Door het liebliche Taubertal

12 juni 2014 - Tauberbischofsheim, Duitsland

Donderdag 12 juni 2014

Vanmorgen was er al vroeg bezoek voor mijn deur, de familie zwaan is het gras aan het maaien.

Goede morgen, familie zwaan

Het is lekker weer, een mooie dag om er op tijd op uit te gaan.

Een groepje van 12 gaat vandaag met elkaar treinen en fietsen. De startplaats is het station in Wertheim. Een deel van de groep gaat op de fiets, een deel met de auto. Mijn fietsendrager wordt uitgepakt en hij bewijst weer goede dienst.

Om half 11 staat iedereen op het perron van Wertheim, met de fietsen. Te wachten op de trein naar Tauberbischofsheim. De fietsen worden allemaal ingeladen, waarbij de sterke mannen zich van hun beste kant laten zien.

Wachten op de goede treinDaar komen Femy en FritsDSC04806

Het is gezellig kletsen in de trein. Harry en Trippel bewaken een deel van de fietsen onderweg...

Trippel geniet ookDSC04810

Het is zó gezellig, dat we op station Tauberbischofsheim zijn voor we er erg in hebben. Is dat het goede station of is er nog een halte? Al overleggend horen we roepen dat dit het station was, maar dat we al op weg zijn naar het volgende. Welke is dat en hoe ver weg? Niemand die het weet.

Zo wordt de geplande terugtocht door dorpjes langs de Tauber wat langer dan gedacht. Vrij snel komen we aan op station Lauda. We krijgen aanwijzingen hoe we op de fietsroute 'Liebliches Taubertal' kunnen komen. Maar eerst lonkt een kop koffie en iets lekkers bij de Konditorei. Heerlijk in het zonnetje, lekkere temperatuur. En echt, zo blijft het de hele dag.

We laten het ons goed smakenDSC04812

Op pad dan maar, gezellig keuvelend, rijdend naast de een, dan naast de ander.

De route gaat van Lauda naar Tauberbischofsheim, Werbach, Bronnbach, Reicholzheim en terug naar Wertheim. Ongeveer 40 km.

Is Tauberbischofsheim de Narrenstad?DSC04817DSC04871

Tauberbischofsheim heeft een mooi, oud centrum. De stad is pittoresk gelegen in het dal van de rivier de Tauber. In het centrum staat een groep originele vakwerkhuizen. Op het marktplein het barokke Rehhof en de oude Sterapotheek in een huis dat ooit bewoond werd door Georg Michael Franck, grootvader van de romantische dichters Clemens en Bettina Brentano.

Op de Schlossplatz zien we het Kurmainzisches Schloss, een indrukwekkend gebouw uit de 15-16de eeuw, dat nu het Landschaftsmuseum huisvest.

DSC04821

Onderweg is er tijd om even wat te eten. Sommigen zoeken een mooi plekje om de meegebrachte broodjes op te eten, de vier dames bestellen een warme lunch. Gemakkelijk. Dan hoeft er 's avonds niet meer te worden gekookt.

Het klooster in Bronnbach

In Bronnbach bezoeken we het klooster. Het voormalig Cisterziënzer klooster van Bronnbach ligt in de liebliches Taubervallei tussen Gamburg en Wertheim. Volgens de legende zou St. Bernard van Clairvaux, die in Wertheim verbleef, voorspeld hebben dat er een klooster van zijn orde in de vallei gebouwd zou worden. Het verhaal gaat verder dat verschillende edellieden een Cisterziënzer klooster wilden stichten, toen er plotseling drie witte leeuwerikken uit de bossen kwamen. Dit werd gezien als een teken van God en daar werd in 1151 het klooster gebouwd.

Een imposant gebouw, bestaande uit de kerk en verschillende andere zalen waar onder andere concerten kunnen worden gegeven. Ook vinden kunstenaars er ruimte hun werk te exposeren.

Jammer, (of misschien ook niet) maar Harry en Trippel moeten buiten het klooster de wacht houden.

Een slokje nu al die mensen in het klooster zijn

Herinneringen aan het verledenEen kaarsje voor allen die we missenDSC04842

DSC04847DSC04851De kloostertuin

Hierna keren we terug naar onze route en vervolgen onze weg naar Wertheim.

Ieder geniet van de mooie route, het prettige fietsen en het lekkere fietsweer. Sommige hellingen zijn heel gemeen. Een enkele valpartij tot gevolg, maar iedereen komt weer heel op de camping.

We zijn het erover eens: het was een uitgelezen dag met veel plezier.

1. Peter en Ria:
    13 juni 2014
    Het klinkt als een heerlijke dag, het lijkt wel vakantie.;)

Groeten uit Toscane,

Peter en Ria
  2. Gusta:
    14 juni 2014
    Wat is Duitsland toch mooi he? Wij gaan er ook ieder jaar wel
    een keertje naar toe!! Geniet lekker verder hoor!!!
  3. Mieke:
    14 juni 2014
    Fijn te horen dat je zo geniet en dat het weer mee werkt dat is natuurlijk heel belangrijk
  4. Ingrid:
    16 juni 2014
    Het reisverslag maken voor de hele club is aan jou wel toevertrouwd Leny.
    Het is weer super leuk te lezen wat je ondernomen hebt.