Onderweg naar Richards Bay

12 oktober 2012 - Utrecht, Zuid-Afrika

Vrijdag 12 oktober

We vertrekken in de stromende regen. Op de rondweg van Johannesburg staat het helemaal vast. We denken lekker op te kunnen schieten, maar dat kunnen we wel vergeten. Het duurt misnstens 2 uur voordat we Johannesburg uit zijn. Het blijkt, dat er iets gebeurd is.

We stoppen in Volksrust, waar we foto's maken van het monunent.

Monument in VolksrustMonument 1881

Vervolgens slapen we in de b&b in Majuba. Een prachtig complex. Jammer dat het zo regent. We gaan daar in het restaurant heerlijk eten en daarna kruipen we in ons warme mandje. Het is koud en we zijn erg blij met de elektrische deken, die op het bed blijkt te liggen.

Zaterdag 13 oktober:

De zon schijnt weer, We maken eerst nog even een paar foto's van de mooie omgeving, waar we geslapen hebben.

Na een heerlijk ontbijt rijden we weer. Wat een prachtige omgeving. We hebben uitzicht op de Majuba berg. Eric gaat even voorbij Majuba de graven zoeken van de omgekomen Engelse militairen. Het is een hele klus om er te komen. Ergens in de middle of nowhere komen we bij een boerderij, waar de boerin Eric hartelijk ontvangt. Zij vertelt hoe we er moeten komen. We moeten over hun erf en dan door 3 hekken. We gaan op onderzoek uit. Het lijkt wel een gamedrive. We rijden over een hobbelig pad naar beneden, maar twijfelen eraan of we wel op de goede weg zijn.

Op zoek naar het grafEric en Leny gaan op onderzoek uit. Mieke en ik blijven bij de auto en genieten van het prachtige uitzicht.

Ze kunnen de graven niet vinden en komen weer naar boven. Waarschijnlijk hebben we het verkeerde hek genomen. Maar naar boven komen met de auto valt ook niet mee. Wij stappen uit en Eric probeert zonder keien te raken naar boven te komen. Het lukt.

De boer ziet ons en komt eraan. Ja hoor, we hebben het verkeerde hek genomen. Hij vertelt ons de weg en al snel zijn we er. Wat bijzonder als je hier begraven bent. Midden in de natuur, waar waarschijnlijk nooit iemand komt aan de onderkant van de Majuba Moutain. Een mooi plekje. Generaal George Pommery Colley ligt er o.a. begraven en andere militairen.

Eregraven, opgericht door hun kameraden

Vervolgens gaan we naar Blood River. Dat ligt in de buurt van Utrecht. Daar versloegen de Voortrekkers in 1838 de Zoeloes.

De Voortrekkers trokken naar het oosten en noorden. De Zoeloes dachten de Voortrekkers wel te verslaan, ze kwamen met pijlen en schilden op de Voortrekkers af. De Voortrekkers kwamen met huifkarren, paarden en geweren. De Zoeloes hadden geen enkele kans, Er werden duizenden mensen verslagen. Er is een monument en een museum. Ook is er een veld, waar de huifkarren in een cirkel levensecht in het brons staan.

Monument bij Bloed RivierWagenlaer, huifkarren in het rond

Onderweg naar Richard Bay, zien we op de zandwegen hoe de Afrikaanse bevolking leeft. We komen kleine nederzettingen tegen, waar de mensen in krotjes wonen of in hutjes. De kinderen spelen met materiaal wat ze op de grond vinden. Takjes, steentjes etc.

De fleurige was hangt te drogenOveral spelen kinderen

Nu naar Richard Bay. Daar wacht ons een luxueus verblijf bij Mieke en Eric.

1. Elsdeschan:
    17 oktober 2012
    Wat zijn jullie leuk aan het reizen.
    Wij genieten er ook van hoor.

Groetjes Leen en Els
  2. Lucie Hubers:
    17 oktober 2012
    Zo, dus daar regent het ook wel eens. Met verbazing las ik dat daar ook een plaats is die Utrecht heet. Ik geniet van jullie reisverhaal én van de foto's. Veel plezier met Mieke en Eric. Groeten. Lucie
  3. Mieke Bours:
    17 oktober 2012
    Mooie foro's; wel een beetje akelig dat het enige speelgoed wat de kinderen in de hand hebben een, weliswaar plastic water-geweer in de hand hebben. Maar ze zullen inderdaad ook veel speelgoed zelf maken en dat ziet er wel leuk uit.
  4. Tini deschan:
    17 oktober 2012
    Indrukwekkend allemaal moet ik zeggen. Wat hebben wij het dan toch luxe hier in Nederland. En onze kleinkinderen als je leest dat de kinderen daar met steentjes spelen die ze op de grond vinden.
    Dan besef je denk ik dat wij het nog niet zo slecht hebben hier.

Geniet er van. Ik zxie uit naar het volgende reisverhaal.

Liefs
  5. Peter en Ria:
    19 oktober 2012
    Vakantie is niet altijd zo gemakkelijk merk ik wel. Slecht weer, file's en verkeerd rijden. Gelukkig is alles weer goedgekomen.
  6. Rietje Snel:
    27 oktober 2012
    Wat een geweldige ervaring, zo op zoek naar de graven.