Een druk programma

2 november 2012 - East London, Zuid-Afrika

Vrijdag 2 november

Gisteren hebben we een heel programma gekregen, versierd met foto's van wat we allemaal gaan zien en doen vandaag.

We ontbijten in Umnenga Lodge, waar ook onze kamer is.

Na het ontbijt vertrekken we in de Landrovers naar de gamereserve van Inkwenkwezi, waar we de zeldzame witte leeuw, nijlpaard, buffel, giraffe, antilopes en vogels kunnen zien. Omdat het de laatste drie weken gigantisch heeft geregend, zijn de paden slecht te berijden. Diepe vorens en kuilen zijn het gevolg. We moeten door het water en hobbelen nog meer af dan op de weg naar Sani Pass. We vinden dat de opbouw in moeilijkheidsgraad zeer goed is... Normaal valt hier gemiddeld 800 mm regen per jaar. Nu in drie weken 500 mm. Dat zegt wel iets hoe de weg nu moet zijn.

De weg is echt slecht

We zien veel dieren, maar niet wat in het programma staat genoemd. Wat wel? Veel zebra's, impala's, antilopes, aapjes, vogeltjes, bloemen, planten.

De leeuwen zijn gegarandeerd. Zij leven in een apart gedeelte van de reserve. Eerst gaan we in de Landrover door een sluis en dan vinden we de witte leeuwen lui zonnend liggen in het gras. Ze bekijken ons eens. Maar verder gebeurt er niet zoveel.

Echt mooie manenDit vrouwtje mag er ook zijn

De olifanten staan in een apart gedeelte. Het laat een dubbel gevoel achter. Het is interessant hoe de verzorger vertelt over b.v. de slurf. Hoe hij die gebruikt, uit hoeveel spieren de slurf bestaat. We mogen wat voer in de slurf doen en voelen hoe de slurf aanvoelt. Nogal hard en heel stevig. Hij is ook nogal dwingend om het voer te krijgen. Het is zelfs mogelijk de olifant te aaien. Maar dat gaat ons te ver. Dit is niet wat wij van een gamereserve verwachten. Jammer.

Het voelt wel raarOok van Lida wil hij  wel wat voer hebben

Na de lunch is het tijd voor de cheetah interaction. Zo wordt het genoemd. We gaan op bezoek bij de cheethah's, binnen hun omheining. Ze zijn aan mensen gewend en lopen rustig rond. Liever gezegd: wij lopen 'rustig' tussen hen in. Het zijn en blijven roofdieren, realiseer ik me toch wel. De verzorger is er steeds bij. Het zijn prachtige dieren. Zo elegant en gestroomlijnd. Maar eigenlijk horen ze niet in gevangenschap. We leren er wel wat door. Ik probeer hier een filmpje van mee te sturen in een apart berichtje.

Heer en meester van dit stuk bos

Terug rijdend krijgt de Landrover het moeilijk. We lopen vast in de modder. Maar onze chauffeur weet er raad op. Met grote stenen eronder lukt het om weer los te komen. Nee, we hoeven niet te duwen.

Met wat stenen op de gladde stukken kunnen we weer verder

Dan is er de mogelijkheid een boswandeling te maken. Maar wij nemen lekker een paar uurtjes vrij om te luieren. Het is ook zo'n vol programma, dat ze hebben bedacht.

Om vier uur worden we met de Landrover naar het strand gebracht van Chintsa waar we een lekkere strandwandeling maken langs de Indische Oceaan aan de Wild Coast. Prachtige schelpen zijn er te vinden. We voelen ons weer als in de kinderjaren.

Een lekkere strandwandelingZijn ze niet mooi

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rien:
    5 november 2012
    Het is raar, maar de dieren zijn voor mij minder leuk dan jullie reisgedeelte van gisteren.
    Groetjes Rien
  2. Tini deschan:
    Goedemorgen Leny en Lida

Wat een prachtige verhalen weer en de foto's erbij zijn ook erg mooi te zien. Volgens mij mogen jullie er wel een rustvakantie achter aan houden. Wat een drukprogramma hebben jullie.
    Maar geniet er maar goed van.
    Veel plezier.
    Liefs
  3. André:
    Hoi Lida en Leny,
    We genieten als thuisblijvers van jullie verhalen en foto's. Jullie moeten wel een onvergetelijke herinnering aan deze reis overhouden. We horen thuis wel spoedig meer. Geniet nog maar fijn van al het moois dat Zuid-Afrika jullie nog meer zal bieden. Maar........eens komt er toch een einde aan deze prachtige reis. Het schiet al op, niet waar ? Sint Maarten nadert en wacht op jullie.
    Groetjes Luzanne en André
  4. Dennis Straat:
    5 november 2012
    Olifanten aaien! Het lijkt Artis wel ;-). Maar volgens mij zijn jullie met de big five nu wel rond... Volgens mij zijn hiermee ook de laatste dagen richting Kaapstad in zicht. Tussendoor nog wel even struisvogels bezoeken! Kun je ook een ritje op maken of mee knuffelen. Echt waar! (Eerste echt niet doen, tweede is best leuk).

Veel plezier!
  5. Dinie:
    5 november 2012
    wat een fantastische reis maken jullie. Thuis wordt het vast eerst uitrusten. Jullie hebben veel regen zie ik op de fotos, nu dat hebben we hier ook.Geniet nog lekker van de laatste weken.

groetjes Dinie
  6. Fred:
    5 november 2012
    het klinkt meer als een dierentuin (natuurpark) dan een wildreservaat
  7. Peter en Ria:
    6 november 2012
    Wat jammer van al die regen. dat maakt de reis toch wat minder lijkt me. Wél spannender natuurlijk. Al die dieren zijn prachtig, maar deze maal lijkt het toch wat meer op een mooie dierentuin dan 'wilde' dieren. Blijft mooi natuurlijk.
  8. `JOKE van Zeeland:
    6 november 2012
    Wat laten jullie ons toch mee genieten van die geweldige reis.
    Groetjes Joke.v.Z.
  9. Louise en Jan:
    6 november 2012
    Wat een geweldige indrukken en belevenissen ervaren jullie tijdens deze reis. Elke dag weer een nieuw avontuur.
    Na afloop zullen jullie wel aan vakantie toe zijn.
    We kijken al weer uit naar jullie volgende bestemming in dit prachtige land.
  10. Gre en Aad:
    6 november 2012
    op de camping hadden we geen internet. vandaar dat we- weer thuis --alle verhalen nu achter elkaar gelezen/bekeken hebben.
    natuurlijk, jammer van de regen, maar jullie maken een fantastische tijd door.
    wij hebben genoten van het verslag!
    geniet nog maar even.
    groetjes