Swaziland

25 oktober 2012 - Mbabane, Swaziland

Donderdag 25 oktober

Vandaag staat Swaziland op het programma.

Volgens mijn kaart uit 2007 brengt de R538 ons in Nelspruit voor de eerste stop. Hier kan gepind worden in een moderne Mall. We drinken er ook een kopje koffie. We hebben inmiddels ervaren dat het hele uur pauze nodig is met wachten op dat kopje koffie. Het lukt niet iedereen op tijd koffie te krijgen. Volgende stop beter.

Via de N4 komen we bij de grenspost Jeppe's Reef. We halen een stempeltje en mogen door. Het kostte Kees en mij in 2000 heel wat meer wachttijd om Swaziland in te komen.

In het niemansland tussen Zuid-Afrika en Swaziland is een Swazidorpje nagebouwd en hier genieten we van een dansgroep, die ook mooi zingt. Volgend jaar treden ze op in Hamburg, Bolsward en Italië.

Swazi dansgroepZe zijn mooi en zingen mooi

Tjokkie luistert aandachtig._._. en Lida_

Dan het stempeltje van Swaziland bij de andere post. Zo, we zijn er.

Het restaurantje voor de lunch ligt prachtig. Van waar we zitten hebben we een prachtig uitzicht.

Swazilandse bergen, gezien vanuit het restaurant

Prachtig houtsnijwerk wordt hier gemaakt

Hier zijn ook mensen aan het werk om souvenirs te maken. B.v. prachtig houtsnijwerk van jacarandahout. Lida heeft een mooie, net gesneden olifant gekocht. En ik oorbellen, gemaakt van heel dun sisaldraad. Oorbellen horen er elke vakantie bij.

Net voorbij de hoofdstad Mbabane is een glasfabriek, waar mensen worden opgeleid tot glasblazer. Zowel hier als in Zuid-Afrika vind je overal deze werkgelegenheidsprojecten. In deze fabriek wordt alleen gebruikt glas verwerkt. Wonderschone stukken staan er.

Glasblazerij in bedrijf

Dan is het niet ver meer. Na een tocht door een prachtig land met mooie vergezichten arriveren we, net buiten Mbabane, in Mountain Inn Hotel. We hebben een kamer met wijds uitzicht.

1. Thea en andre hofstra:
    26 oktober 2012
    Je leeft toch in een hele andere wereld he?? Maar erg leuk geniet er maar met volle teugen van.Leuk om om jullie mee te genieten.
    Groetjes Thea en André
  2. Sjoerdtje Bijkerk:
    26 oktober 2012
    Wat een prachtige gevarieerde reis. We willen ook graag nog eens gaan. Geniet er met volle teugen van.
  3. Ingrid:
    26 oktober 2012
    Wat genieten jullie toch weer volgens mij.
    Prachtige reis verhalen weer.
    Groetjes Ingrid.
  4. Tini deschan:
    Hoi Leny en Lida

Wat zal dat mooi zijn zo een olifant uit hout gesneden en jij natuurlijk de oorbellen. Die Leny altijd zo leuk oorbellen met een bijpassen ketting meestal. heb je die ook kunnen vinden????
    Geniet er maar goed van.
    Dag meiden
  5. Diederik Schadee:
    26 oktober 2012
    Jullie genieten van een fijne vakantie, maar ik geniet van jullie enthousiaste en interressante verhalen en mooie foto's. Veel plezier verder.
    Groetjes, Diederik
  6. Jolanda klever:
    27 oktober 2012
    hello dames, wat blijven het toch geweldige verhalen,echt om van te genieten! Door de foto's blijft het ook net of we zelf op vakantie zijn(heel vermoeiend werken en op vakantie zijn).Nou lekker verder genieten tot het volgende verhaal. dikke zoen van ons voor jullie!
  7. Jolanda klever:
    27 oktober 2012
    .......oh ja die gezichten in dat houtsnijwerk wat geweldig!!!!
  8. Peter en Ria:
    27 oktober 2012
    Zelf het lange wachten op het kopje koffie (bij ons had het een lunch moeten worden is bekend. Ik heb er mijn fotoalbum bijgehaald en zie dat ik schreef: in het hotel waar we zouden lunchen was het zó druk dat we maar weggingen en een supermarktje in de buurt met z'n veertigen bestormden om een lunch bij elkaar te sprokkelen. Ja ij hadden een (veel te) grote grope op die reis. Hebben jullie een fijne groep?
  9. Carlo en Jos:
    28 oktober 2012
    Wij genieten van jouw verhalen en foto's.
    Herinneringen komen weer bij ons boven.
    Een krokodil zo dichtbij hebben wij uitsluitend in Artis gezien.
    Veel plezier nog.
  10. Lucie Hubers:
    29 oktober 2012
    Net terug uit Brabant en ik zit al weer jullie avonturen te lezen. Wat fijn dat het zo goed met jullie gaat. Jullie genieten echt hé. Ik wens jullie allebei nog heel veel plezier. Lucie