16 september Noord-Groningen

16 september 2015 - Appingedam, Nederland

Woensdag 16 september 2015

Noord-Groningen

Rond 12 uur vertrekken we om de Oldambt autoroute te gaan doen. Ik wil het noorden van Groningen weleens verkennen. Hier kom je niet zo gauw.

We beginnen in Midwolda zelf, dan via Oostwold, Finsterwolde, Hongerige Wolf, Ganzedijk richting de Dollard. Daarvoor rijden we door de Reiderwolderpolder. Ina is onze gids, want zij heeft hier gewoond. Ook al is het heel wat jaartjes terug.

Bij Termunten gaan we richting Delfzijl. Onderweg zien we een monument met een hand, behorend bij het verdwenen dorpje Oterdum. Ook de graven zijn er nog te zien, van vele jaren her.

Richting Eems IMG_0188  Informatie IMG_0190  Beschermende hand IMG_0191  Bescherming voor het kerkje IMG_0196  IMG_0197  Grafzerken IMG_0199  Van lang geleden IMG_0200  IMG_0202

In vroeger, dikwijls roerige, tijden was Oterdum een plaats van enig belang waar soms hevig om werd gevochten.

Voordat het lot van Oterdum werd bezegeld, was het een levendig dorp. De ligging, vlak bij Delfzijl en aan de zeedijk van de Eemsmonding, maakte dat er veel scheepslui woonden. Daarnaast was het een agrarisch dorp. Toen de dijk verhoogd werd om deze op Deltahoogte te brengen, moest het uit 1877 daterende kerkje verdwijnen. Het openluchtmuseum in Arnhem toonde belangstelling, maar de kerk werd toch gesloopt. Het kerkorgel verhuisde naar Heinenoord, de preekstoel naar Winschoten. De grafstenen op het kerkhof werden zorgvuldig verwijderd en naderhand op de nieuwe dijk teruggeplaatst. Niet veel later moest het hele dorp er aan geloven om plaats te maken voor een industriële toekomst die pas tientallen jaren later werd gerealiseerd. Op de plek waar het dorp lag werd in 1976 een bronzen monument geplaatst, dat werd vervaardigd door de Groninger kunstenaar Thees Rijkhold Meesters. Dit beeld werd in de nacht van 7 op 8 februari 2011 gestolen door bronsdieven. Op 31 mei 2013 werd een replica van plastic op de sokkel geplaatst.

Bij Termunten gaan we richting Delfzijl, waar we in het Eemshotel gaan eten. Vanavond hoeven we dus niet te koken.

Eemshotel, gebouwd in het water IMG_0204  IMG_0207

Dan naar de Eemshaven. Enorm veel industrie.

We rijden door naar de vertrekhal van de veerpont naar Borkum. We zouden nog met de laatste veerpont mee kunnen.... We krijgen er de slappe lach bij, volgens Fred. In ieder geval zijn we melig.

Dag, wij gaan naar Borkum...IMG_0214

In Holwierde rijden we langs het huis waar Ina jaren geleden een paar jaar woonde.

In Spijk bezoeken we het interessante centrum met een mooi kerkje.

De kerk van Spijk IMG_0218  IMG_0652  Rondom de kerk IMG_0227  IMG_0225  De Schreeuw IMG_0229  Het springende paard IMG_0231

Daar, waar de verste uitloper van de Hondsrug
de zee ontmoet sprong een ruiter van zijn paard:
hij zag dat het slik begon en dat kon het gewicht
van zijn paard niet dragen.
Met een enorme schreeuw riep hij: "terug!!"
En tot zijn verbazing draaide het paard zich rond.
Midden in zijn sprong. In volle galop.

Op deze laatste piek van de Hondsrug in het
noorden ontstond het dorp dat nu bekend staat
als Spijk.

Beeldhouwers:
Jon Gardella - "Draaiende paard"
Jan Steen - "de Schreeuw"

Appingedam blijkt ook een heel leuk plaatsje te zijn. Ja Jannie, we hebben de hangende keukens van Appingedam gezien en gefotografeerd. Heel fotogeniek plekje, zo aan en boven het water van het Damsterdiep.

De hangende keukens van Appingedam IMG_0239  IMG_0240  IMG_0241

In 'Aan Tafel' even wat drinken met wat lekkers en dan weer op huis/caravan aan.

In Appingedam wordt van kussen nog serieus werk gemaakt. Kijk maar in het rond naar het goede voorbeeld. Deze beelden staan op de grens van het oude en nieuwe gedeelte van de stad. Kijk maar hoe oud jong ontmoet...

Oud ontmoet jong IMG_0232  IMG_0233  IMG_0234  IMG_0235

en dan even toepassen.

Zij hebben vast de beelden als voorbeeld genomen IMG_0236  Nicolaikerk IMG_0243  IMG_0245

De hele middag was het droog, maar nu begint het toch te regenen. Op de radio beloven ze verder niet veel goeds.

1. Lucie Hubers:
    13 oktober 2015
    Dit is een reisverslag naar mijn hart. Gewoon Nederland en gewoon Groningen. Bedankt Leny.
  2. Ria:
    13 oktober 2015
    Leuk stukje voor het reisdagboek. informatief en toch persoonlijk. Erg leuk om te lezen.