Lest best

9 oktober 2012 - Kruger Park, Zuid-Afrika

Dinsdag 9 oktober

Hoera, we hebben de Big Five gezien!!

De laatste uurtjes op Naledi. Vandaag moeten we afscheid nemen van ons natuurreservaat. Het zit er helaas op. We zijn al voor 5.00u uit de veren, want we gaan nog even op safarei. Onder de douche, koffer inpakken en om half 6 zitten we klaar in de jeep.

Kjell is van plan om ons vandaag de zwarte neushoorn en misschien de leeuwen te laten zien. Hij moet ze natuurlijk wel vinden. Samen met Roy kijken ze naar de sporen en uitwerpselen.

De neushoorn is gesignaleerd. De zoektocht is spannend. Kjell en zijn twee collega's houden elkaar op de hoogte waar zijn sporen zijn gezien, zoals de uitwerpselen. Hij blijkt ergens tussen het struikgewas te lopen, op zijn gemak. Maar, vertelt Kjell ons, hij kan hoge snelheden halen. Hij maakt jaarlijks ook vele dodelijke slachtoffers. En daar zien we haar.

Een kolos van een zwarte neushoornHet blijkt een vrouwtje te zijn. Een prachtig gezicht, zo'n kolos te zien kuieren en rustig hier en daar wat te eten. We moeten regelmatig op een ander plekje gaan staan. Ze houdt echt geen rekening met ons. De fototoestellen knippen. Ze kijkt onze kant eens op, maar vertrekt geen spier. Een geweldige ervaring voor iedereen.

Vervolgens gaan we op zoek naar de leeuwen. We rijden eerst een heel eind en komen onderweg de gnoe tegen. Ook al zo'n kolos van een beest.

Hallo, ik ben een gnoe

We gaan op een open plek koffie drinken. Kjell heeft net alles uitgepakt en neergezet, als hij van zijn collega te horen krijgt dat er leeuwen gesignaleerd zijn. Wij moeten onmiddellijk in de jeep en Kjell ruimt alle koffiespullen weer op.

We zetten de 'achtervolging' inEven later zien we 5 leeuwen. Twee vrouwen en 3 jonge leeuwen. Ze zien er heel mooi uit, een prachtige vacht. Ze proberen een giraffe, die daar ergens in de buurt is, te vangen. Je ziet ze echt sluipen en je voelt de samenwerking tussen de leeuwen. Wat een boffers, dat Leny en ik dit vanochtend nog mee mochten maken. Gelukkig krijgen ze de giraffe niet te pakken.

Sluipend naar de prooi

Helemaal voldaan gaan we langzaam terug en zien in het gras een schattig springbokje grazen.Ook zit er op een elektrisiteitsdraad de lilacbreasted roller met een mooi paars borstje.

Een springbok in het hoge gras

Een eekhoorntje zit bovenop een termietenheuvel en de giraffen nemen ook nog even afscheid van ons. O, ik zou er nog wel een week willen blijven. Wat is de natuur toch prachtig.

Als we terugkomen gaan we nog even lekker ontbijten.Vervolgens moeten we toch echt afscheid nemen.

We gaan vandaag richting Johannesburg naar de dochter van Kjell en Mieke. Leandro, hun zoon is 10 oktober jarig en ze vinden het natuurlijk leuk als we komen. Een eind rijden, maar wij in het koude kikkerlandje zijn niets gewend. Dat blijkt, nu we in Zuid Afrika zijn maar al te goed. Ach, we zitten prinsheerlijk in de Volvo en we laten ons lekker door Eric en Mieke rijden. Eric weet op een smeuiige manier een heleboel over het land te vertellen.

Leny koopt onderweg nog mooie tafelkleden bij de Afrikaanse mensen, die je hun stalletje in zouden willen sleuren. Zodra de auto stopt, staan ze bij je auto. Daar moet ik wel even aan wennen en afdingen is ook belangrijk.

Wie komt er in mijn stalletje

Na een lange rit zijn we 's avonds in Johannesburg, waar we in een b&b gaan slapen.

1. Mieke Bours:
    15 oktober 2012
    Wat een schitterende foto's! De neushoorn met op haar rug die vogeltjes, beeldschoon. Maar ook de foto van Leny in het winkeltje is prachtig. Al die kleuren, het moet in werkelijkheid nog kleuriger zijn. Je past er mooi in Leny!
  2. Louise en Jan:
    16 oktober 2012
    Een schitterende ervaring. Omschrijving en foto's maken het voor ons ook boeiend.
  3. Sjoerdtje Bijkerk:
    16 oktober 2012
    Jullie zijn zeker bofkonten. De Big Five in zo'n korte tijd. Proficiat. Wij hebben destijds de zwarte neushoorn gemist. Wel gezien, maar niet in het wild en dan geldt het natuurlijk niet. Nogmaals geniet lekker van deze reis, dan doen wij het ook.
  4. Dinie:
    16 oktober 2012
    Wat een ervaring voor jullie.
    Terwijl ik dit schrijf is het al een week later en zijn jullie nu in Johannesburg.
    Tot dusver is de reis fantastisch lijkt me.
    Leuk om mee te beleven.
    groetjes Dinie.
  5. Gusta:
    Spannend allemaal hoor!!
    Genietse verder!!!!
    Groetjes Gusta
  6. Elsdeschan:
    16 oktober 2012
    Wat ziet dat er leuk uit.
    Spannend hoor.
    Leuk dat stalletje met al die kleden.
    Geniet verder het is fantastich

Groetjes Leen en Els
  7. Jan en Thea Knijn:
    16 oktober 2012
    Wat een ervaring in het Krugerpark. Ik heb er veel over gelezen, maar deze foto's en jullie in die Jeeps, dat is wel erg echt. Ik denkdat jullie vakantie nu al erg is geslaagd, maar er komen vast ook nog wel veel leuke dingen.

Groetjes van Jan en Thea
  8. Peter en Ria:
    16 oktober 2012
    Ik had dit eerder al gelezen, maar kreeg er geen foto's bij te zien. Nu wel en wat zijn ze prachtig. inderdaad, lest best, want nu hebben jullie ze allemaal gezien. Je zou daar toch wel een paar maanden willen blijven eniedere dag even een tochtje maken? Fantastisch, ook de foto's.
  9. Dennis Straat:
    17 oktober 2012
    Mooie verhalen hoor! Tijdens onze trip door Zuid-Afrika was de leeuw de grote afwezige. Toen eentje gezien, ver weg in de bosjes, eigenlijk bijna niet te zien. Vijf stuks in actie is volgens mij best uniek! Veel plezier.

Hier in Nederland alles goed. Gebruikelijke drukte op het werk. Volgende week herfstvakantie. Ineke gaat dan van kantoorlocatie verhuizen en we krijgen Eran waarschijnlijk nog als logé. Eind volgende week gaan we op bezoek in Southampton.