't Henkepad

3 september 2012 - Lelystad, Nederland

Genoemd naar Henk Breukelman

Mij werd onlangs gevraagd naar een wandelpad in het Gelderse Hout. Heette dat pad niet hinkepad of hekkenpad? Maar nee, het is 't Henkepad. Genoemd naar de gelijknamige gymleraar. Het verhaal achter het ontstaan van dit 1,5 km. lange, zelfbedachte wandelpad?

Henk Breukelman was een regelmatige bezoeker van natuurpark het Gelderse Hout, die de paden van Staatsbosbeheer te saai vond en daarom legde hij illegaal een pad aan dwars door het bos. Na enige tegenwerking besloot Staatsbosbeheer het pad officieel te maken. Er werd zelfs 10.000 euro beschikbaar gesteld om de wegen te verfijnen en te onderhouden. Het pad werd ook nog naar hem genoemd.

Het is een korte wandeling, maar gemakkelijk uit te breiden voor een lekker tochtje met aan begin, eind en tussendoor een klaphekje.

Bij het klaphekjeInmiddels heeft het IVN de route uitgebreid tot 3 km. Jammer genoeg heb ik er nog geen beschrijving van gevonden. Maar, zelf maken we de route gemakkelijk een dubbele afstand!

Wil je het gesprek hierover met Henk Breukelman bekijken bij Omroep Flevoland? Ga naar hun site: http://Omroep Flevoland.nl. Geef als zoekopdracht: Henk Breukelman en de video wordt geladen.

Bloeiende springbalsemien

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jolanda klever:
    3 september 2012
    Wat een leuk verhaal,inmiddels was ik erachter dat het ipv hekkenpad of hinkepad het henkepad moest zijn! en dan nu nog even het goede verhaal erachter,heel leuk! Groetjes Jolanda
  2. Lucie Hubers:
    4 september 2012
    Heel leuk om te lezen. Jullie stadspark is trouwens ook erg mooi. Groetjes. Lucie