We reizen verder

21 oktober 2012 - Pretoria, Zuid-Afrika

Zondag 21 oktober

Gisteren zijn we met regen vertrokken uit Richards Bay. Het onweer heeft goede regen gebracht. Maar als we om half 11 van het vliegveld vertrekken is het droog en we landen om kwart voor 12 in een droog Johannesburg.

Dag Mieke en Eric.  Bedankt!_

Ja, nu moeten we wachten tot de groep uit Nederland aankomt. We vermaken ons prima met het bekijken van mensen, we praten met andere wachtenden over hun bestemming en hoe zij het leven in Zuid-Afrika nu ervaren en gaan lekker uit eten. Alle soorten keukens zijn vertegenwoordigd. We eten een heerlijke visschotel, met een wijntje erbij.

Als het vliegtuig uit Nederland is gearriveerd, zien we ook onze gids van SRC, Tjokkie Stegmann, staan en we zijn de eersten die ons melden. Al gauw is de hele groep compleet. 22 deelnemers, allerlei combinaties.

We sluiten ons aan bij de groep

De bus brengt ons naar Holiday Inn Express in Pretoria. We krijgen een non-alcoholisch drankje, de koffers worden naar onze kamer op de 7de verdieping gebracht. Een mooie kamer met ruim uitzicht. Al gauw liggen we op een oor. Morgen een drukke dag.

Pretoria by nightLida verlangt naar haar heerlijke bedje

We vertrekken, na een heerlijk ontbijt, om half 9 voor een rondrit door Pretoria met aan het stuur Joseph, onze vaste chauffeur tot in Kaapstad.

Het Voortrekkermonument boven op de heuvel

We rijden naar het Voortrekkermonument, ter herdenking van het ontstaan van de Republiek Zuid-Afrika. Hoe het allemaal begon toen de Voortrekkers vanuit de Kaap vrijheid zochten van de Engelse overheersing. Daarvoor trokken ze naar wat Transvaal en Vrijstaat werd. De nodige oorlogen werden daarvoor uitgevochten. O.a. bij Bloedrivier, waar we verleden week van Eric geschiedenisles kregen.

Ook Tjokkie kan hier goed over vertellen en uitleg geven over het monument en de symboliek, die daarin is te vinden.

Dan rijden we naar Krugerplein, waar het huis is van president Kruger, eind 19de eeuw. Het huis is zoveel mogelijk in de oude staat gelaten en aangevuld met meubels uit die tijd. Ook zijn alle cadeaus en eerbetuigingen, die hij van andere staatshoofden o.a. onze Wilhelmina, kreeg te bewonderen.

Rijdend door Pretoria genieten we van de paarse weelde van de jacarandabomen. Daar staat deze stad om bekend. Het is import uit Brazilië, die de eigen flora overwoekert. Er mogen dus ook geen nieuwe meer geplant worden.

Pretoria, stad van jacaranda's

Dan is er nog tijd voor een bezoek aan het Uniegebouw, waar de administratie van dit land wordt uitgevoerd. Het parlement zetelt hier zes maanden per jaar. De andere zes maanden worden doorgebracht in Kaapstad, de wetgevende stad. Er wordt over gediscussieerd hoe deze dure manier te vereenvoudigen en goedkoper te maken. Beide steden vinden dat zij de start van de natie vertegenwoordigen. Kennen wij een dergelijk dilemma ook niet binnen de Europese Unie?

We gaan lunchen met een leuk groepje waar we al steeds mee optrekken.

Daarna halen we Freddy op in Soweto, onze gids door de South West Township = Soweto.

Hij vertelt ons over het ontstaan van de townships in de tijd van de ontdekking van het goud en de ontwikkeling tot nu toe. We rijden door de verschillende wijken van deze 4 miljoen mensen tellende stad, van de wijken met huizen voor de mensen met lage inkomens, middenklas inkomens en de beter gesitueerden. Hij vertelt over de opstand in 1976 en laat ons de wijk zien waar het allemaal gebeurde en hoe dit in het straatbeeld herdacht wordt. We rijden langs het huis van Mandela, Tutu en Winnie Mandela.

Mandela´s huis

Zo krijgen we een ander beeld dan de sloppenwijken die we op de tv zien. En dat is toch wat zowel Freddy als Tjokkie ons mee willen geven. Er is wel een sloppenwijk. Op mijn vraag waarom deze mensen hier wonen legt Freddy uit dat zij, komende voor werk uit het binnenland, hier nu op de 'wachtlijst' staan om een huis te krijgen aan de andere kant van de weg. Ja, je hebt wel een dak boven je hoofd...

Nu zijn we weer in het hotel. Morgen een reisdag naar Kruger National Park.

