Lilieleafs, a place of liberation

13 juli 2015 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Maandag 13 juli 2015

Als eerste deze morgen Roan feliciteren met zijn zesde verjaardag. Hoe groot alweer en zo snel. Een echt schoolkind nu.

Voor het ontbijt heb ik tijd om de tuin te verkennen. Een mooie grote tuin.

B&B DSC07257Aan het ontbijt DSC07251

Ik ontbijt met Joke en Paul in de eetkamer van Wendy en Rodney Haskins, de eigenaar en bewoners van het huis.

Wendy wil het ons helemaal naar de zin maken. Ze maakt van alles klaar voor ons, een uitgebreid ontbijt. Ondertussen praat ze honderd uit. Vertelt over alle mooie dingen in haar huis. Het is heel klassiek ingericht met veel schilderijen aan de muur. Helemaal Jokes smaak, de mijne niet. Ze laat ons het zwaard en de degen zien, die aan een verre Engelse voorvader hebben toebehoord, toen hij in het Engelse leger diende.

Wendy Haskins DSC07254

Na het ontbijt komen Mieke en Eric ons halen.

We brengen Joke en Paul naar een mooie shoppingmall.

Ik heb besloten naar het museum of liberation te gaan: Lilieleafs farm. Mieke en Eric gaan met me mee. Hier op Lilieleafs farm werden door ANC kopstukken en andere hervormers in het geheim plannen gesmeed voor een bevrijding van de witte overheersing, met als grondslag vrijheid voor allen. Deze beweging werd na allerlei gebeurtenissen een militante beweging. Lilieleafs was een dekmantel hiervoor. Het leek of een rijke blanke familie daar een farm had met het nodige zwarte personeel. In werkelijkheid werkte iedereen daar om plannen te smeden voor akties. Op een kwade dag, 11 juli 1963, (wij zijn hier op 12 juli) is er een politie-inval en worden allen opgepakt. Dit leidt tot de Rivonia Trials waarin veel van hen tot levenslang worden veroordeeld op Robben Island. Waaronder Nelson Mandela.

De entree tDSC07266Tekst 1 DSC07264Vrouwen leveren een belangrijk aandeel in de strijd DSC07265

De tentoonstelling is goed opgezet. Zowel binnen als buiten op de oorspronkelijke farm Lilieleafs. Via de entree met panelen worden we naar het hoofdgebouw geleid en zo naar de andere, nu gerestaureerde, gebouwen.

Tekst 2 DSC07275Aandachtig lezenDSC07276Free BF DSC07278

Een informtieve video bekijken DSC07280Hoe importeer je wapens? DSC07281De safaritruck DSC07284

Restauratie DSC07287Strelitzia DSC07289De strelitzia's bloeien DSC07269

Onder de lunch in het restaurant praten we over de tijd toen ook Frans en ik nog in Zuid-Afrika woonden. Wat wisten we van wat er gebeurde? De radio zal zeker gecensureerd zijn geweest door de Nationale Partij, er was geen televisie en ook in de kranten las je dit soort dingen niet. Wij waren in die tijd bezig een nieuw bestaan op te bouwen en dan ben je nog niet bezig met de politiek van je nieuwe land.

We zijn alle drie tevreden over een goed bestede dag. We zijn weer veel wijzer geworden.

We rijden naar Karens huis en bekijken de verbouwing en horen over de plannen die later dit jaar uitgevoerd gaan worden.

Karen maakt een heerlijke pastaschotel en lekker toetje toe. Het is gezellig, met een hele tafel vol lieve mensen.

Joke en Paul vertellen over hun belevenissen van die dag.

Daarna brengt Eric ons terug naar de B&B. Ze komen me morgen om half 9 halen. Het is een hele rit naar Richards Bay.

1. Ria:
    24 juli 2015
    Dat was een interessante dag, een beetje de history induiken. Vaak zie je achteraf beter het grote geheel, dan wanneer je er middenin zit.