Met de SKC naar Denemarken en Noord-Duitsland

20 augustus 2015 - Bourtange, Nederland

Dit relaas is geen reisblog geworden zoals ik het hoopte te kunnen doen. De WiFi mogelijkheden waren dermate dat ik daarvan afgezien heb. Ik ben inmiddels weer thuis en ga alsnog mijn relaas aan jullie doorsturen. Misschien vinden jullie het toch leuk om te lezen.

Groetjes, Leny

Donderdag 20 augustus 2015

Bourtange

Gisteren zijn Ina, Fred en ik aangekomen op camping 't Plathuis in Bourtange. Leuk om hier twee nachten te verblijven. We hebben dan een dag om vesting Bourtange te verkennen. Met zijn drieën hebben we een heel veld tot ons beschikking.

Op de heenreis was het prachtig weer. Wel een verademing na alle regen van de afgelopen dagen. Er is voorlopig genoeg regen gevallen.

In Bourtange zijn we al een heel eind op weg naar de verzamelcamping in Apen/Nordloh in het noorden van Duitsland. Daar zal de reis met andere SKC-leden beginnen.

Maar eerst fietsen we vandaag naar de vesting. Heerlijk in de zon, lekker temperatuurtje.

Vandaag wanen we ons terug in vervlogen tijden.

In 1580 gaf Willem van Oranje opdracht om op een zandrug in het Bourtangermoeras, op de grens met het huidige Duitsland, een fort aan te leggen. In 1593 werd de vesting in opdracht van Willem Lodewijk van Nassau opgeworpen.

Tussen 1593 en 1851 was Bourtange een belangrijke vesting. Toen de vesting in 1851 werd opgeheven ontstond een agrarisch dorp. In de jaren 60 van de vorige eeuw nam de gemeente Vlagtwedde het initiatief om de vesting te reconstrueren.

Nu wandelen we over de vestingwal en kijken op het dorp. Het ziet er wel allemaal nieuw en iets té mooi uit. Maar toch geeft het een beeld van hoe het is geweest.

We lunchen gezellig op het marktplein in het midden van de vesting. Wel jammer dat de wespen zich zeer nadrukkelijk kenbaar maken. Het lukt een van hen ook me te steken. Maar het restaurant is er op berekend. Een wespenpen verhelpt het bij mij en ook bij andere 'slachtoffers'.

Nog even naar Vlagtwedde voor wat boodschappen en later, tegen de avond, gezellig samen eten. Mijn kerrie en rijst gaat er goed in. De andere twee nemen de afwas voor hun rekening.

Een fotogeniek huisje DSC07561 Wandelen langs mooie plekjes DSC07568 Op de vestingwal DSC07570 Daar gaat Ina DSC07571 Uitkijken naar de vijand DSC07574 Daar bij die molen van Bourtange IMG_0428 De rand van het dorp DSC07583 In de kerk IMG_0426

1. Bea:
    23 september 2015
    Leuk !
    Ik miste je blogs al
  2. Susette:
    24 september 2015
    Zo....volgens mij was je nog niet eens uitgepakt van zuid-afrika......lekker hoor weer op reis.......bourtange zijn eelco en ik een paar weken terug geweest, erg leuk vonden wij het ook, groetjes weer
  3. Fred:
    prachtig, fred
  4. Lucie Hubers:
    24 september 2015
    Dag Leny, wat fijn dat jullie zo'n goed weer hebben gehad, zodat jullie veel naar buiten konden. Is verder alles goed met je? Nog bedankt voor de kaarten tijdens mijn ziekenhuisopname. Groeten. Lucie
  5. Ria:
    24 september 2015
    Ik was je al kwijt. Heb je opgebeld, maar zelfs dat wilde niet lukken. Ja, natuurlijk is het ook achteraf nog leuk om te lezen hoe het je vergaan is. Bourtange, precies zoals je beschrijft, een beetje té mooi, maar altijd goed voor een leuke uitstap. Mooi weer, dat is een prachtig begin van je reis en dan samen van jouw kerrierijst smullen, die dag staat als een huis. Die wesp vergeten we maar snel.
  6. Leo Erné:
    24 september 2015
    Hay Leny, leuk weer zo'n reisverhaal met mooie foto's.

xxx
  7. Marianne Erné:
    24 september 2015
    Ziet er weer leuk uit het reisverhaal en foto's.
  8. Mieke Bours:
    1 oktober 2015
    Vervelend zo'n wesp; wat deden ze er ook...geen leuk begin van je vakantie!