Apartheid

11 oktober 2012 - Kruger Park, Zuid-Afrika

Donderdag 11 oktober

Zuid-Afrika, het land dat we kennen van de apartheid.

Zuid-Afrika bezoeken zonder kennis te nemen van apartheid is niet mogelijk.

Er is verschil in de situtie toen ik hier woonde tot 1975, mijn bezoeken in 2000, 2007 en nu. Het voelt nu anders hoe men elkaar tegemoet treedt. Vooral de onbevangheid van de jeugd valt me op. Ook subjectief natuurlijk.

We bezoeken vandaag het Apartheidsmuseum. Het geeft een onbarmhartig beeld van hoe het leven toen was, tijdens de apartheid. Maar ook is er hoop voor de toekomst.

Tussen 1994 en 1996 schreef dit land zijn nieuwe grondwet.

De zeven pilaren van de fundamentele waarden

De basis hiervoor zijn zeven fundamentele waarden, die zichtbaar zijn op de zeven pilaren bij de entree: democracy, equality, reconcilliation, diversity, responsibility, respect en freedom.

Raciale classificatie was het fundament van alle apartheidswetten. Je was native, Blank en zwart in alles gescheidencoloured, Asian of white. Onze entreekaart gaf toegang tot de blanke of niet-blanke kant. Daardoor waren Lida en Mieke aan de niet-blanke kant gescheiden van Eric en mij, aan de blanke kant. Dat veroorzaakt een onbehaaglijk gevoel.

Op iedere ID-kaart staat welk ras je behoort

Dit deel tot de tentoonstelling illustreert de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van sommigen, die reisden naar Johannesburg toen daar in 1886 goud werd gevonden. Samen vormenden zij een raciaal gemengde maatschappij. De raciale afscheiding en apartheid werden ontworpen om dit te voorkomen.

Kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen

Hier aangekomen stoppen de foto's. Binnen was het verboden foto's te maken. Maar iets van de indrukwekkende tentoonstelling kunnen jullie meebeleven op de website van het museum.

Een deel van de tentoonstelling is vast. Het andere, tijdelijke, deel gaat over Nelson Mandela. Een aanrader. Ga met mee. Er is een prachtige website.

A Place of Healing

A journey through the Apartheid Museum takes you into the heart of the darkness of evil, and out again into the light. It is an emotional journey designed to encourage visitors to empower themselves with knowledge to prevent such horrors from happening again. The museum gardens offer visitors a space for reflection. The landscape is South African, and conveys the harsh beauty of our country.

1. Rien:
    Hallo Leny en Lida
    Ik heb nu al meteen antwoord op mijn vraag over de armoede en natuurlijk daaraan vastzittend de apartheid. Waarom mochten jullie niet met zijn vieren in het museum? Ik kan mij niet herinneren dat Lida donker is en ook Mieke niet. Waarom dan die scheiding? Veel plezier bij de volgende trip.
    Rien
  2. Mieke Bours:
    17 oktober 2012
    Ik denk dat ik het wel begrijp. Jullie kregen willekeurig een entréekaart. Dit om je te laten voelen hoe het is, als je volkomen willekeurig apart gehouden wordt, op niets anders gebaseerd dan je huidskleur. tenslotte wordt je, volkomen willekeurig geboren op een plaats, in een familie, omgeven waarvoor je niet kon kiezen. Die willekeur, gedemonstreerd door de evenzo willekeurige uitgave van de entréekaart, voel je zo uitstekend, al is het voor even. Ik vind het een geweldige vondst, daar kan geen uitleg op papier tegenop.
  3. Dinie:
    17 oktober 2012
    Ik herinner me de apartheid nog eind jaren 90 toen wij er waren, maar ook de minachting van sommige blanken t.o.v. de donkere bevolking.
    Ik vraag me af of er onderling wat meer begrip is ontstaan.
    Ik hoop het.
    Fijne reis verder.
    Dinie
  4. Bart & Wil:
    Jullie belevenissen.......allen indrukwekkend.
    Overigens voor degenen die de website van het Apartheid Museum willen bezoeken, het juiste adres is http://www.apartheidmuseum.org , zonder -s- dus.
    Zien uit naar het vervolg van jullie trip!
    Groet,
    Bart en Wil
  5. Peter en Ria:
    19 oktober 2012
    Een verslag dat even tot nadenken aanzet.