Een tocht over het Kaapse schiereiland

9 november 2012 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vrijdag 9 november

Vandaag trekken we weer verder. De koffers gaan weer in de bus, maar Tsjokkie die altijd heel goed voor de koffers zorgt, mist mijn kleine koffertje. Verdorie, hoe kan dat nou. Ik had het toch echt op de gang gezet. Er zitten allemaal cadeautjes in en onze wandelschoenen. Nou is de OAD er ook met een reisgezelschap. Dus het moet uitgezocht worden. Ik loop even naar de bus van de OAD en daar staat mijn koffertje vooraan in het bagage ruim. Was mijn koffertje toch bijna weer aan een rondreis begonnen, want dat gezelschap begon pas aan hun vakantie. Maar daar trappen we niet in.

We gaan vandaag het Kaapse Schiereiland bezoeken en eindigen op het einde van de dag in Cape Town. Er zijn op het Kaapse schiereiland 2 nationale parken. We rijden via Muizenberg naar Boulders. Een bezienswaardigheid bij Boulders is de beschermde kolonie van meer dan 2200 Afrikaanse pinguïns. De pinguïns zitten lekker tussen de rotswanden en aan het strandje.

Pinguïns op de rots van De BouldersPinguïns op het strand van de pinguïnkolonie, ten zuiden van Simon's Town

Eigenlijk is het ongewoon dat hier pinguïns zijn. Zij leven altijd in koudere streken. We krijgen de gelegenheid de pinguïns te bekijken en uiteraard te fotograferen. In 1982 waren er 2 broedende paren. Nu is de kolonie uitgegroeid tot ongeveer 2200 pinguïns.

Vervolgens reizen we door het Table Mountain National Park, waar 250 bijzondere soorten vogels leven. Tevens staat het gebied bekend om zijn prachtige plantensoorten. De proteas , vooral de speldenknoppen, groeien overal. We stoppen bij de zevenjaarsbloemen. Deze schijnen alleen hier te groeien.

ZevenjaarsblommetjiesPincushion protea

Er zijn tal van kleine dieren, zoals bavianen, zebra´s antilopen, dassen en nog vele andere.

We rijden naar het meest zuidelijke punt van Zuid Afrika, Cape Point. Ja, als je in Afrika bent mag je dit niet overslaan. Leny en ik willen wel even bij het bord van de meest zuidelijke punt op de foto. Natuurlijk wil iedereen dat. Wat een gedoe. En er zijn altijd mensen die denken dat ze eerst mogen. Lekker laten gaan.

Lida op Cape of Good HopeOp Kaap die Goeie Hoop

We drinken daar koffie. We rijden door Iscarborough, een dorp dat veel last heeft van bavianen. Wanneer de mensen naar hun werk zijn, breken ze in. Ze slaan de ruiten kapot en vernielen de hele boel. Er zijn nu wachters aangesteld, die de boel in de gaten houden. Wel slimme beesten hoor!!!

We gaan naar Hout Bay. Een belangrijke vissersplaats en een populaire badplaats. Daar gaan we heerlijk lunchen bij een visrestaurant.

Zeehonden in de haven van Hout Baai

Onze tocht door de mooie natuur van het Kaapse Schiereiland eindigt in Cape Town, waar we 2 nachten overnachten om de stad te verkennen.

Maar vandaag is het weer ideaal om de Tafelberg op te gaan. Dus voordat we naar Capetonian Hotel rijden, zet Joseph koers naar Cable Station, waar we een kaartje kopen en we met de cablecar naar boven worden gebracht. We hebben een prachtig uitzicht. Ook als we eenmaal boven zijn genieten we aan alle kanten van het uitzicht rondom de Tafelberg. In de verte zien we Robben Island liggen.

Uitzicht vanaf TafelbergOp de Tafelberg

Samen bovenop de TafelbergPanoramafoto

Eigenlijk zouden we alle kanten willen verkennen, maar de tijd blijft beperkt. Ook al heeft Tjokkie ons een half uur langer gegeven.

1. Elsdeschan:
    Hallo Lenie en Lida.
    Dit is het einde van jullie reis neem ik aan.
    Ik vind het knap dat jullie steeds een reisverslag hebben geschreven want dit neemt veel tijd in beslag. Maar het was
    heel leuk om jullie te volgen.
    Wij hebben er van genoten hoor. Ook knap van de filmpjes.
    Jullie zijn inmiddels gelukkig weer heel thuis gekomen.

Groetjes Leen en Els.
  2. Sjoerdtje Bijkerk:
    14 november 2012
    Van deze reis kun je weer een hele poos nagenieten. Prachtig.
  3. Louise en Jan:
    14 november 2012
    Einde van een geweldige reis?
    Dan nu een welkom thuis!
    We leefden deze weken met jullie mee, we bewonderden de schitterende natuuropnames en leerden het een en ander omtrent flora en fauna.
    Bedankt dat wij mee mochten genieten.
  4. Ria:
    15 november 2012
    Op het eind van de reis nog een indrukwekkende schoonheid in de vorm van flora en fauna. Vroeger mocht je tussen die pinquins zwemmen (goed voor zielige enkels).