Een bijzondere verjaardag

7 oktober 2012 - Kruger Park, Zuid-Afrika

Zondag 7 oktober

We zijn weer vroeg uit de veren. Leny is vandaag jarig en om 5 uur 's morgens feliciteer ik haar van harte. Een bijzondere verjaardag voor haar. In plaats van een huis vol visite, zitten we om 5.30u al op de jeep. Klaar voor de safaritocht. Bovendien is het alweer heerlijk weer. Met de safaripet op en Kjell en Roy als gidsen gaan we op pad.

We hopen weer veel nieuwe ervaringen op te doen. Heel bijzonder om de lente dit jaar twee keer mee te maken. We zien de blaadjes ontspruiten en alles begint te bloeien. Vandaag zijn de giraffen in trek.

Op weg naar een nog verser blaadjeWat een lieve kop heeft hij

Die kom je dan zomaar tegen. Prachtige beesten, die gewoon dichtbij je staan. Als ze jong zijn, zijn ze lichter van kleur. Hoe ouder ze worden, hoe donkerder de kleur van de vlekken. Weer wat geleerd. We komen eveneens een kadaver van een giraffe tegen. Ja, dat hoort er ook bij in de natuur. De inpala's laten ons ook genieten.

Op een tak zit een mooi ijsvogeltje. Een vogeltje, waar je in Nederland maanden naar zoekt en dan nog vaak niet vindt.

Ijsvogel

Bij het prachtige vennetje vinden we enkele ooievaars en de hamerkopvogel, die een enorm nest in de boom maakt. Zijn kop lijkt op een hamer.

We drinken koffie (ja, want Kjell heeft weer alles mee) aan de Olifantsrivier, die uitkomt ten noorden van Maputo en vervolgens uitstroomt in de Indische Oceaan.

Verder komen we veel termietenheuvels tegen en de waterbokken lopen ook in de rondte.Het is tijd voor het ontbijt, dus we gaan terug.

Leny krijgt haar cadeautje van mij. Een etentje. Niet goed voor de lijn, maar wel erg leuk.

We besluiten om het 's middags rustig aan te doen en verblijven bij onze luxueuze lodge, waar we heerlijk buiten kunnen vertoeven.Een aap komt ons nog gezellig opzoeken en vermaakt zich op ons terras.

Dit aapje komt op Leny´s verjaardag

Om half 3 gaan we lunchen. Wat een plaatje is het weer en wat worden we hier verwend. Tagliatelli met garnalen.

Vervolgens weer op safari. Ben benieuwd wat we nou weer allemaal zien. Afwachten maar! We worden verrast door de giraffen, de buffel en de kudu's. En natuurlijk ook de impala's. Kjell rijdt dwars door de jungle op zoek naar het luipaard, die een dag eerder zijn prooi (een impala) had gevangen En we vinden hem. De schijnwerpers erop en we zien hem heerlijk smikkelen. Helaas zijn de foto's moeilijk te maken. Een bijzonder cadeau voor Leny op deze dag.

We gaan ergens op een plek een borrel drinken en toosten op de verjaardag van Leny.

Een toost op je verjaardag

Op de terugweg zien we de zon ondergaan. Je waant je in het paradijs.

's Avonds wacht ons een gezellig dinertje buiten onder de overkapping. De kaarsen branden weer en de hele familie zit aan tafel. Voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht staat ons te wachten. Het is gezellig en het eten is heerlijk.Als het dessert wordt opgediend is er nog eeen verrassing voor onze jarige jop. Terwijl de bedienden het toetje binnenbrengen wordt er happy birthday gezongen. Een warme peer met saus, daar rondom is met chocolade happy birthday gespoten. Een verrassing en ook nog cadeautjes. Een lekkere fleecejas met Naledi erop krijgt ze van Mieke en Eric en een mooi fotoalbum met een apart slabestek krijgt ze van Kjell en het personeel.

Het was een aparte, enerverende verjaardag voor Leny, waaar ze op een bijzondere manier van genoten heeft.

1. Greet le mair:
    Hoi Leny en Lida,

Wat laten jullie je verwennen.
    Wij vermaken ons in de regen en denken er over de lieslaarzen op te zoeken.
    Geniet ze en volgens mij kan het niet mooier voor jullie!

gr.,
    Greet
  2. Tini deschan:
    Hoi Lida en lENY

Ik lees jullie verhalen met plezier. Wat een leuke verhalen allemaal. Gezellig. Geniet er maar goed van.
    Liefs
  3. Sietske:
    14 oktober 2012
    Wat een bijzondere verjaardag!
    Groet
  4. Richard en Desiré:
    Hallo,
    Wat een leuk verslag weer! En wat fijn dat jullie je vermaken en zo veel zien. De foto's zijn weer prachtig. Veel plezier de komende dagen en we blijven alles volgen!
  5. André:
    14 oktober 2012
    Leny, jij allereerst nog gefeliciteerd met je ..verjaardag. Wat hebben jullie al een prachtig gedeelte van jullie reis achter de rug. En dan te bedenken wat allemaal nog zal volgen. Wij genieten van jullie belevenissen. Lida en Leny heel veel liefs van ons en maak er verder nog veel moois van.
    Luzanne en André
  6. Jolanda klever:
    14 oktober 2012
    hello dames, er is weer een leuk verhaal gemaakt!! Geweldig om te lezen wat jullie allemaal doen en mee maken, het is net of we er zelf ook een beetje bij zijn! (niet jaloers hoor......). En Leny wat heb je een super verjaardag gehad!! Geniet lekker verder , kan bijna niet wachten op het volgende verslag. Dikke zoen van ons allemaal voor jullie. Marcel Jolanda Kelly en Nadia
  7. Saskia Harte:
    Hallo Dames,

