De morgen van 11 juli

11 juli 2015 - Naledi Game Lodge, Zuid-Afrika

Zaterdag morgen 11 juli 2015

Fris en fruitig genieten we weer heel vroeg van een mooie zonsopgang, gezeten op de Landrover voor de een na laatste drive. Het resultaat is prachtig.

De eerste olifanten laten zich al snel zien. Zo'n jong olifantje is vertederend.

Ik heb een zere tand DSC07062Lastig eten met een gebroken slagtand DSC07064De kleine is een maand oud. Veilig verscholen achter mama DSC07067

De oudere heeft een afgebroken slagtand. Gelukkig kan hij met zijn andere nog wel voor zijn eten zorgen. Anders is hij ten dode opgeschreven in de wildernis.

We zijn ook blij dat nu eindelijk de giraffen zich laten zien. Na de dood van hun soortgenoot hebben zij een tijdje een ander gebied opgezocht.

Onze eerste giraffen DSC07074

Onze tracker op de uitkijk spoort, als elke dag, naar sporen. In het zand, uitwerpselen etc. Nu vraagt hij Vujani, de gamerancher/chauffeur, iets terug te rijden. Hij heeft een zwarte neushoorn gespot. We rijden een eindje door het dorre gras en zien dan een enorme neushoorn liggen. Ze is heel rustig en bekijkt ons een beetje droevig. Zo noemen Jimmy en Vujani het. Deze neushoorn is in verwachting en doet het heel rustig aan. De mannen verwachten elke dag dat ze zal bevallen. Maar wanneer precies? Niemand die het weet.

Onze tracker Jimmy DSC07082Zwarte neushoorn DSC07081

Even later hebben we weer geluk. Vier leeuwen. En wat zijn ze aan het doen? Ze proberen hun prooi te pakken te krijgen. Maar de wrattenzwijnen zijn nog wel onder de grond. Ze kunnen ze horen en ruiken. De drie vrouwtjes zijn volop gaten aan het graven. Diep. Ze verdwijnen er bijna in. Het stuift dat het een lieve lust is. Alles is kurkdroog. Het heeft al lang niet geregend. Iedere keer stoppen ze even. Blazen uit en blijven alert. Dan beginnen ze weer. Het mannetje houdt 'toezicht'. Vooral niet moe maken.

Een hoop gestuif DSC07090Even uitrusten DSC07093

Het kan vandaag niet op. Jimmy heeft alleen maar complimentjes verdiend. Hij laat Vujani weer de bush in rijden en dan staan we oog in oog met een luipaard. Die kijkt even alert rond of wij gevaar betekenen. Als dat niet het geval is, gaat hij door met het in de gaten houden van een groot gat. Vandaag is het een zware dag voor de wrattenzwijnen, want ook bij het luipaard staan zij vandaag op het menu. Het luipaard zit doodstil, gaapt dan eens vervaarlijk. Gaat zich eens wassen alsof hij aangeeft: 'Ik kijk helemaal niet naar jullie, wrattenzwijnen'. En loopt dan een rondje.

Wat een schoonheid en kracht DSC07099Van dichtbij (via de zoom) is de tekening van de vlekken te bewonderen. DSC07101Wat duurt het lang DSC07110

Mezelf even wassen DSC07111Pootjes over elkaar DSC07113Ik ga een rondje lopen DSC07115

Inmiddels staan wij er zeker al een kwartier. Vujani heeft Enkoveni laten weten dat we bij een luipaard staan. Degenen die vanmorgen wilden uitslapen willen nu heel graag komen. Wanneer zij zijn gearriveerd, rijden wij weer weg. En het luipaard gaat verder met kijken en afwachten.

Deze drive eindigt met nog een aantal giraffen.

Tot slot van deze morgen nog een aantal giraffen DSC07127

Dan terug naar Enkoveni voor ons ontbijt.

1. Kees en Ada:
    19 juli 2015
    Dat luipaard wat een schoonheid, heel bijzonder om het van zo dichtbij te zien, wij hebben lang moeten wachten en alleen in een boom zien liggen. Wat heerlijk en verslavend is zo'n reis.
    We wensen jullie nog veel mooie momenten toe.
    Liefs Ada
  2. Lida straat:
    19 juli 2015
    Wat krijg ik er weer zin in als ik dit allemaal lees. Toptien Leny.
  3. Ria:
    20 juli 2015
    Zaterdag, wrattenzwijnendag. Wat bijzonder allemaal, wat zijn het toch prachtige dieren en wat mooi om het zo te mogen meemaken.