Anniversary dinner

11 juli 2015 - Naledi Game Lodge, Zuid-Afrika

Zaterdag 11 juli 2015 avond

Vanmiddag vertrekt de gamedrive weer om 4 uur, met Kjell en een andere tracker. Kjell wil ons deze laatste drive de hippo's laten zien. Hij weet waar ze te vinden.

En hij gaat terug naar de plek waar we vanmorgen het luipaard zagen. Hij heeft gehoord dat het luipaard een impala had gedood en opgevreten. Zou het wrattenzwijn de dans ontsprongen zijn? De gameranchers houden elkaar op de hoogte van deze dingen.

Kjell houdt van doorrijden. Zover dat kan op deze weggetjes.

We worden gewezen op de giraffen, waar we langs rijden. Daar wordt niet voor gestopt vandaag.

Deze giraf wil ook nog even op de kiek DSC07156Zie je de wrattenzwijnen? DSC07157

Nog een paar bijna onzichtbare wrattenzwijnen en dan zijn we bij de plaats waar het luipaard ligt bij te komen van zijn vreetpartij. Zijn lijf gaat op en neer, alsof hij ligt te hijgen. Dat hoort bij het verteringsproces. Hij ligt er heel rustig en bekijkt ons nauwelijks. Kjell legt uit dat een luipaard in zijn eentje jaagt en daarom een gevecht uit de weg gaat. Hij kan het zich niet veroorloven gewond te raken en een prooi te worden. Daarom kunnen wij hem daar rustig gadeslaan.

Het luipaard geniet van zijn maaltijd DSC07161Mooie kop DSC07164Languit genieten DSC07166

De leeuwen daarentegen jagen met elkaar en raken weleens gewond. We hebben ook een leeuw gezien, die kennelijk gewond was aan een poot. Maar in de groep bleef.

Een deel van zijn kill heeft het luipaard verborgen voor later. Wel vlakbij hem.

We rijden verder op weg naar de rivier. Maar worden opgehouden door een jonge olifantenstier. Met veel machogedrag. Ook olifanten vertonen pubergedrag. Hij komt heel stoer naar ons in de Landrover. Komt ook heel dichtbij. Met Kjell erbij weet je dat je veilig bent. Anders.... Uiteindelijk kiest de olifant ervoor van ons weg te lopen. Ook op zijn stoere machomanier.

Stoere jonge olifant DSC07175Ik kom zo dichtbij als ik durf DSC07178

Dan toch echt door naar de rivier voordat het helemaal donker is. We kunnen nog even genieten van een mooie zonsondergang.

De laatste mooie zonsondergang DSC07172

We moeten het duin af om bij de rivier te komen. De hippo´s liggen al vlakbij, klaar om uit het water te komen om te gaan grazen. Maar wij zijn een hindernis waardoor ze nog in het water blijven. In het afrikaans worden het seekoeien genoemd. Ze liggen ook luid te loeien.

Hippo's in de Olifantrivier DSC07181   Kijk goed naar hun oogjes

We drinken heel snel een sundowner en dan verdwijnen we zodat de dieren hun normale gang kunnen gaan.

Bij terugkomst op Enkoveni gaat iedereen zich feestelijk verkleden voor het ´Anniversary dinner`. Ter gelegenheid van het 50 jarig huwelijksfeest van Mieke en Eric.

Daarvoor is een grote tent opgezet op het terras voor de lounge, met verwarming want het is fris als de zon onder is.

Kjell, Kim en hun staf hebben er iets bijzonders van gemaakt. De tafels in het rond, vóór een podium. Mooi verlicht, maar niet fijn om foto´s te maken. Het bruidspaar in het midden.

Een feestelijke omgeving DSC07193Kjell Bismeyer DSC07196

Kjell opent met een korte speech, daarna Marco en Keetah samen met haar vader.

Sam, de chef, vertelt over het menu en daarna Paul, die met Joke samen het cadeau van de Nederlandse en Zuid~Afrikaanse gasten aanbiedt. We hebben voor hen een waterval bedacht, voor in hun tuin. Zij hadden die, samen met Joke en Paul, gezien toen ze in Nederland op vakantie waren.

Onze chef en Paul DSC07201De overhandiging van het cadeau DSC07206

Tussen de gangen door treedt een dans-zanggroep op. Zij treden wel meer op in Kjell´s gamereserve, b.v. bij bruiloften of andere feesten, die er worden gevierd.

De traditiole dans/zanggroep DSC07209Een mooie show DSC07215

Het eten smaakt weer super. We genieten van Mieke en Eric, die er heel stralend uit zien deze avond.

De menukaart DSC07438

In zijn speech doet Eric eindelijk wat hij 50 jaar geleden niet deed. Hij vraagt Mieke ten huwelijk. En natuurlijk zegt zij: 'Yes, I will'.

Aan het einde van de avond krijgen de gasten een kistje met Millennium wijn met daarop de namen en huwelijksdata van Mieke en Eric.

Een mooie herinnering DSC07440

De koffie drinken we binnen, in de lounge. Want het wordt nu toch wel heel frisjes.

Morgen mogen we uitslapen. Geen gamedrive meer.

1. Kees en Ada:
    22 juli 2015
    Wat een reis, je zou er jaloers op worden, je weet Leny, dat ik het niet ben en ik vind het heerlijk voor je dat je zo kunt genieten en zoveel bijzonders kunt zien. Liefs en nog veel plezier en een fijne terugvlucht.
  2. Ria:
    22 juli 2015
    Heel bijzonder hoor, om op deze manier bij een 50 jarig huwelijksfeest te zijn. Dat zal voor Mieke en Eric de feestvreugde ook verheugen. Voor jou is het behalve heel leuk om bij dit feest te kunnen zijn ook steeds weer leerzaam om al die kolossen van dichtbij te kunnen bekijken. Je leert er steeds meer van. Ik reis gezellig met je mee.
  3. Lucie Hubers:
    Proficiat Mieke en Eric.
  4. Louise en Jan:
    24 juli 2015
    Spannend hoor, zo dicht bij al die wilde dieren.
    Wij leven en genieten mee met jullie avonturen.