1. Sjoerdtje Bijkerk:
    21 oktober 2012
    Een fantastische reis met alle kanten van bestaan in Zuid-Afrika.
    Onze buurvrouw is Zuid-Afrikaanse, zij ziet herkenning in jullie reis.
    Neem alles goed in je op. het gaat jullie goed!!!!!
  2. Mieke:
    21 oktober 2012
    Fijn dat jullie eerste dag zo goed verlopen is. Jullie hebben weer heel wat nieuwe belevenissen mee gemaakt. Goed dat jullie de verschillende wijken in SOWETO hebben gezien; meestal wordt er op de t.v. alleen de shanty towns te zien, in SOWETO wonen de "zwarte millionairs" in de duurdere wijken zoals Winnie Mandela.
  3. Lucie Hubers:
    22 oktober 2012
    Wat een belevenissen, wat een prachtig reisverhaal! Ik begrijp nu waarom het jullie (vooral Leny's ) droomwens was om ooit nog naar Afrika te gaan. De jacarandabomen zijn prachtig, ik heb ze hier nog nooit gezien. En dat je dan ook nog het huis van Nelson Mandela hebt gezien, veel mooier toch dan een foto!
    Dat er vier wijken zijn in Soweto, echt, ik wist het niet. Het doet je anders tegen de dingen aankijken.
    Ik ga ook een weekje weg, even naar mijn geboortestad Eindhoven toe. Maar als ik terug ben zal ik meteen jullie reisverhalen lezen. Ik wens jullie een goed vervolg van de reis toe.
  4. Tini deschan:
    22 oktober 2012
    Wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebben met de groep. En als ik het begrijp ook een goede reisleider. Wat een fantastsiche verhalen allemaal en een belevenis. Zeker voor Leny weer om haar terug te wanen in haar vroegere belevenissen. Wat een prachtige bomen staan daar. Ik wens jullie nog heel veel reisgenot en kijk weer uit naar de volgende verhalen. Liefs
  5. Ans Deschan:
    Dag Lida en Leny,
    Wat een prachtige ervaring moet deze reis zijn en wij mogen er ook een beetje van proeven. Ruiken die jacarandabomen ? Als ik er naar kijk dan rijk ik de lavendel! maar dat zal niet zo zijn.

Veel plezier!

Groet
    Ans
  6. Dennis Straat:
    22 oktober 2012
    Tja, Pretoria, Soweto en het Voortrekkersmonument. Hier in Zaandam komt het bekend voor en groeit de weemoed naar een mooi land aan de andere kant van de wereld. Het wordt nog veel mooier en dus geniet! Tip van de dag: op zoek gaan naar de Koningsprotea, de nationale bloem van Zuid-Afrika. Veel groet!
  7. Leo Erné:
    22 oktober 2012
    Hay, we lezen met veel plezier alles wat jullie meemaken.
    Geniet er van.

Liefs,
    Leo en Ineke
    XXX
  8. Saskia Harte:
    Hallo Dames,

Wat een mooie verhalen! En dan die foto's! Moet nog 3 weken wachten wachten maar door jullie verhaal ben ik er al een beetje…
    Ben benieuwd welk deel van Kruger jullie doen. Wij zitten straks bij Phalaborwa dus als er nog leuke tips zijn dan hoor ik ze graag.

Kus Saskia
  9. Gre en Aad:
    22 oktober 2012
    Leny en Lida, mooi die reisverhalen. Het wordt dagelijks leeswerk, we kijken er nieuwsgierig naar uit.
    Veel plezier. Hart. groet.
  10. Louise en Jan:
    22 oktober 2012
    Bij het lezen van al die belevenissen heb ik de neiging om te zingen over Sarie Marais, O bring my terug na die ou Transvaal..................
    We zien al weer uit naar jullie volgende reisverhaal.
  11. Peter en Ria:
    22 oktober 2012
    Een ander deel van jullie reis. Wat eerst een zelfstandige onderneming was, wordt nu een groepsreis. Hierbij herken ik al direct verschillende dingen. Zelfs de naam van jullie chauffeur klinkt me bekend. Bloeiende jacarandabomen, die hebben wij helaas niet gezien, wij waren in een ander seizoen in Zuid_Afrika. Mooie reis, mooie beschrijvingen, wij reizen graag op deze manier mee.
  12. Joke kooijmans:
    22 oktober 2012
    Dames Leny en Lida, wat maken jullie toch allemaal mee !! Prachtig om te lezen voor ons , maar om mee te maken nog mooier natuurlijk. Het is jullie gegund.
    Geniet, geniet !!
    Lieve groeten van Joke en Ad
  13. Guus en Linda:
    22 oktober 2012
    Oh Leny, wat een heerlijke reis... We hebben nog niet alles gelezen. Bedankt dat we het mogen volgen. Veel liefs, Linda
  14. Jan en Thea Knijn:
    23 oktober 2012
    Dat moet wel een g en Thea Knijneweldige ervaring zijn in zo'n groot ownship. Ik hoop dat jullie van de rest van de georganiseerde reis zeker zoveel genieten als tot nu toe.

Jan en Thea Knijn
  15. Rien:
    24 oktober 2012
    Hallo Leny en Lida
    Ik ben weer helemaal bij met jullie prachtige reis en nu zie ik dat jullie reis nu een soort groepsreis wordt. Vind je dat prettig Leny nadat je altijd zelfstandig hebt gereisd? Jullie verhaal van Richards Bay heb ik niet kunnen lezen. De computer zei dat ik verdwaald was, wat dat ook mag betekenen. Veel plezier bij het vervolg van jullie reis.
    Rien
  16. Sietske:
    24 oktober 2012
    Schitterend die laan met bomen, o kon ik ze maar zien en ruiken!
    Een plaatje!
  17. `JOKE van Zeeland:
    26 oktober 2012
    Ha die Lida.
    Wat ben je met een geweldige reis bezig.Tines heeft me een paar verslagen gestuurd.Prachtig wat een belevenis.En wat een mooie
    foto,s.Geniet er van .Dit had je niet verwacht he?
    Liefs J.v.Zeeland