Tsitsikamma

4 november 2012 - Knysna, Zuid-Afrika

Zondag 4 november

We vertrekken vandaag naar Tsitsikamma National Park, een der rijkste ecologische zones ter wereld. Het bestaat uit een smalle kuststrook van 65 km lengte, die ook een deel van de Indische Oceaan omvat. Hier mag ook niet worden gevist. Bij de monding van Stormsriver bevinden zich nu drie hangbruggen. Vanaf de bruggen heb je een prachtig uitzicht. Maar de wandeling erheen is ook de moeite waard.

De hangbruggen over StormsriverTrappetje op, trappetje af

Prachtige vergezichtenEen fikse wandeling, trap op, trap af

Onderweg zien we verscheidene klipdassies, maar ook de groene boomslangen krijgen onze aandacht. Het zijn toch wel enge, gevaarlijke beesten.

Familie klipdassieGroene boomslangen, snel en giftig

De route, die we volgen, is de Tuinroute. Het is nu lente en er bloeien volop bloemen.

Aronskelken in het wildHoe heten ze ook alweer

En deze

Plettenberg Baai is onze volgende stopplaats. We kijken uit over de luxe huizen, gelegen aan de Indische Oceaan vanaf Signal Hill. Beacon Hill is hier een markant gebouw. In 1779 kreeg de stad zijn naam, dankzij de Kaapse gouverneur Joachim van Plettenberg.

We lunchen op een terrasje dat nog open is. Alles lijkt op zondagmiddag te sluiten of gesloten te zijn. Het bijzondere hier is dat er meerdere eigenaars zijn. Bij het afrekenen blijkt dat de frisdrankjes bij de een vandaan komen, het eten bij een ander. Soms zelfs twee anderen. Ook dat moet kunnen...

Na een mooie tocht arriveren we in Knysna in Graywood hotel. Een idyllisch plekje voor twee nachten. Jammer om hier niet langer te verblijven.

Graywood hotel in KnysnaNog een

1. Peter en Ria:
    8 november 2012
    aaiaaiaai...groene boomslangen? Dàt hebben ze ons destijds niet vermeld. Het was inderdaad een prachtige wandeling, dat kan ik me nog herinneren. Ook de krachtige branding met de grote golven die te pletter sloegen op de rotsen ben ik niet vergeten. Fijn dat jullie er in de goede periode zijn, net nu alles in bloei staat!