Donderdag 16 juli 2015

16 juli 2015 - Richards Bay, Zuid-Afrika

Donderdag 16 juli 2015

Ik zit al vroeg op de veranda om vogeltjes te kijken.

Er staat een schattig theepotje te wachten in een rieten mandje voor een lekker kopje thee. Attentie van Eric, elke dag. Het theepotje is oud en heeft aan zijn moeder behoord.

Early morning tea DSC07329  Mooi theemandje DSC07330

Vandaag de omgeving maar eens bekijken.

Ik wandel met Mieke door Mzingazi Golf Estate.

In het deel waar Mieke en Eric wonen hebben de woningen dezelfde stijl. Er zijn wat grotere en kleinere woningen. De oppervlakte van de voor- of achtertuin kan iets verschillen. Maar de vorm en kleur van de huizen is door de architect eenvormig ontwikkeld.

Voorkant huize Bismeyer DSC07333

In dit huis woont een kapitein DSC07334  Jessegaard, naam van hun bedrijf DSC07337  Zij ingang tuin DSC07336

Verder is er een deel met andersoortige huizen, die niet tot hun project behoren, maar wel tot dezelfde Estate.

Achter hun tuin loopt de weg met daarachter de bomen die rond de golfcourse staan. Woongebied van apen en vogels.

We moeten ook inkopen doen natuurlijk. Supermarkt Pick n Pay is dichtbij.

Winkelcentrum Boardwalk is wat verder weg. Bijna drie jaar terug was het rommelig door de vele werkzaamheden die werden uitgevoerd. Nu is dat allemaal achter de rug en is het een mooi winkelcentrum geworden. Het is er behoorlijk druk.

Als buitenstaander valt me het verschil op met de vorige keer. De gemengde bevolking beweegt zich heel rustig tussen elkaar door. Waarbij mij het verschil opvalt in de manier waarop iedereen zich kleedt. Eigenlijk kleedt iedereen zich nu hetzelfde. Zag je voorheen de zwarte bewoners nog dikwijls in hun werkkleding, nu is iedereen in zijn 'daagse' goed. Ik weet niet hoe ik het anders duidelijk kan maken.

Ook in de restaurants of waar we koffie drinken zit iedereen nu gewoon 'gemengd' te eten en te drinken. Hier lijkt apartheid steeds meer tot het verleden te gaan behoren. Mijn hoofd is daar niet echt in mee gegroeid. Het is goed zo.

Maar in de tijd dat ik nu hier ben, hoor ik ook wat er nog in ontwikkeling is, zogezegd. Er moet nog heel wat gebeuren voor er gelijke vrijheid is voor iedereen. Soms lijken de rollen van weleer omgedraaid.

1. Ria:
    25 juli 2015
    Wat leuk dat jij naar die verschillen van toen en nu kunt kijken. Je bent insider en buitenstaander tegelijk.