een wasplaats zoals deze werkte Andersens moeder als wasvrouw DSC07972         Het standbeeld komen we ook tegen DSC07974    DSC07975

We komen ook langs het restaurant waar we gisteren hebben geluncht...

Ondertussen drinken we ergens iets. Het is niet helemaal droog vandaag.

Na de wandeling doen we boodschappen bij Meny en gaan dan ieder aan de slag iets te koken.

Na het eten koffie bij mij en daarna nog een drankje en een hapje.

1. Lucie Hubers:
    2 oktober 2015
    Mooie verhaal, jammer van dat beetje regen. Is met In alles goed afgelopen?
  2. Ria:
    2 oktober 2015
    Fijn dat jullie toch nog wat meer van Odense hebben kunnen zien. De toeristen komen voornamelijk voor de bekende schrijver, maar het hoogtepunt van de stad is toch wel de kathedraal vonden wij destijds.

Gelukkig is Ina ook weer van de partij!