Allereerst Lenie; nog van harte gefeliciteerd! Het zal een verjaardag zijn die je niet snel zal vergeten. Geniet lekker daar in het paradijs, wij houden ons wel bezig met kou, kachel aan en regen…
    Kus van Sas
  8. Peter en Ria:
    15 oktober 2012
    Een mooie beschrijving van een bijzondere dag. Wat moeten jullie veel indrukken opdoen op één dag, maar zo te lezen lukt jullie dat prima. Wij blijven graag meelezen met jullie reis hoor!
  9. Oliver:
    15 oktober 2012
    Hallo Greet, Wat een ontzettend levendige beschrijving van jullie ervaringen in het Kruger Park! Giraffen, buffels en zelfs een luipaard gezien. Mooie foto's ook. Zou je het leuk vinden dit reisverhaal op onze Zuid-Afrika community http://www.mijnzuidafrika.nl te zetten. Dit is een internet-platform waarop Zuid-Afrika reizigers en locals hun ervaringen kunnen delen en uitwisselen. Hierop staan ook leuke reistips.

Graag hoor ik van je.

Groetjes,

Oliver

Mijn Zuid-Afrika
  10. Lucie Hubers:
    15 oktober 2012
    Wat fijn dat jullie de verjaardag zo leuk gevierd hebben. Jullie beleven nog eens wat zeg! Hier regent het heel veel en ook de temperatuur is niet zo denderend. Het is echt herfst. En jullie lopen daar in zomerkleding, ik moet er hier niet aan denken. Als je dus aan Holland denkt, vergeet dan, buiten de mooie dingen, ook de minder mooie niet.
    Leuke aap trouwens, past precies bij jullie!!!!! Groetjes. Lucie
  11. Dinie:
    Hallo Leny en Lida,
    Ik krijg het gevoel dat jullie in het paradijs zijn. Een luxe lodge, sublieme maaltijden,prachtige natuur en de dieren zo dichtbij in het eigen natuurlijke omgeving.
    Fijn dat we mee mogen genieten met jullie.veel plezier nog.
    groetjes Dinie
  12. Leo Erné:
    15 oktober 2012
    Leuk om zo mee te lezen hoe het met jullie gaat daar in Z-A.
    Wij hebben ook een borreltje gedronken op je verjaardag.
    Liefs,

Leo en Ineke XXX
  13. Bep Straat:
    Hallo Leny en Lida,

Leny nog van harte gefeliciteerd een bijzondere verjaardag jullie genieten, prachtige verhalenen foto's, jullie leven in een andere wereld.Hier regent en waait het.

Harteloijke groet Bep
  14. Elsdeschan:
    15 oktober 2012
    Wat zijn jullie lekker aan genieten.
    Blij voor jullie
  15. Gre en Aad:
    Halo Leni en Lida,
    Leni alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. We denken dat je nog nooit zo vaak op grote afstand bent gefelicteerd. Een leuke omgeving om het te vieren, maar te ver om op visite te komen.
    Jullie maken een prachtige reis mee, zien mooie dingen, en zullen het nooit meer vergeten. Geniet er lekker van !
    Lida, een leuk verslag! En bedankt voor je lieve sms.
    Hart. groet van ons.
  16. Mirjam:
    15 oktober 2012
    Oma Lida echt super vet wat jullie allemaal beleven.
    ik ben echt super jaloers op jullie.

Leny van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!

Groetjes Joppe
  17. Magdaleen:
    Hallo Leni
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag.Wat een belevenissen.. Fijn dat
    jullie zo genieten. Ik ben een beetje laat met reageren. Mijn computer ging kapot en ik moest een nieuwe kopen. Vandaar.
    Groetjes Magdaleen en Dick
  18. Ingrid:
    Hallo Leny en Lida,
    Wat een leuke verhalen kunnen we toch iedere keer weer van jullie lezen, zo maken wij Afrika ook een beetje mee.
    Leny heeft vast genoten van deze bijzondere verjaardag.
    Lieve gr. Ingrid Gert Bas
  19. Mieke Bours:
    15 oktober 2012
    Leny, van harte gefeliciteerd met je verjaardag op een zo bijzondere plek. En wat genieten jullie er van; het plezier spat er van af, en zo moet het ook zijn op deze reis. Het is erg leuk om het zo mee te beleven. Prachtige verhalen!
  20. A Van Gerven:
    17 oktober 2012
    Hoi Leny en Lida,
    Heerlijk zo'n vakantie en ook zo herkenbaarm, mooie foto's. Veel reisplezier.
    Ans en Harry