Featherbed Nature Reserve

5 november 2012 - Knysna, Zuid-Afrika

Maandag 5 november

Deze ochtend mogen we zelfs uitslapen. We hoeven pas om 7.00u op. En dat is laat voor ons.

We zijn in Knysna. Een zeer toeristisch plaatsje.

George Rex speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de lagunehaven. Zijn schip, de Knysna, maakte belangrijke handelstochten langs de kust.Hij was de zoon van koning George de III.

De meubelindustrie, de scheepsbouw en oesterkwekerijen vormen de basis van Knysna's economie.

We gaan vandaag varen over de Knysnalagune naar het Featherbed nature reserve. Deze lagune(meer) ligt tussen twee zandstenen kliffen. Het is een werelderfgoedgebied.

We gaan aan boord op een klein bootje, dat propvol met toeristen zit.

Varen met het kleine bootje._Ze vertellen eerst hoe we een zwemvest om moeten doen als de boot zinkt. Nou ja, daar maken we ons lekker niet druk over. Het is ongeveer een half uur varen en we varen langs twee eilanden, waar de mooiste huizen staan. Ja, dat is heel wat anders dan de krottenwijken.

Featherbed Nature Reserve._

Aangekomen op het eiland, krijgen we allemaal een stok. Niet om mee te slaan, maar om de berg mee af te dalen. Zover is het nog niet. We worden eerst in karren naar boven gebracht, getrokken door een tractor. Op de karren hebben ze banken gemaakt en daar zitten we dan. Hobbeldebobbel naar boven en onderweg hebben we prachtige uitzichten op de lagune en op de Indische Oceaan. We krijgen ook een fotostop, maar we mogen de kar niet uit. Te gevaarlijk.

De gaten in de rotswanden._

Als we boven zijn, moeten we 2 1/2 km naar beneden klauteren en hebben we veel steun aan de stok. Het is een belevenis.

Ja, dalen maar._Geconcentreerd afdalen._

We komen de mooiste bloemen tegen en genieten van de prachtige vergezichten. Ook zien we nog zeehonden, maar deze zijn ons te snel af. Ze willen kennelijk niet gefotografeerd worden.

In de lagune zwemmen ook zwarte zeepaardjes.

De aalschorvers op de rotsen._Prachtige bloemen tegen de rotswand._

Nadat we met behulp van onze stok beneden zijn gekomen, wacht een heerlijke warme lunch in het restaurant op ons. Om half 2 varen we terug naar Knysna. We gaan nog even winkelen bij de haven. Nou, het lijkt Zandvoort aan Zee wel. Ach, wat kan ons het schelen. We slagen niet echt, want we willen alleen maar echte Afrikaanse souvenirs kopen.

Leny en ik lopen terug naar het hotel, waar we ons reisverslag gaan uitwerken. Het is mooi weer, dus we nemen de computer mee naar buiten en gaan lekker in de schaduw zitten.

's Avonds lopen we met een hele groep naar de haven, waar we lekker uit eten gaan.

1. Saskia Harte:
    Hallo,

Leuk he, Knysna?! Hebben jullie op de punt van 'de Heads' de golfbaan zien liggen? Hier verblijven wij straks 5 nachten…
    Jullie zitten nu op een mooie route richting Kaapstad.
    Wens jullie nog veel plezier (ik ben begonnen met inpakken).
    Hebben jullie nu ook regen?
    Kus Saskia
  2. Greet le mair:
    Hallo Lida en Leny,

Wauw, uitslapen tot 7.00 uur!
    Als het ritme van jullie vakantie(wat heet - werkweken) erop zit, staat de biologische wekker bij jullie op 5.00 uur 's morgens!

gr.,
    Greet le Mair
  3. Peter en Ria:
    8 november 2012
    Het lijkt wel vakantie...uitslapen, met luxe vervoer naar boven gebracht worden, op het gemakje naar beneden wandelen...
  4. Jan en Thea Knijn:
    8 november 2012
    Leuk he Knysna. Bij de haven kan je heel lekker eten. De bootocht vonden wij ook erg mooi en de lagune, prachtig