We vieren Fronleichnam en varen naar Veitshöchheim

19 juni 2014 - Würzburg, Duitsland

Donderdag 19 juni 2014

Ina en ik gaan nog een keer naar Würzburg, maar nu met de auto. Een parkeergarage bij het centrum is snel gevonden. Het is nog niet druk.

Vandaag wordt in Duitsland, maar vooral in Beieren, Fronleichnam gevierd. In Nederland is dit in de katholieke kerk bekend als Sacramentsdag. 's Morgens op de actualiteitenzender van Beieren hoor ik dat Fronleichnam een middeleeuws woord is. Er wordt niet verder op in gegaan. Jammer. Ik had er graag meer over willen weten.

Na de mis in de Dom St. Kilian vormt de processie zich voor het kerkgebouw en in de straten. Het geheel wordt begeleid door politie en het Malteser Kreuz. Vergelijkbaar met het Rode Kruis. Ook de ambulance staat klaar. Voor geval dat...

Fronleichnam 2014 Sacramentsdag   De mis is afgelopen en de processie zet zich in beweging door de binnenstad  DSC05092   DSC05093  Vier SKC-ers lopen mee in de processie: Ja, Elly, Ton en Wim   DSC05086 DSC05098

Men is aangekleed naar de functie of rang die men bekleedt binnen de kerk, denk ik. Het is interessant om te zien. Ook de gewone kerkganger loopt biddend en zingend mee. De versterking komt van geluidsversterkers die door verschillende mannen worden meegedragen tijdens de processie. Onder de processiegangers zien we ook onze mede vakantievierders Elly, Ton, Wim en Jan.

Hierna lopen Ina en ik naar de aanlegplaats aan de Alter Kranen voor de lijnvaart naar Veitshöchheim.

Am 'Alter Kranen'   Ligplaats van de Alte Liebe, lijnvaart naar VeitshöchheimDSC05106

De 'Alte Liebe' ligt al klaar en we gaan alvast aan boord. We bekijken wat er zoal op en aan het water gebeurt en op de brug voor ons. Dat is goed te volgen vanaf ons plekje op het voordek, in de zon. Als de boot eenmaal vaart en we alle wind vangen, gaan we naar binnen voor koffie. Natuurlijk met koek.

DSC05107   DSC05110   Vandaag wordt er kano gevaren op de Main  Wijngaarden op de hellingen onderweg   Een tegenligger, een van de vele cruiseschepen

We zien de Marienburg weer hoog op de berg liggen, we zien de kanoërs, wijnbouw tegen de hellingen en ook een tegenligger. Zo'n knots van een cruiseschip.

Na zo'n drie kwartier meren we af in Veitshöchheim en gaan we op zoek naar de Rokokogarten, het slot en de Hofgarten. Er staan prachtige beeldengroepen langs de weg.

Eenmaal aan wal in Veitshöchheim zien we mooie beelden staan  We zijn op weg naar de Rokokogarten

Het is een pittoresk dorpje en het is een genot er doorheen te lopen.

DSC05130

We bezoeken de Rokokogarten met allerlei groentes en kruiden. Het behoort nu aan een stichting en de opbrengst wordt verkocht. Volgens een oude meneer die er dichtbij woont en wel een praatje met ons wilde maken.

DSC05131  DSC05132

DSC05137 DSC05138 DSC05139

DSC05142

Het slot is zoals je van een slot zou verwachten. We lopen door de mooie tuin in rococostijl, waar alles prachtig in bloei staat.

Het slot DSC05144  DSC05148 DSC05146 Er staan zoveel bloemen in bloei

De grote vijver

Als we terug lopen naar de steiger om terug te varen staren deze vrouwtjes ons na.

Vrouwtjes uitkijkend over de golven?

1. Peter en Ria:
    2 juli 2014
    Bijzonder om zo'n speciale dag mee te maken en uiteindelijk toch nog het slot gezien. Leuke foto's.