Cultureel Wertheim

14 juni 2014 - Wertheim am Main, Duitsland

Zaterdag 14 juni 2014

Gisteren kwam ik het stukje video tegen, genomen op 14 juni. En ik heb jullie zelfs het hele verslag met foto's onthouden. Dat ga ik vandaag, 3 juli, goed maken. Kijk dus ook bij de video's voor uitzicht over de Main.

Hier komt het verslag:

Vandaag ga ik eerst maar eens een stukje wandelen, om weer wat op gang te komen na de inspanningen van gisteren. Ik kan het best voelen. Maar een wandeling langs de Main doet me goed. Als ik de camping afloop, vaart een behoorlijke maat cruiseboot langs. Ik vermoed dat zij doorvaren tot de sluis bij Eichel en daarna tot in Wertheim. Om 's avonds weer langs de camping terug te varen, naar waar ze dan ook vandaan komen.

Dit cruiseschip vaart al vroeg langs de camping

Al wandelend geniet ik van de bloemen, een vogel, die maximaal vergroot een reiger blijkt te zijn, en ik stop even om op een bankje aan het water nog wat foto's te nemen.

DSC04874 DSC04878 DSC04881 DSC04875 DSC04880

Om 1 uur vertrek ik met Ina, Femy en Frits naar Wertheim voor een middagje culturele geschiedenis. Eerst omhoog naar de burcht. Gelukkig rijdt er een treintje, de Burgbähnle. Het is een enorme klim. De fietsers die het wagen benijd ik niet: vader en twee kinderen. De laatsten hebben wel wat hulp nodig.

De Burgbähnle brengt bezoekers omhoog en omlaag Ons ook! DSC04887

Boven gekomen kunnen we van een magnifiek uitzicht genieten. Bekijk hier gerust het stukje video.

Zicht op Wertheim DSC04892

Dan klimmen en klauteren we de aangegeven route op de burcht op en af. Ook kunnen we de geschiedenis van de burcht lezen in drie talen. Altijd makkelijk.

Femy blijft beneden, maar Frits en Ina gaan al die trappen wel op. Naar beneden, voorzichtig doen!

Dag Femy Ook vanaf onze hoge uitkijkpost genieten van deze huizen

Boven de toegangspoort een mooi wapen DSC04897

Goed kijken! Ina staat te zwaaien Ina komt heelhuids beneden Voorzichtig, Frits!

We belonen onszelf met heerlijke koffie en Kuchen. Ik heb ze nog niet zo lekker geproefd. Een aanrader.

Ina en ik hebben er nog niet genoeg van. We nemen later op de dag ook nog deel aan een stadsrondwandeling. We worden bij de Spitzturm welkom geheten door een enthousiaste gids: Udo. Hij stelt zich voor, houdt zijn naambordje omhoog en weg is zijn naambordje, weer in zijn binnenzak.

Udo is onze enthousiaste gids

Wij zijn de enige niet-Duitsers. Udo belooft langzaam te praten. Maar als het 15 seconden heeft geduurd, dan is het lang. Hij spreekt wel redelijk duidelijk, maar een deel van zijn verhalen blijft ons ontgaan. Mooie geveltjes en gevelversieringen volop. En hij heeft overal verhalen over. En voorbijkomende medeburgers van Wertheim worden aan de groep voorgesteld.

De toegangspoort tot de oude binnenstad DSC04921 DSC04924 DSC04925 Wertheim leeft met hoog water in winter of voorjaar DSC04930 DSC04931 Een lokale lekkernij, die niet meer zoveel wordt gemaakt. Lang leve Aldi! Die wel... DSC04935 De burcht torent boven de huizen uit De Engelenbron in het centrum van Wertheim DSC04940

Om kwart over zeven zijn we terug op de camping. Gauw even wat eten, want om 8 uur verzamelen we om afspraken te maken wie met wie morgen naar Frickenhausen rijdt en hoe laat .

Om 5 uur morgen happy hour op de volgende camping. Er is wel wat discussie over het klaar maken van de hapjes. Er wordt voor gekozen dat ieder wat lekkers klaar maakt. Op proef. Kijken of het wel bevalt...

Als het donker is, zie ik een prachtige, stralende volle maan, die heel wat licht geeft.

DSC04945  DSC04946

1. Peter en Ria:
    3 juli 2014
    Koffie met wat lekkers, ja als je maar genoeg wandelt en klimt, mag dat best. Leuk om even mee te wandelen op deze manier.