Würzburg

18 juni 2014 - Würzburg, Duitsland

Woensdag 18 juni 2014

Vandaag gaan we de Werelderfgoed stad Würzburg bekijken.

Op 16 maart 1945 werd deze stad gebombardeerd. Een bombardement dat ongeveer 20 minuten duurde en in die tijd meer dan 80 procent van de stad verwoestte. Het leek erop dat deze fraai gelegen stad op de oevers van de Main van de aardbodem was weggevaagd. Maar de stad herrees uit de as en de bezoekers en bewoners kunnen weer genieten van de rijke erfenis.

Würzburg is behalve het culturele, ook het commerciële centrum van Zuid-Frankenland en de plaats van herkomst van de Frankische wijnen.

Vesting Marienburg, met cruiseboot langs de kade

Bij aankomst zien we Vesting Marienburg hoog op de berg al liggen. Of we er nog aan toe komen om daar naar toe te lopen? Eerst maar even bij Tourist Information vragen wat we niet mogen missen en hoe er te komen. We worden heel vriendelijk geholpen en gaan op stap met een stadsplattegrond.

Het Toeristenbureau zelf is gevestigd in Falkenhaus, voorheen een prachtig hotel uit het jaar 1751. In oude glorie hersteld.

Falkenhaus am Markt

We beginnen onze stadswandeling in de Romaanse basiliek Neumünster uit de 11de eeuw. De kerk is gebouwd op de begraafplaats van de Ierse missionaris Kilian en zijn metgezellen, die hier in 689 zijn vermoord.

DSC05048    In de basiliek Neumünster                 St. Kilian en zijn metgezellen   DSC05046

Daarna gaan we naar de ernaast gelegen Dom St. Kilian, een meesterwerk uit de Duitse bouwkunst van de 11de/12de eeuw. Ook deze kerk is in 1945 uitgebrand en na de wederopbouw in 1967 opnieuw ingewijd.

DSC05056   Bij de Dom St. Kilian

DSC05055   DSC05053

Om 12 uur begint de meditatie met orgelbegeleiding. Het thema is de aandacht voor onze naaste. Ingetogen en met orgelmuziek die me wel aansprak.

Buiten gekomen werden we 'opgewacht door twee standbeelden'. Zo knap hoe onbeweeglijk deze beelden kunnen staan, zonder een spier te vertrekken.

DSC05065

Van de Residenz heb ik eigenlijk geen foto's kunnen maken. Verboden. En de rondleidende gids was heel erg streng. Ik probeerde me stiekem aan zijn aandacht te onttrekken, maar tevergeefs.

De Residenz is een uitgebreid complex, gebouwd tussen 1720 en 1744 in opdracht van twee bisschoppen, de broers Johann Philipp Franz en Friedrich Karl von Schönborn. De Residenz wordt overwegend geassocieerd met Balthasar Neumann, de schepper van de beroemde barokke trap. Eerlijk is eerlijk, onze gids gaf ons o.a. een prachtige toelichting op de vier werelddelen die op het plafond zijn aangebracht. Zoals deze werelddelen in die tijd bekend waren.

Buiten De Residenz      DSC05060

DSC05561   DSC05058

We laten ons gedurende 40 minuten voor een stadsrondrit door een treintje rondrijden. Onderweg wordt over de gebouwen, waar we langs komen, het nodige verteld.

Wachten op de Stadtrundfahrt   DSC05067

DSC05070   Met het treintje langs de MainMet het treintje langs de terrassen

En nee, we zijn niet meer helemaal naar Vesting Marienburg geklommen. Die berg hebben we laten liggen..

1. Leo Erné:
    2 juli 2014
    Mooie foto's en een mooi verhaal zus.
    Liefs
    Leo en Ineke xxx
  2. Jan en Elly van Meer:
    2 juli 2014
    Leny, je verrast ons met deze reisverhalen. Onder de roos vinden we weer foto's van Bamberg. Jan probeert je verhaal uit te printen, want jij beschrijft zo mooi de details van de gebouwen. In de Residenz heb ik heel veel foto's gemaakt, die sturen we je nog toe.
  3. Louise en Jan:
    Hoi Leny,
    We vinden je belevenissen interessant en je foto's prachtig.
    Groetjes van Louise en Jan
  4. Dinie:
    2 juli 2014
    Leul Leny, nog deze reactie.
    Het is een pramxhtige reis geweest lijkt me.
    Ik hoor het later nog wel.

Greoetjes Dinie
  5. Tni deschan:
    Hoi Lenie

Interessante verhalen en mooie fto's erbij. Je geniet volop volgens mij met de dames.

Groet
  6. Susette:
    2 juli 2014
    Wat een prachtig reis en mooie verhalen, dat het je niet lukte om aan de aandacht van de gids te ontkomen valt me tegen hoor hihi, veel plezier nog
    susette
  7. Peter en Ria:
    2 juli 2014
    Een aar dagen eerer waren wij ook in Würzburg. Sommige dingen zijn dus heel herkenbaar, maar andere dingen weer niet. Je komt altijd tijd te kort om alles te bekijken. Wij vonden het een mooie stad.