Ochsenfurt en Gaubahn Radweg

17 juni 2014 - Ochsenfurt, Duitsland

Dinsdag 17 juni 2014

DSC04992

Na de huishoudelijke besonges gaan Ria, Ina en ik op pad. We willen wat meer zien van het stadje Ochsenfurt.

We winkelen wat, maar dat niet alleen. Van de enthousiaste dame in het toeristenbureau krijgen we informatie en wat foldertjes mee.

We lopen een deel van de stadwandeling door de historische oude binnenstad.

DSC04995

Het nieuwe raadhuis aan de Marktplatz is de moeite waard om te bewonderen. Evenals de mooie gevels en de stadsparochiekerk St. Andreas. Daarnaast de St. Michaels kapel.

DSC04996DSC04999

Om 12 uur zijn we net te laat om te zien hoe de figuren- en maanklok de hele uren aankondigt. Tegen enen zijn we er helemaal klaar voor, gezeten op een terrasje, voor de lunch. Het is voorbij voordat je er erg in hebt. De klok schijnt ook iets voor te lopen.Deze astronomische klok is in 1560 gemaakt door de Würzburger klokkenmeester Hans Sycher. Het is een zogenaamde maanklok, die de standen van de maan aangeeft. De klok moet iedere dag, in ieder geval binnen 26,5 uur opgetrokken worden. Tot voor enige jaren geleden werd dit verzorgd door de Ochsenfurter familie Schülling.

DSC05004

DSC05006DSC05010

DSC05015DSC05016

We hebben nog de tijd en gaan toch nog maar even (een groot deel van) de Gaubahn Radweg rijden. Het heeft wel wat voeten in de aarde om het begin te vinden. We rijden dus een hele steile weg voor niks naar boven. Goed voor de conditie, moet je maar denken.

DSC05027DSC05021DSC05023

DSC05024DSC05025

DSC05030DSC05031

1. Lida straat:
    23 juni 2014
    Ja, ja, ik zie je caravan op de foto. Met je mooie luifel. Bevalt het???Wat een mooi stadje met al die vakwerkhuisjes. En hoe is het met de zadelpijn???? Geen last met al dat gefiets???
  2. Susette:
    23 juni 2014
    Tsjonge zeg jullie trappen wat af, neem aan wel op de fiets met trapondersteuning, wat een leuke dorpjes allemaal, vooral met een oude binnenstad zijn vaak de moeite waard, geniet ze verder, susette
  3. Tni deschan:
    23 juni 2014
    Jullie genieten wel als ik alles zo lees. Leuk die oude stadjes en alles op de fiets. Heerlijk geniet ervan.

groet
  4. Dinie:
    Hallo Leny,
    je hebt het wel heel leuk begrijp ik.
    veel op de fiets en veel mooie stadjes bekijken.
    En jullie treffen het met het weer?
    Geniet nog maar lekker.
    Groetjes Dinie
  5. Leo Erné:
    24 juni 2014
    Hay Leny, net terug uit Rhodos en we hebben je avonturen gelezen.
    Fijn dat het allemaal zo goed gaat.
    Wij wachten op het volgende verslag :). Nog veel plezier en geniet ervan.
    Liefs, Leo en Ineke xxx
  6. Mieke:
    24 juni 2014
    Ik kan zien dat je een heel fijne vakantie hebt en dat je geniet. Fantastisch
  7. Magdaleen:
    25 juni 2014
    Hallo Leny
    Wat een leuke reis
    Je zou er zin in krijgen. Jullie zijn wel heel wat mans.
    Nog veel plezier
    Groetjes Magdaleen
  8. Peter en Ria:
    28 juni 2014
    Leuke combinatie, fietsen, oude stadjes bekijken, je verdiepen in gewoonten al dan niet vreemd en lekker op een terrasje lunchen, perfecte combinatie hoor.
  9. Jan en Elly van Meer:
    1 juli 2014
    Leny, wat kun jij goed schrijven! Leuke details van je belevenissen maken de verslagen zo levendig, zodat we de reis weer opnieuw beleven. Mooie foto's completeren het geheel. We kijken uit naar het vervolg van je reisverslagen.