Stellenbosch

8 november 2012 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Inmiddels zijn we terug in Nederland. Maar...jullie hebben nog een paar dagen van ons te goed.

Donderdag 8 november

Vandaag hebben Lida en ik besloten niet mee te gaan naar de wijnproeverij. De tijd, aan het einde van de morgen, besteden we liever aan het verkennen van Stellenbosch.

Stellenbosch wordt een openluchtmuseum van Kaap-Hollandse architectuur genoemd, volgens mijn ANWB-boekje over Zuid-Afrika. In 1679 maakte gouverneur Simon van der Stel een reis naar het binnenland. Het gebied rond de Eersterivier bleek heel geschikt voor fruit- en groenteteelt. Belangrijk voor de VOC-schepen op hun reis naar Nederlands Indië. Hij noemde het Stel-en-Bosch.

Het is vandaag prachtig weer. Ja, het is de laatste dagen prima. Vandaag werd het zo'n 30 graden. Eigenlijk best vermoeiend. Maar we genieten van de zon.

Als de bus ons in het centrum afzet willen we eerst Oom Samie se Winkel opzoeken. Maar ik kom er niet heelhuids aan. Kijkend op een plattegrond verzwik ik mijn enkel in een gat in het wegdek. (Wat onderhoud kan geen kwaad).

Muzikanten op het terras

Op het terras naast Oom Samie se Winkel krijg ik wat ijs en kan ik mijn enkel koelen, ondertussen luisterend naar de muziek. We drinken er wat en gaan dan op zoek naar de apotheek. Wat vallen-en-stoten zalf en een drukverband en ik kan weer voort.

We gaan naar het Dorpmuseum in de Ryneveldstraat. Het beslaat vier huizen uit de 18de en 19de eeuw. In elk huis worden we welkom geheten door iemand in de kledij van die tijd.

We worden verwelkomd bij het Schreuderhuis

Zij geven ons informatie over het huis en de bewoners. Huis nr. 1 is het Schreuderhuis. Vervolgens gaan we naar het Blettermanhuis. Familie van jou, Linda? Het is een typisch welgestelde Stellenbossche dorpswoning uit de 18de eeuw.

Huis nr. 2_Het interieur

Het Grosvenor House uit begin 1800is een van 'die mooiste voorbeelde van patrisiër-dorpshuise' in Zuid-Afrika.

MuziekkamerMevrouw kon haar vriendinnen een stoof aanbieden

Kinderkamer

Grote luxe, een douche

Dan rest ons nog het huis van O.M. Bergh uit ca. 1850. Het gezin bewoonde de woning van 1837 tot 1877.

Tegenover en naast deze woningen staat de Nederduits Gereformeerde (neo-gotische) Moederkerk uit 1863. Ook de moeite van het bekijken waard. Het is sober ingericht met een prachtig orgel.

Nederduits-Gereformeerde kerk

De rest van ons gezelschap is inmiddels ook in Stellenbosch neergestreken en wel op het terras van 'Het Binnenhof”, behorend aan een Zuid-Afrikaan van Nederlandse afkomst. Samen doen we ons te goed aan pannenkoeken. Ook al is het geen vrijdag, zoals bij de familie Drubbel in Lelystad gebruikelijk is.

Dan zijn we weer helemaal klaar om Oom Samie se Winkel te bekijken, een winkel van Sinkel. Er is van alles te koop, ook heel ouderwetse dingen. Het is dus lekker snuffelen.

Een 'klant' voor Oom Samie se WinkelOom Samie se Winkel

Als laatste bekijken we de (buitenkant) Krige's Cottages, gebouwd voor de arbeiders van landgoed Vredelust. Alle huisjes vallen onder monumentenzorg.

Krige's Cottages

De warmte maakt ons dorstig en de beentjes kunnen ook wel wat rust gebruiken. Lekker op een terrasje zittend laat Lida zich het biertje goed smaken. Ik geniet van mijn appletiser.

Dan is het weer tijd om naar het afgesproken punt te gaan waar Tjokkie en Joseph op ons wachten.

1. Susette:
    13 november 2012
    Hoi, snuffelen in ome samie se winkel was geen probleem he, wat een lucht, wel geinig hoor, stellenbosch hebben wij ook bekeken, wij hadden volgens mij de dag erop de wijnproeverij (was ook erg leuk en lekker). Is je enkel weer in orde of heb je nog last, enne pannenkoeken op vrijdag is volgens mij een stavenuiterse gewoonte hoor, ik wissel het inmiddels wel af met zelfgemaakte pizza. Mooie reis hoor, volgend jaar mogen wij weer, groetjes en spreek je gauw, susette
  2. Rien:
    14 november 2012
    Ik dacht gisteren al dat jullie weer bijna thuis zouden zijn. Maar om van al dat moois bij te komen zal nog wel even tijd kosten en na zo'n lange vakantie is er werk aan de winkel. Hoe is het met je enkel afgelopen Leny? Mij kostte het gat in de weg 3 maanden!
    Succes thuis. Rien
  3. Guus en Linda:
    14 november 2012
    Ohh Leny, wat genieten we van je reisverhalen, heerlijk. Erg ondernemend, maar ja, we zijn niet anders van je gewend (*_*)
    Jaaa, die Blettermanhuis is van één van onze voorvaderen (moederskant). Hij was "piraat", belandde daar en begon een lagere school. En heel heel veel later, werd het een museum. Hij komt ook in onze familiestamboom voor. Dankjewel voor de foto's.
    Tja, die enkel, dat wil alleen zeggen "ik wil nog niet naar huis...".
    We zijn blij dat jullie weer veilig thuis zijn. Enne, we blijven lezen, dus gewoon door gaan. Liefs, Linda en co.
  4. Ria:
    15 november 2012
    Oh ja, dat is waar ook, Stellenbosch. Natuurlijk daar moet je ook geweest zijn. Alleen die enkel...AU!
  5. Joke kooijmans:
    16 november 2012
    Leny, wat lastig die verstuiking , maar gelukkig op het laatst van jullie prachtige reis.
    Wat zal het tegenvallen als je straks alles zelf voor het eten moet zorgen; nu verschijnt alles op jullie bordje zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Lijkt me wel zalig. ... Groeten,Joke.