23 augustus Aan boord van ms Spitzhörn

23 augustus 2015 - Apen, Duitsland

Zondag 23 augustus 2015

Boottocht aan boord van ms Spitzhörn

Het stuurwiel is op de Spitzhörn gericht DSC07645

Om 11 uur worden we aan boord van de ms Spitzhörn verwacht voor een boottocht, met brunch.

Dit schip wacht op ons in de jachthaven van zeemansdorp Barssel, aan rivier de Soeste. Het is er al een drukte van belang, omdat het de laatste dag is van het havenfeest. Er is muziek, er is kermis en op de brug naar de haven staan allemaal kraampjes. En natuurlijk volop eten en drinken.

Havenfeesten DSC07648 Het vaargebied DSC07647 Welkom! DSC07626

Om 11 uur vertrekken we. Het begint met koffie en een schnaps terwijl bemanningslid Werner ons welkom heet. Hij vertelt hoe alles is geregeld. Daarna kunnen we bij het buffet een bord pakken en maar kiezen wat je lekker vindt. Warme en koude gerechten, fruit en vla als dessert.

Buffet wordt geopend DSC07630 Smaakt het? DSC07633 Aukje en Ans DSC07634 Fred en Ina DSC07635 Met zijn vieren aan tafel DSC07636

Het schip vaart ongeveer een uur heen op de Soeste en daarna de Jünme en keert dan langs dezelfde weg terug. De rivier zoekt zich al kronkelend een weg door het landschap. Na elke bocht ervaar je dat de zon anders binnen schijnt en de wind wel of niet onze haren door de war waait.

Waar bevinden we ons? DSC07628 We zijn niet alleen op het water DSC07631 De stroming bepaalt de bodem van de rivier IMG_0447

Op de terugweg vertelt Werner over het ontstaan van dit, van oorsprong, moerasgebied. Hoe het zich over de jaren heeft ontwikkeld tot een grasgebied, waar koeien grazen en hooi gewonnen kan worden. Ook speciaal hooi dat gebruikt wordt in, zeer gewilde, hooihotels.

Informatie DSC07637 Goed luisteren DSC07638 Zij luisteren ook goed DSC07639 Hooi voor het hooihotel DSC07640

Het is een gewild vakantiegebied, waar wordt gevaren en gevist. Waar je fijn kunt wandelen en fietsen.

De thuishaven komt in zicht DSC07641 We bereiken de haven DSC07642 Vele bootjes langs de steiger DSC07643

Nadat we van boord zijn gegaan, lopen we nog over het feestterrein en bekijken wat er zoal te koop wordt aangeboden.

Koopt ze of doet ze het niet? DSC07646

Daarna terug naar de camping, waar Finder best nog een stukje met ons wil wandelen. Gisteren zagen we een zijpaadje. Maar wisten niet waar het uit zou komen. Vandaag maar even uitproberen: met Ina, Ad, Fred en Finder.

De rest van de dag is het lekker rustig. Er worden wat luifels vastgezet, want het is behoorlijk gaan waaien. De tv-schotels vragen ook de aandacht. Er is voor Ina volop assistentie.

1. Louise en Jan:
    26 september 2015
    Leuk boottochtje.
  2. Mieke:
    26 september 2015
    Leuk om je verhalen te lezen geniet ervan.
  3. Ria:
    27 september 2015
    Altijd lekker een tochtje over het water. Dat hoort bij een vakantie. Veel zien zonder inspanning. Als je dan tegelijkertijd lekker kunt eten, is de dag alweer geslaagd.