Kobus se Gat

6 november 2012 - Swartberge, Zuid-Afrika

Dinsdag 6 november

We rijden naar Oudtshoorn waar we een struisvogelfarm bezoeken. Een struisvogel heet hier volstruis. We krijgen eerst een videofilm te zien waarin wat uitleg wordt gegeven over de farm en de volstruisen die hier worden gefokt voor het vlees, de eieren en de veren. Het vlees is 80% van de opbrengst. Er heerste in deze omgeving vogelpest, waar men nog de naweeën van ondervindt. Een moeilijke tijd dus.

Meneer struisHij lacht ons toe

Mooie oortjesStevige poten

Dan gaan we langs verschillende struisvogels en de sterke eieren, met een schaal van enkele mm's dik. Een man kan er op staan.

Een vrouw kan ook op de eieren staan

Aan het eind mag je op een struisvogel zitten. Er zijn echt liefhebbers voor. Het besluit is een race tussen twee struisvogels met hun jockeys. Het filmpje komt ook nog, hoor.

Er is natuurlijk een winkeltje, met o.a. tassen van ZAR 6000, een € 600 dus. Laat maar liggen.

Dan brengt Joseph ons voor de lunch naar Kobus se Gat. Een primitief restaurantje aan het begin van de Swartbergpas. Wat een uitzicht op Kobus se Gat.Hier wordt nog gekookt zonder gas of elektriciteit. Het ruikt heerlijk als we aankomen.

We worden verwachtZiet er goed uit

We nemen van alles wat en na de koffie en thee vertrekken we in een busje voor de tocht over de pas. Het wordt eentonig, maar de vergezichten zijn geweldig. Gelukkig zijn er stopplaatsen, zodat we veilig foto´s kunnen maken. Hennie, gids en chauffeur vertelt ons het nodige. We gaan tot de top en dan nog iets verder naar velden vol protea´s. Er staan verschillende soorten bij elkaar.

Protea in knopIn bloei

Het busje brengt ons terug naar Kobus se Gat waar onze bus op ons wacht om ons naar Swartberg Country Manor te brengen. Een historische boerderij in de middle of nowhere. Hier willen we wel een hele week blijven! We hebben een prachtige kamer en veranda met uitzicht. We zitten er een poosje te genieten en gaan dan op het terras aan tafel zitten, om een verslag te kunnen schrijven. Al spoedig komen er reisgenoten bij en het verslag laat dus een paar dagen op zich wachten.

We eten vanavond Zuidafrikaanse bobotie, een gekruid gehakt-eigerecht uit de oven.