Op weg naar Addo

3 november 2012 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Zaterdag 3 november

Vandaag rijden we 380 km met als eindbestemmig Port Elizabeth. We moeten omrijden, omdat de N2is afgesloten door natuurgeweld. Het duurt een jaar voordat de weg weer klaar is.

Eerst richting East Londen. Het wordt een prachtige tocht via de R 63. Alle mensen zijn heel vriendelijk, want daar komt niet zo vaak een bus. Er wordt dan ook vaak naar ons gezwaaid. De hoofdstad van de Ciskei is Bhisho. Daar heeft Nelson Mandela aan de universiteit gestudeerd.

De universiteit waar Nelson Mandela heeft gestudeerd._

Tsjokkie heeft daar in de buurt gewoond en vertelt dat vroeger deze weg een zandpad was. We moeten oppassen voor kudu's. Zij kunnen daar op de weg lopen en we komen zo nu en dan koeien op de weg tegen. Via Bhisho komen we in King Williams Town. Duitse huursoldaten vochten daar vroeger tegen de Xhosa's. Veel Duitsers zijn er gebleven. Ze hebben Duitse dorpjes gesticht. o.a. Berlijn.

Er is ook een hippo (nijlpaard) van St. Lucia naar King Williams Town gelopen. Nou, dat is een eind hoor!!! Ik doe het hem niet na!! De hippo noemden ze Huberta en is toen zij overleden was opgezet. Nu staat zij daar in een musem.

Vervolgens komen we in Adelaide. Het dorp waar Tsjokkie getrouwd is. Hij laat ons de kerk zien, waar zijn overgrootvader dominee was.

We gaan in Bedfort koffie drinken. In de tea garden. Het is mooi weer en we kunnen lekker buiten zitten in een prachtige rozentuin. De eigenaar doet goed zijn best voor ons.

Leny zit aan de koffie in de teagarden._

Vervolgens rijden we verder. We rijden over de Olifantskoppas. Daar kunnen alleen schapen gehouden worden, omdat het gras er zuur is. Het is vrijwel onbewoond. Zo af en toe kom je een boerderij tegen.

Nog even en we zijn in Addo Elephantpark. Een prachtig park in een mooi natuurgebied waar ongeveer 450 olifanten leven. Weer op safari maar wel met onze eigen bus. In de verte zien we de olifanten al lopen.

Er zijn natuurlijk nog tal van andere dieren. Leny en ik hebben ons fototoestel al paraat. We worden verwelkomd door de apen. (volgens Tsjokkie de politie) We zien kudu's, schildpadden, aapjes, springbokken, mooie vogels, zebra's en nog vele andere dieren. Helaas zien we de olifanten heel in de verte. Te ver om te fotograferen. Gelukkig hebben Leny en ik de olifanten op Naledi van heel dichtbij gezien.

Het wevertje in AddoDe slangarend._

De jonge zebra

Na het verlaten van Addo Elephant National Park, gaan we naar Port Elizabeth, waar we in een prachtig hotel een nachtje slapen.

Ons hotel in Port Elizabeth._

1. Kees en Ada:
    5 november 2012
    Wat een prachtige indrukken zullen jullie hebben van zo door het land rijden.Het is leuk plaatsen te horen waar wij ook geweest zijn, je ziet het weer voor je.Wat een prachtige witte leeuwen hebben jullieeenpaar dagen geleden op de foto's staan.Het is indrukwekkend
    Wat jullie zien en meemaken.nog veel plezier liefs Ada
  2. Angelique van Braak-van Remundt:
    6 november 2012
    Beste Leny, de reisverhalen en bijzondere foto's stromen binnen. Een heel leuk idee om straks om terug te kijken op een geslaagde vakantie (tenminste als ik het zo zie). Helaas zijn er te weinig momenten dat ik voor je verhalen kan gaan zitten. Maar daar kies ik later mijn momenten wel voor. Dus volgen doe ik je op deze manier graag. Hartelijke groet en een dikke kus
  3. Peter en Ria:
    6 november 2012
    Het Addo Elephantpark, dat is weer een bekende herinnering voor ons. Gelukkig lieten de olifanten zich toen wel uitgebreid aan ons zien. Het is echt genieten op jullie reis hoor en wij genieten mee.
  4. Tini deschan:
    Hoi Leny en Lida

Geweldige mooie en indrukwekkende verhalen weer.
    Geniet er van.
    Lida bedankt voor je kaart.Leuk om te ontvangen terwijl jij ergens in de wereld rondhangt.

Liefs
  5. Leo Erné:
    6 november 2012
    Leny bedankt voor de e-card die jij mij stuurde voor mijn verjaardag, ja het was erg gezellig. Wat een reis en hele mooie foto's zus. Ik heb wel een vraagje, wat is de temperatuur momenteel daar? Blijf sturen wij blijven lezen XXX
  6. Christa Koopman:
    6 november 2012
    Jullie zijn echt bezig met een geweldige reis!!! Wat een leuke verhalen. Geniet er nog maar even lekker van en neem maar wat zonneschijn mee. De regen zijn we hier al wel weer zat :-).
    Veel plezier nog.
    Bas en Christa
  7. André:
    8 november 2012
    Dit is jullie toch hopelijjk niet overkomen, he ?
    "Een kudde van ongeveer vijftig wilde olifanten heeft een spoor van vernieling getrokken door het Indiase dorp Dumurkota. De ravage ontstond nadat de dieren een grote voorraad illegaal gestookte alcohol hadden verorberd."
    Dan kan je maar beter zelf een lekker borreltje drinken. Vinden jullie ook niet ?