De laatste vakantiedag

11 november 2012 - Robben Island, Zuid-Afrika

Zondag 11 en maandag 12 november

Vandaag is het de laatste dag in Zuid Afrika. Vanavond zitten we in het vliegtuig op weg naar Londen en vervolgens naar Schiphol. Wat een raar idee. Nu nog ver weg en morgen weer thuis.

We hebben nog een heel programma vandaag. Tsjokkie brengt ons ’s morgens om 8.00u naar Waterfront, waar we met de boot naar Robbeneiland gaan.

Hier begint de reis naar Robbeneiland

Robbeneiland kreeg zijn naam halverwege de 17de eeuw en heeft veel menselijk leed gezien. Al in 1636 deed het dienst als een strafkolonie. De bekendste gevangene was Nelson Mandela die er 18 jaar gevangen zat.

In de 18e eeuw werden prinsen en sjeiks uit India, Maleisië en Indonesië, die het Europese gezag trotseerden, door de VOC naar Robbeneiland gedeporteerd.

In 1997 werd het eiland een museum en in 1999 werd het opgenomen op de Werelderfgoedlijst.

Maar goed, wij in de boot naar Robbeneiland. Het was nogal mistig, maar al gauw trok de mist op.

Robbeneiland vanaf het water gezienDe toegang tot het gevangenisterrein

Aan de overkant werden we in bussen met een gids rondgereden over het eiland. Oei, ik wist niet dat het eiland zo groot was. Wat een gebied met allemaal gebouwen. De gids sprak zo snel, dat je haar bijna niet kon volgen.

Op deze bussenstaan wijze woorden

Driven by freedom, we're on this yourney togheter, the journey is never too long when freedom's the destinationOoit was hier ook een melaatsenkolonie

Vervolgens gingen we de gevangenis in. Daar stond weer een gids op ons te wachten, die de inhoud van 2 bussen vol moest rondleiden. Niet te volgen dus. Jammer.

De gids probeert de hele groep te bereikenNelson Mandela's cel

BinnenplaatsIn de lime quarry deden de gevangenen hun zinloze werk

We bezochten de cel waar Nelson Mandela gevangen had gezeten, de binnenplaatsen en dat was het dan. Ach, soms valt het wel eens wat tegen, maar het is wel goed dat we er zijn geweest.

Terug in de boot. Het weer is inmiddels schitterend. Dus niks te klagen. Eenmaal aan wal nemen we afscheid van onze groep. Wij vliegen immers vroeger. Lekker eigenwijs, maar het komt omdat wij er al 14 dagen eerder waren. Wij gaan met British Airways.

Eerst nog even met z’n zessen uit eten. We zoeken een mooi plekje aan de haven op het terras. Heerlijk. Het idee dat we morgen in de herfst zitten, is niet te bevatten. Lekker wijntje erbij en een heerlijke warme maaltijd. Moet kunnen.

Terug bij de haven van KaapstadDe brug staat open

Daarna gaan Leny en ik in dit zeer toeristische oord nog even shoppen en vervolgens met de taxi terug naar het hotel. We hebben onze kamer tegen betaling nog even aangehouden en kunnen dus nog lekker douchen en omkleden (winterkleren aan) voordat we vertrekken. Tegen zessen worden we met de shuttle van het hotel naar het vliegveld gebracht. Allemaal prima voor elkaar.

Daar gaan we dan weer. Afscheid van Zuid Afrika!! Om ongeveer 21.00u hangen we in de lucht. We krijgen om 22.00u nog een warme maaltijd en daarna proberen we te slapen. ’s Morgens landen we in Londen. We hebben daar even moeite met het overstappen op het vliegtuig naar Schiphol. Met onze geboekte vlucht kunnen we niet mee, maar wel een uur later.

We komen om 10.45u op Schiphol aan, waar Ollie en Mirjam ons op staan te wachten. Ik ben blij dat ik ze weer zie. Ze brengen Leny naar huis en daarna gaan ze nog met mij mee. Wat een schatten!!! Thuisgekomen zullen we toch weer aan de herfst moeten wennen. De zomerkleren wassen en daarna voor een poosje in de kast.

Leny en ik kunnen terugkijken op een geweldige vakantie!!!!!

1. Ria:
    15 november 2012
    Een indrukwekkend slot van jullie reis.
  2. Ria:
    15 november 2012
    Vreemd ik krijg de laatste reisverslagen steeds tweemaal binnen. Ik schreef onder het vorige dat ik het een indrukwekkend eind van de reis vond.
  3. Joke kooijmans:
    16 november 2012
    Lida,
    Jij kunt terugkijken op een geweldige vakantie.
    Heerlijk toch!
    Kom nou maar weer lekker naar huis. Dat is ook altijd weer fijn.
    Tot ziens. Ik schrijf op het volgende reisverhaal naar Leny.