Zondag 19 juli 2015

19 juli 2015 - Richards Bay, Zuid-Afrika

Vandaag is het 4 augustus. Ik ben inmiddels weer thuis en wil toch mijn verslag afmaken. Hier gaat hij dan...

Zondag 19 juli 2015

We gaan vanmorgen ontbijten in een hotel bij de haven. Een modern hotel met restaurant.

Als we arriveren is inmiddels de elektriciteit afgesloten. Dus geen eieren met spek. Wel zijn er andere, nog warme, gerechten bij het buffet. We eten toch heel lekker.

In Zuid-Afrika wordt elke dag het elektra voor enige uren afgesloten om het tekort op te vangen. Het aantal uren varieert. In Richards Bay is het twee uur per dag. Elke dag op een andere tijd. Mieke houdt daarvoor het rooster goed in de gaten. Zij kookt op gas i.p.v. elektra.

In Johannesburg duurt het zes tot acht uur per dag. Een hoofdpijn punt voor Karen. Ze heeft inmiddels besloten over te stappen op koken op butagas en een accu aan te schaffen waarmee ze elektra op kan slaan.

Na het ontbijt rijden we richting de Indische Oceaan. Bij Paradise Island kun je mooi over het water uitkijken en zie je schepen de haven binnen varen.

De baai bij Paradise Island DSC07363Schepen komen de haven binnen DSC07365

De mensen zijn heel creatief wat betreft dingen fabriceren en langs de weg te koop aanbieden. De uitstalling van stoelen etc. gemaakt van autobanden heb ik nog niet eerder gezien. Even een foto maken natuurlijk.

Handel langs de weg DSC07358Een hele collectie DSC07361

Terug in de wijk Meerensee waar Mieke en Eric wonen, bekijken we even het kantoor van hun bedrijf 'Jessegaard Marine'.

Het kantoor van Jessegaard Marine DSC07373Elk sterretje op de kaart geeft weer in welke havens ooit is gewerkt DSC07376

Terug thuis gaan we lekker in de tuin zitten, ik het liefst in de schaduw van de paddaboom. Een laptop is dan gemakkelijk om buiten wat 'huiswerk' te doen. Zoals een verslagje aan het thuisfront.

'Huiswerk maken' in de tuin DSC07394

Aan het einde van de middag gaan Mieke en ik een wandeling maken rond de golfcourse. Nee, je mag niet over deze heilige grond gaan lopen, wel erom heen. Als je maar uit de baan van de golfballen blijft.

De golfcourse DSC07397Uitzicht op Mzingazi Lake DSC07399

In de vijver die hier ligt, word je gewaarschuwd voor de krokedil. Ik heb hem niet mogen zien.... Jammer. Geen krokedil gezien deze vakantie.

Hij was vandaag afwezig DSC07404

Wel aapjes en een hop. Prachtige vogel en dat zandbad vond ik heel bijzonder.

Kijk maar naar het filmpje erover.

Tijdens onze wandeling zien we deze aapjes snoepen van een vrucht uit de boom DSC07414De hop, wat een mooie vogel DSC07427

De zon begint onder te gaan als we weer terug komen.

De aapjes vlak voor onze veranda zijn prachtig om te zien.

Ook op een afstandje zijn ze te filmen. Kijk maar.

Vanavond hebben we dus wel elektra en kunnen we b.v. televisie kijken en gewoon het licht aan doen. Andere dagen doen we het een paar uur met noodverlichting, die overdag worden opgeladen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marianne Erné:
    4 augustus 2015
    Hele mooie foto's. En je zit daar echt in de natuur.
  2. Jan Knijn:
    4 augustus 2015
    Hele l ekuke foto,s. .Wat een prachtkig land. Goed dat we dat weten van het afsluiten van de electriciteit. Wij gaan in november met fox.
  3. Louise en Jan:
    5 augustus 2015
    Zondag 19 juli: je bent weer thuis. Je genoot van een schitterende vakantie en wij genoten mee van de reisavonturen en prachtige foto's die je ons toezond.

Tot spoedig weer ziens !!
  4. Ria:
    5 augustus 2015
    Leuke wetenswaardigheid; afsluiten van elektriciteit. Lijkt me knap lastig. Mooie foto's en films Leny en ik zie dat je lekker bruin geworden bent.
  5. Leo Erné:
    Hay Leny, wat een prachtig allemaal. Liefs van ons Leo en Ineke xxx