9 septemer Husum, boulen en zonsondergang

9 september 2015 - Simonsberg, Duitsland

Woensdag 9 september 2015

Bezoek aan Husum, boulen en zonsondergang

De eerste dag op deze camping maar eens de omgeving verkennen.

Vanmorgen was ik vroeg wakker en had de neiging op te staan om naar het wad te gaan kijken. Gisteravond was het water erg ver weg. Zou het 's morgens hoger, dus dichterbij staan? Ik heb geen idee wanneer het hier hoog water is. Misschien morgen...

De zon schijnt uitbundig en de lucht is strak blauw. Ik kan heerlijk buiten ontbijten. Het is nog rustig. Geleidelijk aan zie ik iedereen richting het mooie toiletgebouw gaan. Het is een heel mooie camping en de faciliteiten zijn eerste klas.

Na het ontbijt op de fiets naar Husum. Het blijkt een behoorlijk grote plaats met een mooi, levendig centrum met haven.

Fred brengt zijn bril naar de opticien omdat er een pootje gebroken is. Hij loopt nu incognito te zijn met zijn zonnebril op. Kosteloos bij vervanging van 1 pootje. 2 pootjes: € 140. Hij kiest toch maar voor 2 pootjes. Wanneer hij hem na een uurtje ophaalt is de verrassing groot als het toch kosteloos blijkt te kunnen. Geweldige service.

We rijden langs de haven, waar weinig boten liggen en bekijken dan het centrum.

Mooi pand in het centrum van Husum IMG_0168

Jammer, camera vergeten. Met de iPhone ook een paar foto's in de evangelisch lutherse Marienkirche gemaakt. In de late middeleeuwen stond op deze plaatst eerst een andere, beeldbepalende kerk, die wegens bouwvalligheid in 1807 werd gesloopt. De Deense architect C.F. Hansen herbouwde de kerk. Deze bouw duurde 22 jaar. De kerk werd in klassissistische stijl ingericht. Later is het interieur veranderd om de koele uitstraling te verbeteren.

In de Marienkirche IMG_0166  Hier heeft men aandacht voor slechtzienden IMG_0167

We bezoeken het VVV en krijgen goede tips en folders voor de komende dagen. We komen nogal wat medereizigers tegen. Het is ook een leuke fietstocht hier heen.

Bij de haven eten we bij Tante Jenny. Janny en Eef komen er ook bij. En besluiten dan, net als Fred, Ina en ik tot een warme lunch. Wij vinden het prima om 's avonds niet meer te hoeven koken.

Bij tante Jenny IMG_0617  Het smaakt Eef goed IMG_0619

Dan gaan we op zoek naar de Aldi. Die vinden we niet zo ver van het centrum. We doen wat inkopen en rijden weer terug.

Nog even thee en iedereen praat met iedereen wat ze die dag gezien en gedaan hebben. Door de gunstige opstelling van de caravans en het mooie weer is het fijn iedereen weer eens te zien en te spreken. Dat miste ik de laatste tijd wel.

Fred, Lippie en Ina gezellig bijeen DSC08076

Om 7 uur is het tijd voor jeu-de-boule. Er wordt een spannende wedstrijd gespeeld. En er is veel plezier en plagerijtjes over en weer. Uiteindelijk winnen de mannen met 13-12.

Fred in aktie als jeu-de-bouler DSC08083  Jan DSC08084  Jan DSC08085  Kees DSC08088  Dora DSC08089  Ina DSC08094  Floris DSC08097  Wie ligt? DSC08098  Het wordt serieus gespeeld DSC08099

Daarna loop ik naar de dijk om wat foto's te maken. Lippie en Renze hebben Finder mee genomen voor een wandeling. Hij zat zó zielig te uit te kijken of zijn baas nog niet terug kwam. Maar die was boulen.

Lief, he, bij zonsondergang DSC08102  Wie komt daar aan? DSC08104  Finder ging wandelen met Lippie en Renze DSC08105  Daar achter is de Waddenzee DSC08107  Was hij echt zó rood? DSC08109

Ze zitten daar heel gezellig met zijn drieën naar de ondergaande zon te kijken. Nou ja, Finder kijkt de andere kant op en had me allang zien komen. Naderhand komen Betsy en Tinie ook mee genieten. Als de zon onder is, gaan zij terug en loop ik nog met Finder een flink eindje onder aan de dijk en dan weer terug naar de camping. Plannen maken voor de komende dagen.

Veel later tijdens mijn wandeling met Finder DSC08113  Konijntjes? DSC08118  Of hebben ze zich hier verstopt? DSC08119  Kuststrook DSC08120  DSC08121  DSC08122

1. Ria:
    6 oktober 2015
    Wát een gezellige en afwisselende dag. Leuke foto met dat tegenlicht en het tegendraadse hondje.
  2. De kassier:
    7 oktober 2015
    Vandaag op de fiets het toeristenplaatsje Friedrichstad bezocht maar eerst een rondje Simonsberg gedaan en mooie stolpjes bekeken. Onderweg een kunstboom aanschouwd waar de verenigingen werden vermeldt. Ook de kerk bezocht die op een terp was gebouwd. Een mooie fietstocht met de wind in het gezicht, met de gedachten terug lekker de wind in de rug. Helaas keerde de wind maar met het idee dat we een Hollandse stad hadden bezocht keerden we na het bekijken van de Amsterdamse gevels tevreden op de camping terug.