De middag van vrijdag 10 juli

10 juli 2015 - Naledi Game Lodge, Zuid-Afrika

Vrijdag 10 juli 2015 middag

Om 4 uur start de gamedrive weer. Iedereen 'moet' mee. Er blijft niemand in het kamp. De hele staf is aanwezig om vanavond de braai goed te doen verlopen. De gamedrive eindigt in de boma (beschutte omgeving) in het bos. Daar is vanavond het diner. Het is in de buitenlucht. Dus warm aankleden.

Maar eerst zien we nog een kudde jonge buffels. Ze lopen vlak langs ons. Het zijn imposante dieren, met hun hoorns van verhoornde huid. Ik vind altijd dat het net op een pruik lijkt.

Buffels behoren tot de Big Five DSC07009

Er zijn, nu in de winter, lang niet zoveel vogels als er in het voorjaar te zien en te horen zijn. Maar de lilac breasted roller doet zijn naam eer aan. Op de foto is jammer genoeg de mooie kleur minder goed te zien. In de winter is het nog vroeger donker dan later in het jaar.

Lilac breasted roller DSC07011

Er is een hele familie wrattenzwijn aan de wandel. Eerst staan ze stilletjes naar ons te kijken. Dan, staarten in de lucht, verdwijnen ze in het struikgewas. Niets meer van te zien.

De familie wrattenzwijn DSC07014

We hebben een korte sundowner en arriveren even na achten bij de boma. We worden met een drankje verwelkomd.

Ontvangst in de boman DSC07028

Het ziet er prachtig uit. Het personeel, de staf, is op hun mooist. Ze weten het en genieten ook daarvan.

De hele staf is aanwezig voor de bediening DSC07035

De tafels staan in een cirkel met in het midden een vuurplaats, waar omheen een heleboel pannetjes staan, de potjies.

DSC07034Ik kies het springbokpotjie DSC07045Chef Max vertelt wat er op het menu staat DSC07042

Die middag is het vlees bereid in de potjies en het vlees wordt overgeschept in kleine potjies. We kunnen kiezen tussen springbok, vis of vegetarisch. Ik kies de springbok. Dit alles wordt ons verteld door chef Max. Een kok zoals een kok hoort te wezen: rond en vlezig.

Aan het eind van de avond zingt en danst de staf voor ons, maar vooral voor Mieke, Eric en hun familie.

Familie Bismeyer DSC07038Een feestelijk toetje DSC07046Zang en dans hoort er bij DSC07047

Dan brengen de Landrovers ons weer terug. Weer is er een einde gekomen aan een mooie dag.

1. Rietje Snel:
    17 juli 2015
    Het leest alsof ik er zelf bij ben. Gezellig hoor.
  2. Lucie Hubers:
    17 juli 2015
    Dit was toch wel een heel bijzondere dag voor jullie. Maarre...ik had voor vegetarisch gekozen hoor! Vanmorgen zijn Desiré, Richard en Roan vertrokken, dat neem ik tenminste aan. Ik hoop dat ze genieten van deze vakantie want ze hebben het echt verdiend. Groeten. Lucie
  3. Lida straat:
    17 juli 2015
    Hallo Leny. Wat gezellig allemaal, maar het is inderdaad anders in de winter. Veel plezier verder.

Gr. Lida en Guus.
  4. Ria:
    17 juli 2015
    Leuk om te lezen, jij zit echt aan de andere kant van de wereld dan wij. Bij ons werd het niet donker, jij zit in de winter en het schemert al vroeg. Het zijn niet alleen mooie dieren daar, maar inderdaad ook mooie mensen.
  5. Mieke Bours:
    19 juli 2015
    wat een boeiend verhaal Leny en wat een prachtige fotoos. Fijn dat ik er op deze manier het toch ook een beetje ervaar. Zo te zien en te horen, geniet je er heel veel van! Het is je van harte gegund. Vooral de dieren in hun eigen habitat moeten een enorme indruk maken....
    groet en dank je wel voor het Grote Verhaal!
  6. Ingrid:
    22 juli 2015
    Hoi Leny,
    Heerlijk weer dit verhaal, ik hoor het je ook zo vertellen.
    Geweldig dat we het weer allemaal zo mogen meemaken.

Veel plezier en blijf maar lekker verhalen schrijven......
    dan zijn wij stiekem een beetje mee op vakantie ;-)
    Lieve groetjes Ingrid Gert en Bas.