Via Hermanus naar Somerset West

7 november 2012 - Somerset West, Zuid-Afrika

Woensdag 7 november.

Het is alweer vroeg dag. De wekker gaat om 6.00u. Het ontbijt is om 7.00u. En om 8.00u verlaten we de Swartberg Country Manor. Wat een prachtig plekje. Eigenlijk hadden we er nog wel een dagje willen blijven. Maar niks hoor. Allemaal de bus in op weg naar Somerset West. Het wordt vandaag weer een reis van 500 km. Ach, we zitten er niet meer mee.

Eerst moeten we terug naar Oudtshoorn, vervolgens rijden we via de R62 richting Swellendam.

Voor Swellendam moeten we een pas over. De Tradouwpass.

De Tradouwpass._

Wat een bergen hier allemaal. Ze noemen ze de Kaapse Plooibergen. We krijgen bij een uitgangspunt een fotostop om wat plaatjes te schieten.

We lunchen in Swellendam. Een leuk restaurantje aan een riviertje.

Het terras bij de rivierHet restaurant La Belle Alliance

Vroeger was het een kerk van de vrijmetselarij. Het teken staat nog op de gevel. Nadat we er een heerlijk chiabatta broodje hebben gegeten, lopen we over de brug naar een prachtig kerkje, waar je 4 bouwstijlen kan zien.Het is de witgekalkte Nederlands-hervormde kerk.

Gezellig op het terras._De kerk met de 4 bouwstijlen._

We rijden richting de N2. We komen in de streek de Overbergstreek. Daar wordt veel tarwe verbouwd.

Een heel ander landschap, wat we een beetje met Zuid-Limburg kunnen vergelijken.

De blauwe kraanvogel komt daar vaak voor. We zien ze onderweg in het land staan.

We rijden via de R326 naar Hermanus. We moeten weer een pas over. De Akkedisbergpas.

Vervolgens naar Hermanus. Deze stad was oorspronkelijk een boerendorp gesticht door Hermanus Pieters. Door het zonnige klimaat en mooie ligging groeide het uit tot een vakantieplaats. Hermanus geniet bekendheid als plaats waar de walvissen hun jongen ter wereld brengen. Een goede plaats om walvissen te spotten. We stoppen bij de boulevard. Tsjokkie vindt het jammer dat het zo hard waait, want dan kan je ze moeilijk zien. Toch zien we een paar keer een staart omhoog gaan en spuiten ze water. Het is wel erg ver weg.

En maar turen naar de walvissen._Ja, ja de walvissen mogen nu wel komen._

We lopen wat langs de boulevard en om 16.30u vertrekken we naar Somerset West.

De omgeving is mooi. Eerst een beetje bosbouw, vervolgens appelboomgaarden en tot slot komen we in het wijngebied.

In Somerset West gaan we 2 nachten in het NH Lord Charles Hotel slapen.

1. Kees en Ada:
    8 november 2012
    Wat hebben jullie een geweldige reis en wat beleven en zien jullie veel. We horen en zien bekende plaatsen waar we ook geweest zijn.leuk om weer meetebeleven.
    Rust af entoe wat,anders kan het hoofd het niet opslaan.

Lieve groet Ada
  2. Peter en Ria:
    8 november 2012
    Dat mijn reacties korter worden is niet omdat ik het niet meer volg hoor, integndeel, maar in het wisselend soort reacties heb ik minder in voorraad dan jullie aan reisverhalen, vandaar...
  3. Rien:
    9 november 2012
    Bij Kaikoura in Nieuw Zeeland hebben wij de walvissen vanaf een boot kunnen zien. Heel indrukwekkend. Jullie beleven en zien ook echt van alles. Een fijn vervolg van de reis.
    Rien
  4. Carlo en Jos:
    Hallo Leny en Lida,
    We genieten iedere keer weer van jullie reisverhalen.
    Wat een geweldige reis maken jullie.
    Groetjes,
    Carlo en Jos
  5. Elsdeschan:
    9 november 2012
    leuk zeg al die belevenissen die jullie meemaken.
    ik hoop voor jullie dat je toch nog een dagje kunt uitslapen
    en even kan uitrusten voor de terug reis weer begint.
    Maar geniet lekker door hoor.
    Groetjes Els.
  6. Susette:
    9 november 2012
    hoi, nou jullie genieten nog steeds zie ik, heeft een van jullie ook op een struisvogel gereden, is echt geweldig, het is allemaal of ik de reis van verleden jaar weer meemaak, volgens mij zitten er zelfs dezelfde lodges bij, en wat is het eten er lekker he. het uitrusten komt thuis wel weer geniet er nog maar fijn van, gr. susette
  7. Joke kooijmans:
    11 november 2012
    Geluksvogels zijn jullie.Zoveel moois te kunnen zien.
    Genieten . Alleen de lange busreizen is niet zo lekker ,of raak je daar aan gewend misschien.